Tesztelték Rómában, hogyan lehet távolságot tartva metrózni

  • narancs.hu
  • 2020. április 24.

Katasztrófa

A római metróban tesztelték az új, szigorú távolságtartási szabályokat, amelyeket a kijárási tilalom május 4-i lazítása nyomán akarnak bevezetni az olasz fővárosban.

Egyesével engedték be az utasokat a római metrómegállókba, ahol a peronokon matricával kijelölt helyen várták a szerelvények érkezését az olasz fővárosban pénteken tartott tömegközlekedési szimuláción.

A főpróba kiemelt helyszíne az egyik legnagyobb tömegközlekedési csomópont, a lateráni Szent János-bazilika melletti metrómegálló volt, ahol két vonal találkozik egymással.

Az utasok hosszú sorban, egymástól két méteres távolságra várakoztak a metrómegállóba levezető felszíni lépcsőnél. Egyenként engedték át őket, kizárólag szájmaszkot viselve.

A tervek szerint, ahol ez lehetséges, az érkező és távozó utasokat külön útvonalon terelik. A biztonsági távolságot a mozgólépcsőkön is be kell tartani. A peronokra egyszerre legfeljebb kétszáz utast engednek az indulókat és az érkezőket is számolva: a szerelvény érkezésekor hangosbemondó utasítja őket arra, hogy álljanak a peron padlózatán kijelölt matrica-karikákra.

Ezekről tudnak felszállni a szerelvényekre úgy, hogy elkerüljék a leszállókat. A szerelvényekbe csak annyi embert engednek, amennyien minden második ülést elfoglalva elférnek. Ez a számítások szerint 120 utast jelent, a járvány előtt szerelvényenkénti 1200-hoz képest.

Az utasáramlást a bejáratoknál és a szerelvényeken kijelölt metrószemélyzet irányítja.

Az autóbuszokon húsz utas tartózkodhat egyszerre. Az utasszámlálást a járművezetőkre akarták hárítani, de ezt a szakszervezetek elvetették. Megoldás az automatikus utasszámláló rendszer lehet, de a buszvezetők szerint ezzel is nehéz lesz azt mondani a huszonegyedik utasnak, hogy nem szállhat fel.

Az érdekképviseletek úgy vélik, az utasszám és a jegyeladás visszaesésével tömegközlekedési munkahelyek kerülnek veszélybe. A járvány utóbbi két hónapjában az utasforgalom több mint hetven százalékkal csökkent.

A római közlekedési vállalat a kizárólagos buszsávok megsokszorozását szorgalmazza, hogy minél több jármű legyen forgalomban, ha már kevés lesz a rajtuk utazók száma.

A mindennapi élethez való visszatérés május 4-től kezdődik, a kijárási korlátozások fokozatos feloldásával. Az olasz kormány nem nyitja újra az iskolákat, és számos munkahelyen fenntartják a távmunkavégzést. A következő hetekben még nem várható a római tömegközlekedésben korábban megszokott napi több mint félmillió utas.

A hatóságok a saját járművek használatát ajánlják, kedvezményes kerékpár, robogó és elektromos roller vásárlást hirdettek, ez azonban csak a forgalmat növeli majd. Az elképzelések között szerepel a tervek szerint május 18-től megnyitó üzletek nyitvatartásának módosítása déli 12-től este tízig a reggeli csúcsforgalom elkerülésére.

Giuseppe Sala milánói polgármester szerint a tömegközlekedés újraindítása és az egészségvédelmi előírások betartásának egyeztetése nem ígérkezik könnyű feladatnak. A tömegközlekedés kapacitása csökken, a forgalom pedig nő majd - jelentette ki.

Elmondta, hogy az 1,3 milliós városban 1200 metrószerelvény, 1300 autóbusz és 400 villamos közlekedik. "Korlátozott utasszámmal lehetetlenség lesz, hogy mindenki felférjen, és nincsen elég munkatársunk sem arra, hogy ellenőrizzük, mindenki tiszteletben tartja-e az előírásokat, visel-e szájmaszkot" - hangoztatta Milánó első embere. (MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.