Sikeresen tesztelték Lipcsében, hogyan lehet koronavírus alatt koncertet tartani

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. augusztus 23.

Katasztrófa

Háromféle szimulációt tartottak, 1500 ember vett részt a kísérletben.

Megfelelő minőségben és mennyiségben rögzítettek adatokat a koronavírus-fertőzés veszélyét minimálisra csökkentő tömegrendezvény formátum kifejlesztésére szervezett hét végi popkoncert-szimuláción a németországi Lipcsében – nyilatkoztak a kutatás vezetői vasárnap.

A tömegrendezvények résztvevőinek viselkedését valósághű körülmények között vizsgáló kísérletre ugyan a várt négyezer helyett csak 1500 ember jelentkezett résztvevőnek, de így is kellő mennyiségű és minőségű adat gyűlt össze a tudományos alapozású megoldások kidolgozásához – emelte ki a hallei egyetemi klinika RESTART-19 elnevezésű kutatásának vezetője, Stefan Moritz.

A résztvevők együttműködők voltak, pedig tíz órán át tartott a szimuláció. "Nagyon jó volt a hangulat, és rendkívül elégedettek vagyunk a résztvevők fegyelmezettségével" – mondta Stefan Moritz, hozzátéve, hogy a Szászország és a Szász-Anhalt tartományi kormány 990 ezer eurós (345 millió forint) támogatásával folytatott kutatás eredményeit várhatóan október első felében mutatják be.

A legfőbb cél megállapítani a követelményeket, keretfeltételeket a koronavírus-világjárvány alatt is biztonságosan megtartható tömegrendezvényekhez.

A kísérletben három formátumot vizsgáltak:

A lipcsei Quarterback Immobilien Arenában – amelyben sport-, és kulturális rendezvényeket szoktak tartani – elsőként a járvány előtti alapszabályok szerint bonyolították le egy koncert folyamatát a kapunyitástól az utolsóként távozó vendégeket szállító villamos elindulásáig.

  • A kísérlet második részében a résztvevőknek egy olyan fertőzésvédelmi szabályrendszert kellett követniük, amelyet az utóbbi hónapokban megszokott járványlassító megoldások alapján dolgoztak ki koncertre optimalizálva.
  • A harmadik részben egy szigorított rendszer alapján tartottak minikoncertet, így például kikötötték, hogy a nézőknek legalább másfél méter távolságot kell tartaniuk egymástól.

A résztvevők - akik csak negatív koronavírus-teszt eredménnyel és testhőmérséklet-mérés után léphettek be a sportcsarnokba – jeladó készüléket viseltek, hogy a kutatók rekonstruálhassák mozgásukat.

Fluoreszkáló kézfertőtlenítőt is kaptak, hogy azonosíthatók legyenek a felületek, amelyeket megérintettek. A kutatók egy sor további adatot is rögzítettek műszereikkel, vizsgálták például a csarnokban keletkező légáramlatokat.

A három minikoncertet a német nyelvterület egyik legnagyobb popsztárja, Tim Bendzko adta. A hangulat "meglepően jó volt", és a lipcsei közönség nagyon jól ismerte a dalszövegeket – jegyezte meg a dalszerző-énekes. Kiemelte: a kutatás remélhetőleg hozzájárul ahhoz, hogy "hamarosan igazi koncerteket tarthassunk, közönség előtt". Ez nagyon sok embernek fontos, messze nem csak azoknak, akik a színpadon állnak – mondta Tim Bendzko, hozzátéve, hogy a rendezvényszervező szakmában "az emberek 99,9 százaléka a színfalak mögött dolgozik", és sürgősen megoldásokat kell találni arra, hogy folytathassák munkájukat.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.