Hiába nemzeti kincs Munkácsy, 30 fokban tartják festményeit
munkacsy_MTI1432_top_story_lead.jpg

Hiába nemzeti kincs Munkácsy, 30 fokban tartják festményeit

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 8.

Képzőművészet

20-23 fok lenne az ideális, de tönkrement a klíma.

A egy melegebb nyári napon 30 fok feletti hőmérsékletek vannak a május 17-én nyílt pécsi Munkácsy-kiállításon, írja a Szabad Pécs.

A lap augusztus elején két nap is elment a Zsolnay-negyedben található m21 galériába. Először csak „csak“ 28,7 fokot mértek délután négykor, másnap, augusztus 8-án viszont már 31,7 fokot.

A lap által megkérdezett szakemberek szerint 20 és 23 fok közti hőmérséklet lenne az ideális a képek számára. A szakértő szerint egy múzeumban abszurd a 30 fok körüli hőmérséklet, főleg egy olyan „kényes” anyag esetében, mint a Munkácsy-tárlat. A túl magas hőmérséklet károsíthatja a képeket, ahogyan a hőmérséklet-ingadozás is beindíthat képeket roncsoló kémiai folyamatokat.

Magyar Attila a Zsolnay negyed gazdasági igazgatója azt közölte a lap munkatársával, hogy „írja nyugodtan a hülyeségeit, és a harminc fokjait, ő szarik rá.“

Vincze Balázs ügyvezető igazgató elismerte ugyan, hogy meghibásodás miatt egy ideje nem működik a klíma, de szerinte a magas hőmérséklet nem károsítja a festményeket, a páratartalom megfelelő szinten tartása a legfontosabb, azzal pedig nincs probléma. REméli, hogy hamarosan megjavítják a klímát, addig ventilátorokkal hűsítik a látogatókat.

A képek tulajdonosa Pákh Imre műgyűjtő, akitől a kormány felvásárol egy jelentősebb Munkácsy-gyűjteményt, aminek egy külön múzeumot is alapítana.

 

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.