Kiállítás

Allah asszonyai

Shirin Neshat

Képzőművészet

A kilencvenes évek közepétől nemzetközi elismertségnek örvendő, ma már világhírű művésznő 1957-ben nyugati orientáltságú családban született Iránban; ezt mutatja, hogy katolikus iskolába járt, majd tizenhét évesen családja Kaliforniába küldte tanulni. Az 1979-es iszlám forradalom miatt már nem mehetett haza, s csak a Khomeini-rezsim bukása után, 1990-ben tért vissza az országba, ahonnan 1999-ben ismét távozni kényszerült. Iránban azóta is nemkívánatos személy, munkái tiltólistán vannak. (Interjúnkat lásd: Virágokról ment a műsor, Magyar Narancs, 2010. szeptember 30.)

Legismertebb - már Iránban, 1995-ben készített - munkája az Allah asszonyai című fotósorozat, amely az iszlám női szerep különféle aspektusait (identitásait) mutatja be: "a muzulmán asszonyt, a harcost, a szélsőséges fanatikus hívőt, az anyát, a szeretőt, a barátot és a gyönyörű, dekoratív nőt". A munka nemzetközi reputációjának igen jót tett, hogy besorolhatták az akkoriban divatos gendertípusú művek közé. Tagadhatatlan, hogy Neshat alkotásai összekapcsolhatók a női és férfi szerepfelfogásokat kritikusan bíráló tendenciákkal (ide sorolható, hogy a műveken az iszlám ábrázolási tabuját felsértve női arcokat és kézfejeket szerepeltet), de ennél azért bonyolultabb a helyzet. A "kitárulkozó" testrészeken ugyanis olyan arab kalligrafikus szövegek olvashatók, amelyeket forradalmár és militarista költők írtak, s amelyek a terrorizmus (mártírhalál) szükségességét és szépségét dicsérik. A provokatív munkák - szándékuk szerint - a nyugati sztereotípiák (iszlám=terrorizmus) megtörésére vállalkoztak, mintegy felmutatva a jelenség kulturális beágyazottságát; az megint más kérdés, hogy az ikertornyok elpusztítása után nem könnyű képviselni és elvárni az egyébként pozitív, a társadalmi kohéziót megerősítő, tradicionális iszlám kultúra elfogadását. A mű ily módon "visszasüpped" a szokásos női szerep (áldozat) és férfiszerep (agresszor) kettősségének felmutatásába.

A Műcsarnok alsó szintjén lévő Mélycsarnokban Shirin Neshattól két munka látható. A közel félórás anyag bemutatásának apropója egyrészt a tavalyi detroiti életmű-kiállítás, illetve az idén elnyert Kristály-díj (ez utóbbit a davosi világgazdasági fórumon kapta, mert "kiemelkedően sokat tett a világ helyzetének javításáért").

Az első teremrészben egy 1999-es, kétcsatornás videoinstalláció, az Elragadtatás (Rapture) tekinthető meg. (A munka nem teljesen ismeretlen Magyarországon: a film egy-egy jelenetéről készített fénykép már 2003-ban szerepelt a budapesti Ludwig Múzeumban, az Essl-gyűjteményt bemutató kiállításon.) A fekete-fehérben felvett film száz, fekete nadrágot és fehér inget viselő férfi és száz, fekete csadorba és hidzsábba burkolódzó női szereplőt mozgat meg. Az egymással szembeállított vásznakon kétféle történet látható, melyek hol szétválnak, hol összekapcsolódnak egymással. A zárt erődben üldögélő, menetelő és verekedő férfiak és az őket a tengerparttól "néző", éneklő-táncoló, majd menekülő nők: két ellentétes, szimbolikus és valóságos tér, amelyben azonban a nők pozícióját és viselkedését kizárólag a férfiak határozzák meg. A hosszan és többször is végignézhető, szinte cselekmény- és érzelemmentes, inkább jelenetközpontú munka legérdekesebb része, amikor az erőd mellvértjén felsorakozó férfiak egyszerre csak integetni kezdenek a ladikon távozó asszonyok és az őket néző nők felé. A kiállításhoz kapcsolódó szövegben "infantilisnak" nevezett mozdulatsorban azonban nem annyira a "reménytelen anakronizmus, a lemaradás, elzárkózás, önmagába fordulás pusztasága süt át", hanem valamiféle zavaró és nehezen értelmezhető érzelmi töltet, az a fajta csavar, amely Neshat munkáit izgalmassá teszi.

A másik munka Shahrnush Parsipur 1989-es, Iránban betiltott, Nők férfiak nélkül című regényének filmes adaptációja, a 2009-ben, a 66. Velencei Filmfesztiválon a legjobb rendezésért járó Ezüst Oroszlán díjat elnyerő film egyik részlete. (A filmet 2010-ben Magyarországon is bemutatták, legközelebb pedig április 13-án tekinthető meg a Műcsarnokban. - a szerk.) A Women without men című film 1953-ban játszódik Teheránban, de a felvételek valójában Casablanca belvárosában készültek, a szereplők pedig marokkóiak. A történet a Mohhamed Mosszadek elleni puccs idején játszódik - abban az időszakban, amikor a britek megdöntötték Irán történetének első, működésképesnek tűnő demokráciáját (amelynek létezéséről, az irániak britekkel szembeni gyűlöletéről, sőt Mosszadekről - a Guardianban megjelent riport szerint - Tony Blair volt miniszterelnök semmit sem tudott). Az öt videóból összeálló, egy-egy női karakter történetét nyomon követő filmnek most a Zarin című, színes és monokróm, nagyon festői felvételekkel operáló darabját mutatják be. Érdekessége, hogy a bordélyház madámjának szerepében maga az írónő (és nem - mint ahogy az egyik napilapban olvasható - a törékeny művésznő), a főszerepben pedig Mundruczó Kornél kedvenc színésze, Tóth Orsi látható (képünkön). A Zarinban egy prostituáltként dolgozó nő (aki az egész film során csak egyetlen mondatot mond) összeroppanásának stációit követhetjük nyomon. A főszereplő az összeomlás és az önvizsgálat kettős spiráljában mozog: tulajdonképpen eldönthetetlen, hogy a női fürdő vizében súrolókefével végzett megtisztulási folyamat kiváltója mi valójában: a mechanikus munkavégzés (a kurvaság) felismerése, vagy az arctalan ügyfél erotikus érintésének élvezete. Melyik a valódi bűn: a használati tárgyként létezés, vagy a női test érzékenységének felismerése és vállalása? S mit szólnak mindehhez Allah elkötelezett asszonyai?

Mélycsarnok, nyitva április 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.