A Notre-Dame az ereklyéi miatt igazán értékes a hívőknek, sok közülük a tűz martalékává válhatott

  • B. Papp Máté
  • 2019. április 16.

Katasztrófa

Nem tudni például, hogy mi történt annak a keresztnek a darabjával, amelyre állítólag Jézus Krisztust feszítették fel.

A hétfő esti puszító tűzben hatalmas károkat szenvedett a párizsi székesegyház: a tetőszerkezete, valamint a huszártornya a lángok martaléka lett, utóbbiról még egy szívszorító felvétel is készült.

Emmanuel Macron francia kormányfő tudatta a népével, hogy a kulturálisan felbecsülhetetlen értékű székesegyházat újjá fogják építeni. Ugyanakkor az sokáig kérdéses volt, hogy a tűzvészben milyen művészeti és vallásos tárgyak (freskók, festmények, hangszerek, szobrok, relikviák, ereklyék) vesztek oda, hiszen a Notre-Dame-ban található például egy nagyorgona, illetve a 17. században készült Pietá (olasz szó, ami azt jelenti, hogy szánalom) címet viselő szobor, melyen Mária és Jézus látható.

Nicolas Coustou Pietá című alkotása

Nicolas Coustou Pietá című alkotása

Fotó: Wikimedia

„Nem egy darab üveg”

„Ez nem egy ereklye, nem egy darab üveg, hanem ez maga a teljesség” - nyilatkozta Barbara Drake Boehm, a Metropolitan Művészeti Muzeúm munkatársa a Guardiennek a katasztrófával kapcsolatban, hozzátéve, hogy a Notre-Dame „Párizs lelke, de nem csak a francia emberek számára. Az emberi civilizáció egyik legnagyobb remekműve.”

A Notre-Dame a tűz előtt teljes pompájában

A Notre-Dame a tűz előtt teljes pompájában, középen a tűzben ledőlt huszártorony

Fotó: Wikipédia

A mentési munkálatokkal foglalkozó francia szervek kedden közleményben tudatták, hogy a Notre-Dam kincseinek megvédése gyorsan és sikeresen zajlott le, a francia kulturális miniszter, Franck Riester egy képet is posztolt a Twitterre az evakulálási munkálatokról:

 

 

Amitt megmentettek

A székesegyház tetejének kétharmadát elpusztította a tűz és veszélyeztette az épületben és az annak alapjául szolgáló keresztény kegytárgyak és műalkotások hatalmas gyűjteményét is.

A déli rózsaablak

A déli rózsaablak

Fotó: Wikipédia

A francia kormány tudatta, hogy a Notre-Dame kincstára, amely többek között egy híres töviskoronát és a IX. Lajos király tunikáját tartalmazza, a párizsi városházán van. Előbbit még 1238-ban vitte az uralkodó a francia fővárosba, abban a hitben, hogy az volt Jézus Krisztus fején - írta meg a New York Times.

Ezen kívül megmenekült az orgona, pontosabban nem lett a lángok martaléka. Ugyanis azt még nem tudni, hogy működik-e, lehet-e majd játszani rajta a jövőben, hiszen a meleg hatására a hangszer súlyosan sérül. Továbbá a rózsaablakok és a harangok is megúszták a tűzvészt, erről a Figaro számolt be, amit a hvg.hu szemlézett.

A Notre-Dame orgonája

A Notre-Dame orgonája

Fotó: Wikipédia

Ami oda veszhetett

A Guardian arról számolt be, hogy a XIV. században készült Madonna és gyermeke című szobor, a Nicolas Couscou által jegyzett Szent Dénes szobor, valamint a XVII. században készült Aquinói Szent Tamást ábrázoló portré helyzete még kérdéses.

Ezen kívül a Notre-Dame székesegyházban volt azon keresztnek egy darabja, amelyere a katolikus egyház szerint Jézus Krisztust feszítették fel, illetve egy szög is, amit használtak hozzá, ezen ereklyék helyzetéről sem lehet még biztosat tudni.

A híres vízköpők

A híres vízköpők

Fotó: Wikipédia

A Monde azt írta, hogy a XVII-XVIII. századi festmények túl nagyok voltak ahhoz, hogy kivigyék a székesegyházból, ezért azokat nem sikerült megmenteni. Érdekesség, hogy 16 szobrot pár órával a tűzvész előtt szállították el, hogy restaurálják őket.

Ezen kívül a székesegyház tetején található vízköpő szobrokat is veszélyeztethette a tűz, valamint az évszázados múltra visszatekintő fafaragványokat is - erről az ABC számolt be.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.