Több százezer hajózási alkalmazott rekedt a tengeren a koronavírus miatt

  • narancs.hu
  • 2020. október 6.

Katasztrófa

Van, aki már több, mint egy éve nem lépett szárazföldre és a járvány miatt egy ideig nem is fog.

Körülbelül 400 ezer hajózási alkalmazott rekedt a tengeren a koronavírus-járvány miatt bevezetett határzárak miatt - közölte kedden Genfben az ENSZ emberi jogi főbiztosának szóvivője.

Sajtótájékoztatóján Rupert Colville felhívta a figyelmet arra, hogy néhányan immár 17 hónapja vagy annál is hosszabb ideje nem léptek szárazföldre, további több százezer ember pedig a járványügyi korlátozások miatt nem tud hajóra szállni.

A probléma elsősorban a teherhajókon és halászhajókon lévőket érinti, de sokan ragadtak gáz-és olajkitermelő platformokon is.

Colville rámutatott arra, hogy a helyzet az alapvető emberi jogokat is sérti, mégpedig a fizikai és mentális egészséghez, a szabad mozgáshoz és a családi élethez való jogot.

A szóvivő felszólította az érintett kormányokat, könnyítsenek a partraszállással és a beszállással kapcsolatos korlátozásokon, és gyorsítsák fel a tengerjáró hajókon dolgozók hazaszállítását.

Az ENSZ emberi jogi főbiztossága (ONCHR) kiemelte továbbá a hajózási társaságok felelősségét is munkavállalóik jogainak a biztosításában. (MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.