Sikeresen tesztelték Lipcsében, hogyan lehet koronavírus alatt koncertet tartani

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. augusztus 23.

Katasztrófa

Háromféle szimulációt tartottak, 1500 ember vett részt a kísérletben.

Megfelelő minőségben és mennyiségben rögzítettek adatokat a koronavírus-fertőzés veszélyét minimálisra csökkentő tömegrendezvény formátum kifejlesztésére szervezett hét végi popkoncert-szimuláción a németországi Lipcsében – nyilatkoztak a kutatás vezetői vasárnap.

A tömegrendezvények résztvevőinek viselkedését valósághű körülmények között vizsgáló kísérletre ugyan a várt négyezer helyett csak 1500 ember jelentkezett résztvevőnek, de így is kellő mennyiségű és minőségű adat gyűlt össze a tudományos alapozású megoldások kidolgozásához – emelte ki a hallei egyetemi klinika RESTART-19 elnevezésű kutatásának vezetője, Stefan Moritz.

A résztvevők együttműködők voltak, pedig tíz órán át tartott a szimuláció. "Nagyon jó volt a hangulat, és rendkívül elégedettek vagyunk a résztvevők fegyelmezettségével" – mondta Stefan Moritz, hozzátéve, hogy a Szászország és a Szász-Anhalt tartományi kormány 990 ezer eurós (345 millió forint) támogatásával folytatott kutatás eredményeit várhatóan október első felében mutatják be.

A legfőbb cél megállapítani a követelményeket, keretfeltételeket a koronavírus-világjárvány alatt is biztonságosan megtartható tömegrendezvényekhez.

A kísérletben három formátumot vizsgáltak:

A lipcsei Quarterback Immobilien Arenában – amelyben sport-, és kulturális rendezvényeket szoktak tartani – elsőként a járvány előtti alapszabályok szerint bonyolították le egy koncert folyamatát a kapunyitástól az utolsóként távozó vendégeket szállító villamos elindulásáig.

  • A kísérlet második részében a résztvevőknek egy olyan fertőzésvédelmi szabályrendszert kellett követniük, amelyet az utóbbi hónapokban megszokott járványlassító megoldások alapján dolgoztak ki koncertre optimalizálva.
  • A harmadik részben egy szigorított rendszer alapján tartottak minikoncertet, így például kikötötték, hogy a nézőknek legalább másfél méter távolságot kell tartaniuk egymástól.

A résztvevők - akik csak negatív koronavírus-teszt eredménnyel és testhőmérséklet-mérés után léphettek be a sportcsarnokba – jeladó készüléket viseltek, hogy a kutatók rekonstruálhassák mozgásukat.

Fluoreszkáló kézfertőtlenítőt is kaptak, hogy azonosíthatók legyenek a felületek, amelyeket megérintettek. A kutatók egy sor további adatot is rögzítettek műszereikkel, vizsgálták például a csarnokban keletkező légáramlatokat.

A három minikoncertet a német nyelvterület egyik legnagyobb popsztárja, Tim Bendzko adta. A hangulat "meglepően jó volt", és a lipcsei közönség nagyon jól ismerte a dalszövegeket – jegyezte meg a dalszerző-énekes. Kiemelte: a kutatás remélhetőleg hozzájárul ahhoz, hogy "hamarosan igazi koncerteket tarthassunk, közönség előtt". Ez nagyon sok embernek fontos, messze nem csak azoknak, akik a színpadon állnak – mondta Tim Bendzko, hozzátéve, hogy a rendezvényszervező szakmában "az emberek 99,9 százaléka a színfalak mögött dolgozik", és sürgősen megoldásokat kell találni arra, hogy folytathassák munkájukat.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.