A brit kormány megtiltotta, hogy kivigyenek az országból egy Monet-festményt

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 11.

Képzőművészet

Nem ez az első eset, hogy exporttilalmat rendelnek el.

A brit kormány exporttilalom elrendelésével akadályozta meg, hogy Claude Monet Le Palais Ducal című, Velencéről készült világhírű festményét elvigyék Nagy-Britanniából, és ezzel lehetővé tette, hogy a mű brit tulajdonba kerülhessen.

A Velencei dózsepalotát és tükröződését a Canal Grandén ábrázoló alkotást 1908-ban festette a francia impresszionista festő. A Sotheby's aukciósház árverezte el februárban 27,5 millió fontért, egy kilétét felfedni nem kívánó külföldi vásárló tulajdonába került. Az 1930-as években az Egyesült Királyságba költözött Erich Göritz német textiliparos gyűjteményéből a család bocsátotta árverésre a képet.

Helena Newman, a Sotheby's európai elnöke akkor "igazi mesterműnek, Monet Velencéről festett legnagyobb alkotásai egyikének" nevezte a festményt.

A brit kormány illetékes testülete szerint a műalkotás kivitelét azért akadályozták meg, mert ez a szép festmény egy fontos képzőművész pályájának fontos periódusából való. Monet 1900 utáni utazásaiból kevés műalkotás szerepel brit gyűjteményekben – idézte a BBC News a testület döntését.

Brit galériáknak most három hónapjuk van arra, hogy előteremtsék az aukción elért leütési árat és az illetékeket.

A döntés egy héttel az után született, hogy ugyanez a testület megakadályozta, hogy J. M. W. Turner egyik híres festményét, a Vierwaldstätti-tavat és a Rigi hegyet ábrázoló képet kivigyék az országból.

A tilalom december 1-jéig van érvényben, a remények szerint addig sikerül összegyűjteni annyi pénzt, amelyből megvehetik és az Egyesült Királyságban tarthatják a műkincset, amelynek értékét 10 millió fontra becsülik szakértők.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.