Közel 4000 civil vesztette életét 2018-ban Afganisztánban

  • MTI
  • narancs.hu
  • 2019. február 24.

Katasztrófa

Rekordszámú a gyermek áldozat.

Az utóbbi tíz évben 2018-ban halt meg a legtöbb – csaknem 4000 – polgári lakos az afganisztáni harcokban – írja az MTI az ENSZ afganisztáni missziójának (UNAMA) és a világszervezet emberi jogi főbiztosi hivatalának vasárnap közzétett jelentése alapján.

A tavaly feljegyzett civil halálos áldozatok száma pontosan 3804, ami 11 százalékos emelkedést jelent 2017-hez képest. A halottak negyede volt gyermek, ami szintén rekordnak tekinthető: a légi támadások következtében több mint megkétszereződött, illetve az öngyilkos merényletek miatt is jelentősen emelkedett a gyerekhalálok száma.

A civil sebesültek száma tavaly meghaladta a 7100-at.

A kormányellenes erők, köztük a tálib mozgalom és az Iszlám Állam dzsihadista szervezet támadásai álltak a civil halálozások 63 százaléka mögött, az afgán hadsereg és a nemzetközi csapatok, valamint egyéb kormánypárti erők pedig a vérontás 24 százalékáért tehetők felelőssé a jelentés szerint.

Az előző évhez hasonlóan 2018-ban is többnyire házilag összeeszkábált robbanószerkezetekkel követték el a támadásokat.

A világszervezet 2009 óta vezet adatbázist az afganisztáni konfliktus civil áldozatairól. 2014 óta minden évben legalább 3500 civil halálos áldozattal jártak az afganisztáni harcok. Az adatgyűjtés tíz évvel ezelőtti kezdete óta az ENSZ összesen 32 ezer civil halottról és 60 ezer sebesültről tud.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."