UNICEF: 168 millió gyerek egy éve nem tud iskolába menni

  • MTI/narancs.hu
  • 2021. március 3.

Katasztrófa

A járvány miatt oktatási vészhelyzet alakult ki a szervezet szerint.

A világ számos térségében oktatási vészhelyzet alakult ki a koronavírus-járvány miatt elrendelt iskolabezárások miatt az ENSZ Gyermekalapja (UNICEF) szerint.

Az UNICEF szerdán közzétett adatai szerint világszerte több mint 168 millió gyermek iskolája közel egy éve zárva van a korlátozások miatt.  214 millió diák háromnegyed éve nem tud az iskolája falai között tanulni.

Tizennégy olyan ország van, amely túlnyomórészt zárva tartotta oktatási intézményeit 2020 márciusa és 2021 februárja között. Ezeknek az országoknak kétharmada Latin-Amerikában és a Karib-tenger térségében található, ahol ez az intézkedés csaknem 98 millió iskolást érintett. Leghosszabb ideje Panamában tartanak zárva az iskolák, ezt követi Salvador, Banglades és Bolívia.

A közlemény szerint "katasztrofális oktatási szükségállapotot okoznak az iskolabezárások. Azok a gyermekek, akik kiszorulnak az iskolából és a személyes oktatásból, minden egyes nappal egyre jobban lemaradnak. Ennek pedig főként a legkiszolgáltatottabb helyzetben lévő gyerekek isszák meg a levét." "Nem engedhetjük meg, hogy újabb év teljen el korlátozott iskolai oktatással. Fontos, hogy - lehetőség szerint - elkerüljük a hosszan tartó iskolabezárásokat, illetve prioritásként kezeljük az iskolák újranyitását" - mondta Henrietta Fore, az UNICEF ügyvezető igazgatója.

Számos országban magas annak a kockázata, hogy akik egy éve nem járhatnak iskolába, azok már sosem térnek vissza az osztályterembe, gyermekházasságba vagy gyermekmunkába kényszerülhetnek. Pedig gyermekek milliói számára az iskola az a hely, ahol nemcsak tudást, de ellátást, tápláló élelmet is kapnak, találkozhatnak társaikkal, illetve sok helyen az iskolában érhetőek el az egészségügyi és immunizációs szolgáltatások is - hangsúlyozta az UNICEF.

A szervezet az ENSZ New York-i központjában egy különleges kiállítási építménnyel hívta fel a döntéshozók figyelmét arra, hogy mennyire fontos lenne nyitva tartani az iskolákat. Az Osztályterem pandémia idején című installáció egy tanterem 168 üresen álló paddal. Minden egyes pad egymillió olyan gyermeket szimbolizál, akik közel egy éve nem léphették át az iskolájuk küszöbét.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.