Kiállítás

A hátországban

Bécs az I. világháborúban

  • - kovácsy -
  • 2014. március 27.

Képzőművészet

A száz éve kitört világháború idén és még évekig meg- és visszaemlékezések sokaságához szolgálhat indokként. Már eddig is kapcsolódtak kisebb vidéki kiállítások a centenáriumhoz, de a java csak ezután jön, és így van ez nemcsak nálunk, hanem külföldön is.

A bécsi városháza oldalában lévő Bécsi Könyvtár (Wienbibliothek) kiállításának az a különlegessége, hogy itt nem látunk képeket holttestekről, lövészárkokról, gáztámadásokról, az állóháborús frontvonalakon uralkodó fásultságról, vagyis a háború kegyetlen, értelmetlenül gyilkos hétköznapjairól. A téma a hátország, ezen belül a birodalmi főváros, Bécs fokozatos és az élet valamennyi vonatkozását átható átalakulása a háború hatására, amely a háború kezdetekor a közeli jövő hatalmas és életteli metropolisának kialakulásával kecsegtetett, de a korábbi rang és európai pozíció elveszítésével ér véget.

A viszonylag kis teret ügyesen és változatosan - itt egy tárló változatos háborús kitűzőkkel, színes nyomású díszszalagokkal, medálokkal, ott egy különálló, megvilágított falmélyi üregben egy kicsinyített, de eredeti háborús vekni - kihasználó kiállításnak kétségkívül volt miből merítenie. Már a háborús készülődés első heteiben megszületett ugyanis a városházi döntés arról, hogy mindent össze kell gyűjteni, ami "e történelmi jelentőségű időkre" vonatkozik. Az iratanyag (újságkivágások, röplapok, hirdetmények, plakátok sokasága stb.) azután a városi könyvtárba került, minden más a várostörténeti gyűjteménybe (mai nevén Wien Museum). A látnivalók azonban szinte csak a felszínt kapargatják ahhoz képest, amilyen komoly és elmélyült gyűjtő- és kutatómunkáról tanúskodik a katalógus, amely természetesen a kiállított anyagot is bemutatja sokszorosan kibővítve, miközben a háborús Bécs életének összes lehetséges metszetét elénk tárja - például azt a másik háborús kiállítást, amely 1916 májusában nyílt meg a Práterben, és természetesen nem szorítkozott a szuvenírekre. A nagy kereskedelmi kiállításokra emlékeztető népszórakoztató látványosság keretében harci eszközöket is meg lehetett szemlélni, ugyanakkor számos rendezvény is, mozi- és színielőadások, koncertek csábították a közönséget.

Szükség is volt a vigalomra, hiszen ekkorra már mindenki számára világossá vált, hogy az ígért villámháborúból semmi sem lesz - ami azért nem volt teljesen meglepő, hiszen már korábban is felmerültek kétségek azzal kapcsolatban, hogy egyáltalán képes-e megvédeni magát az Osztrák-Magyar Monarchia egy esetleges külső támadás esetén. Bécs élete pedig eddigre már jelentősen átalakult. Először is a Monarchia keleti részéből beáramló, a hadi helyzet alakulását követve hazatérő, majd visszaáramló menekültet (főleg galíciai zsidókat) kellett elhelyezni, továbbirányítani. Egyre nagyobb számban érkeztek a fővárosba a hadirokkantak, akiknek új és új kórházakat rendeztek be számos közintézményben. Tovább terhelték Bécs közlekedését és főleg az élelmiszer-elosztó kapacitásokat a hadifogoly-szállítmányok. Egyre többféle élelmiszer-maradék és korábban haszontalannak tartott növényi anyag gyűjtésére biztatták a lakosságot. Gyűjtsetek csontot! Szárítsatok és gyűjtsetek kávézaccot! Lisztté őrölhető gyümölcsmagok, csalán, bogyós gyümölcsök levelei - a találékonyság a helyzet romlását jelezte.

Teljes mértékben átformálta a bécsiek hétköznapjait, hogy napjaik egyre nagyobb részét kellett sorban állással tölteniük. Ezt - legalábbis az éjszakai várakozást - a hatóságok kezdetben tiltani igyekeztek, és erőszakkal meggátolták, ami aztán tumultuózus jelenetekhez vezetett. A tapasztalatok ugyanis azt mutatták, hogy aki hajnali három után kezdett várakozni mondjuk egy hentesüzletnél, az a reggel hatos nyitás után már semmit sem kapott, és ezen a jegyrendszer sem segített. A jobbmódúak, akik még megengedhették maguknak a vendéglői étkezést, az étteremben is érzékelhették a háborús szűkösséget: bizonyos napokon tilos volt húsételt kínálni. Ehhez képest kifejezetten groteszknek tűnnek az erőfeszítések a gasztronómia nyelvének hazafias átalakítására. Németes kifejezésekkel helyettesítették a franciákat, így lett a séfből konyhamester, a likőrből pedig édespálinka. Ott voltak azután a plakátok mint propagandaeszközök a maguk hadikölcsönjegyzést sürgető felszólításaival, a reklámozott helyettesítő anyagokkal, nem is szólva a társasjátékokról, amelyek már gyerekkortól a nevelés részévé tették a hazafiasságot és az ellenség gyűlöletét.

Ez is inkább egyfajta másodlagos lecsapódása a háborús propagandának, amelynek az elsődleges terepét a hírlapok jelentették. Egyébként is fontos áttörés időszaka volt ez, amikor a fénykép mint információhordozó tömegesen megjelent az újságokban - csak éppen nem a teljes valóság bemutatását szolgálta. A lapok előszeretettel közöltek fényképes beszámolókat a haditechnikai újdonságokról, díszszemlékről, IV. Károly frontlátogatásairól, csak éppen a vereségek képeit nem lehetett látni. Ezekre már a tapasztalat utalt, a hadirokkant-szállítmányok valósága: a precíz hivatalos statisztika szerint csak az 1916/17-es költségvetési évben mintegy 335 ezer sebesültet szállítottak a bécsi villamosvonalakon a pályaudvarok és kórházak között. A hadirokkantak gondozása új állami feladatként jelentkezett, és a nagyközönség tájékoztatásában is bőséggel kaptak helyet az ezzel kapcsolatos akciók, intézkedések. Az utógondozó intézmények nagy lendülettel ezreket láttak el, a művégtagokat korszerűsítették, a súlyosabb sérülteket általuk is elvégezhető munkákra tanították be. Csak a háború után vették tudomásul a hatóságok, hogy sok sérülés bizony, visszafordíthatatlan. De ekkorra már mindenki tudta, hogy ugyanez a helyzet történelmi léptékben mérve is.

Im Epizentrum des Zusammenbruchs. Wienbibliothek, Bécs, Városháza, bejárat a Felderstr. felől, nyitva május 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."