Minden szabályos volt a Pesti Úti Idősek Otthonában a járványügyi szakemberek szerint

  • narancs.hu
  • 2020. április 12.

Katasztrófa

Nem találtak jogsértést az ellenőrzés során, melyet Müller Cecília rendelt el.

Közzétették a főváros honlapján a tisztiorvosi szolgálatnak a Pesti Úti Idősek Otthonában végzett ellenőrzéséről szóló dokumentumot. A vizsgálat eredménye szerint kiderült, hogy nem találtak mulasztást vagy jogsértést az ott végzett munka és idős gondozás során.

Az intézményben eddig 198 koronavírus-fertőzöttet találtak, közülük nyolcan meghaltak. A tisztiorvosi ellenőrzés során vizsgálták, hogy a Fővárosi Önkormányzat eleget tesz-e a központi utasításoknak. A jegyzőkönyv szerint igen.

A dokumentumból az is kiderült, hogy az intézményvezető április 6-án jelezte a fenntartó önkormányzat, valamint az Operatív Törzs és a fővárosi kormányhivatal felé is, hogy sem orvosi ellátás, sem egyéni védőeszközök nem álltak rendelkezésre.

A főváros 2800 szájmaszkot, 2000 gumikesztyűt és 2-szer 20 liter fertőtlenítőszert adott ezután, valamint pénzt biztosított további védőfelszerelések beszerzésére, míg a kormányhivatal 100 maszkot, 500 kesztyűt és szintén 2-szer 20 liter fertőtlenítőt küldött.

A hivatal azt állapította meg, hogy az intézmény megfelelően biztosította a lakók számára a szobakarantént és a fertőtlenítés is rendben folyik.

Mint ismert, az operatív törzs sajtótájékoztatóin Müller Cecília országos tisztifőorvos, valamint a kormányzati kommunikációs és az azt harsogó fideszes politikusok is rendre azt emelték ki, hogy az idősotthonokban történő fertőzések miatt a fenntartó a felelős. Vagyis azt sugallták, hogy ha a koronavírus bekerül egy ilyen jellegű szociális intézménybe, az csakis valami szabálytalanság, nem megfelelő eljárás miatt lehetséges. Éppen ezért a Pesti úti idősotthon ügyében Karácsony Gergelyt támadták, a fővárosi önkormányzat felelősségét firtatták. Pénteken Karácsony Gergely főpolgármester közzétett több olyan dokumentumot, melyek szerint az önkormányzat hetek óta kéri a kormány illetékeseit, a kormányhivatal vezetőjét, az egészségügyért felelős minisztert és a tisztifőorvost, hogy ne küldhessenek vissza a kórházak idős embereket az otthonokba negatív koronavírus-teszt nélkül. A fővárosi kormányhivatal vezetője szerint viszont szakmailag nem indokolt a betegek tesztelése, ha másik intézménybe küldik őket.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.