Peruban mégis többen haltak meg lakosságarányosan, mint nálunk

  • narancs.hu
  • 2021. június 2.

Katasztrófa

Újraszámolták a koronavírus áldozatait.

Felülvizsgálták Peruban a koronavírussal összefüggő halálesetek számát, és arra jutottak, hogy nem 69 ezer, hanem több mint 180 ezer emberéletet vett el eddig a járvány.

Arra, hogy az eddigi adatok nem lehettek pontosak, a „túlhalálozásból”  következtettek, vagyis abból, hogy mennyivel többen haltak meg a korábbi évek hasonló időszakához képest idén a 33 milliós dél-amerikai országban.

A statisztika most azt mutatja, hogy 100 ezer emberre eddig számolt 200 helyett 500 haláleset jut, amivel Peru a legsúlyosabban érintett ország, megelőzve Magyarországot, mert nálunk 305 volt ez a szám – írja a 24.hu.

 

Abban az országban most 1,9 millió koronavírus-beteget tartanak számon, az egészségügy túlterhelt, kevés az oxigénpalack. Kevés háztartásban használnak hűtőszekrényt, így az embereknek sűrűbben kellett piacra menniük ennivalóért, gyakrabban is találkoztak, hiába vezetett be a kormány szigorú kijárási korlátozást. 

A peruiaknak eddig a 8 százaléka kapta meg a védőoltás első adagját, a második dózison mindössze 3,5 százalék van túl.

Az országban ezen a héten elnökválasztást tartanak. A baloldali jelölt Pedro Castillo, tanár, akinek mentalitását az elit a bolíviai Evo Moraleséhez hasonlítja- A jobboldali induló Keiko Fujimori, a most börtönben ülő egykori elnöknek, Alberto Fujimorinak a lánya.

Tavaly egy hét alatt három elnök követte egymást Peruban, négy év alatt összesen öt. A legutóbbi, Martín Vizcarra tavaly novemberben azért távozott, mert eljárás indult ellene. Az öt legutóbbi elnökből három valami miatt börtönben volt, vagy most tölti a büntetését. 

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.