Sikeresen tesztelték Lipcsében, hogyan lehet koronavírus alatt koncertet tartani

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. augusztus 23.

Katasztrófa

Háromféle szimulációt tartottak, 1500 ember vett részt a kísérletben.

Megfelelő minőségben és mennyiségben rögzítettek adatokat a koronavírus-fertőzés veszélyét minimálisra csökkentő tömegrendezvény formátum kifejlesztésére szervezett hét végi popkoncert-szimuláción a németországi Lipcsében – nyilatkoztak a kutatás vezetői vasárnap.

A tömegrendezvények résztvevőinek viselkedését valósághű körülmények között vizsgáló kísérletre ugyan a várt négyezer helyett csak 1500 ember jelentkezett résztvevőnek, de így is kellő mennyiségű és minőségű adat gyűlt össze a tudományos alapozású megoldások kidolgozásához – emelte ki a hallei egyetemi klinika RESTART-19 elnevezésű kutatásának vezetője, Stefan Moritz.

A résztvevők együttműködők voltak, pedig tíz órán át tartott a szimuláció. "Nagyon jó volt a hangulat, és rendkívül elégedettek vagyunk a résztvevők fegyelmezettségével" – mondta Stefan Moritz, hozzátéve, hogy a Szászország és a Szász-Anhalt tartományi kormány 990 ezer eurós (345 millió forint) támogatásával folytatott kutatás eredményeit várhatóan október első felében mutatják be.

A legfőbb cél megállapítani a követelményeket, keretfeltételeket a koronavírus-világjárvány alatt is biztonságosan megtartható tömegrendezvényekhez.

A kísérletben három formátumot vizsgáltak:

A lipcsei Quarterback Immobilien Arenában – amelyben sport-, és kulturális rendezvényeket szoktak tartani – elsőként a járvány előtti alapszabályok szerint bonyolították le egy koncert folyamatát a kapunyitástól az utolsóként távozó vendégeket szállító villamos elindulásáig.

  • A kísérlet második részében a résztvevőknek egy olyan fertőzésvédelmi szabályrendszert kellett követniük, amelyet az utóbbi hónapokban megszokott járványlassító megoldások alapján dolgoztak ki koncertre optimalizálva.
  • A harmadik részben egy szigorított rendszer alapján tartottak minikoncertet, így például kikötötték, hogy a nézőknek legalább másfél méter távolságot kell tartaniuk egymástól.

A résztvevők - akik csak negatív koronavírus-teszt eredménnyel és testhőmérséklet-mérés után léphettek be a sportcsarnokba – jeladó készüléket viseltek, hogy a kutatók rekonstruálhassák mozgásukat.

Fluoreszkáló kézfertőtlenítőt is kaptak, hogy azonosíthatók legyenek a felületek, amelyeket megérintettek. A kutatók egy sor további adatot is rögzítettek műszereikkel, vizsgálták például a csarnokban keletkező légáramlatokat.

A három minikoncertet a német nyelvterület egyik legnagyobb popsztárja, Tim Bendzko adta. A hangulat "meglepően jó volt", és a lipcsei közönség nagyon jól ismerte a dalszövegeket – jegyezte meg a dalszerző-énekes. Kiemelte: a kutatás remélhetőleg hozzájárul ahhoz, hogy "hamarosan igazi koncerteket tarthassunk, közönség előtt". Ez nagyon sok embernek fontos, messze nem csak azoknak, akik a színpadon állnak – mondta Tim Bendzko, hozzátéve, hogy a rendezvényszervező szakmában "az emberek 99,9 százaléka a színfalak mögött dolgozik", és sürgősen megoldásokat kell találni arra, hogy folytathassák munkájukat.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.