Hiába nemzeti kincs Munkácsy, 30 fokban tartják festményeit
munkacsy_MTI1432_top_story_lead.jpg

Hiába nemzeti kincs Munkácsy, 30 fokban tartják festményeit

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 8.

Képzőművészet

20-23 fok lenne az ideális, de tönkrement a klíma.

A egy melegebb nyári napon 30 fok feletti hőmérsékletek vannak a május 17-én nyílt pécsi Munkácsy-kiállításon, írja a Szabad Pécs.

A lap augusztus elején két nap is elment a Zsolnay-negyedben található m21 galériába. Először csak „csak“ 28,7 fokot mértek délután négykor, másnap, augusztus 8-án viszont már 31,7 fokot.

A lap által megkérdezett szakemberek szerint 20 és 23 fok közti hőmérséklet lenne az ideális a képek számára. A szakértő szerint egy múzeumban abszurd a 30 fok körüli hőmérséklet, főleg egy olyan „kényes” anyag esetében, mint a Munkácsy-tárlat. A túl magas hőmérséklet károsíthatja a képeket, ahogyan a hőmérséklet-ingadozás is beindíthat képeket roncsoló kémiai folyamatokat.

Magyar Attila a Zsolnay negyed gazdasági igazgatója azt közölte a lap munkatársával, hogy „írja nyugodtan a hülyeségeit, és a harminc fokjait, ő szarik rá.“

Vincze Balázs ügyvezető igazgató elismerte ugyan, hogy meghibásodás miatt egy ideje nem működik a klíma, de szerinte a magas hőmérséklet nem károsítja a festményeket, a páratartalom megfelelő szinten tartása a legfontosabb, azzal pedig nincs probléma. REméli, hogy hamarosan megjavítják a klímát, addig ventilátorokkal hűsítik a látogatókat.

A képek tulajdonosa Pákh Imre műgyűjtő, akitől a kormány felvásárol egy jelentősebb Munkácsy-gyűjteményt, aminek egy külön múzeumot is alapítana.

 

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.