Kiállítás

Állkapocs és gyufacímke

István, a szent király

  • Pallag Zoltán
  • 2013. október 19.

Képzőművészet

930 éve avatták szentté a 975 éve elhunyt I. István királyt, akinek tiszteletére Horthyék 75 éve nagyszabású emlékévet rendeztek. Szóval épp itt az ideje egy újabbnak, ráadásul az István, a királyt is pont 30 éve, hogy bemutatták a Városligetben. Nos, ehhez a 2013-as Szent István Emlékévhez kapcsolódva nyitotta meg Kövér László házelnök augusztus 20-án Székesfehérváron az István, a szent király című kiállítást.

Mint mondta, Szent István műve "boldogabb időkben a nemzet életének szilárd alapja volt, nehéz időkben támasz, amelyre tekintve mindig újra lehetett kezdeni", aztán megállapította, hogy "egyre többet tudhatunk meg a szent királyról, mert a történészek végtelen türelemmel, oklevelek félmondatainak értelmezésével, új források megnyitásával hozzátesznek valamit ahhoz a nagy mozaikhoz, amelyet a történetírás megszületése óta a szakma eddig felkutatott". Mindez kétségtelenül igaz, de úgy tűnik, Kövér mintha nem vette volna figyelembe a kiállítást, amit lát. A Székesfehérvári Egyházmegyei Múzeum kiállítása ugyanis nem annyira I. Istvánt (életét, korát, korának írásos és tárgyi emlékeit, bel- és külpolitikáját, családját stb.) mutatja be, inkább az évszázadokon keresztül a mai napig formálódó kultuszát.

Persze egy Istvánról szóló tárlat még Székesfehérváron - ahol élt és halt, majd szentté avatták - is megoldhatatlan lett volna, mivel a koronázási palástot, a jogart és az országalmát valószínűleg nem mozdítanák el még egyszer az Országház kupolacsarnokából, és a Prágában őrzött, Szent Istvánnak tulajdonított kardot sem könnyű utaztatni, nem beszélve arról, hogy úgy eleve egy teljesen más kiállítást kellett volna rendezni. De ez így jó, ahogy van. És úgy van, hogy központi témája nem az első magyar király, hanem az ő kultusza, ahogy a címből is látszik: István, a szent király. Márpedig István - mint ahogy a szentek általában - csak halála után lett szentté.

Látható ugyan némi korabeli tárgyi anyag is, például néhány szép ezüstdénár és arany a magyar pénzverés első évtizedeiből, de ezek bármely megyei múzeum régészeti osztályán megtalálhatók. Nem úgy, mint a Nagyboldogasszony tiszteletére még István által építtetni kezdett prépostsági templom maradványai, ahova 1038-ban őt magát is temették, majd később még tizennégy magyar uralkodót. De a királyi szarkofág díszítményei, faragványai már nem István halálakor, hanem - mint ahogy azt az utóbbi évtizedekben a művészettörténet bebizonyította - szentté avatásakor készültek. Ezekből a kőfaragványokból is láthatunk néhány szép darabot a bazilika 3D-s rekonstrukciójával kiegészítve az apró termek egyikében. Bár a helyszín adottságai korántsem ideálisak egy ilyen nagyszabású kiállítás megrendezéséhez, a múzeum csapata - Smohay András igazgató és munkatársai - kimondottan ügyesen és ízlésesen oldotta meg az installálást, a termeket tematikus egységek szerint felosztva, mint például "Az államalapító", "Az egyházszervező", és így tovább. Annak ellenére ügyesen, hogy az "egyházszervezőről" nem tudunk meg többet, mint amenynyit bármely középiskolai történelemkönyvben elolvashatunk. Ám Szent István XVII. században megélénkült és a XVIII. században virágkorát élő kultuszáról annál inkább akadnak érdekességek.

Az első szent magyar király kultusztörténetének leglátványosabb emlékei kétségtelenül hermái, vagyis ezüstből készült aranyozott ereklyetartói. Ezekből is láthatunk jó párat. A három legnagyobb és talán legszebb egymás mellé állítva tényleg sokat megmutat abból a hitből, ami évszázadokon át övezte az államalapító alakját. Az 1635-ben, Rómában készült zágrábi, az 1777-ben Bécsben készült székesfehérvári és az 1893-1896 között Budapesten készült kalocsai herma külön-külön saját százada ötvösművészetének csúcsát jelenti. Részleteikben elmerülve órákat tölthet csak ebben a teremben a látogató, és akkor még nem beszéltünk a jóval kisebb dubrovniki ereklyetartóról, amely valószínűleg egy Szent Istvánnál idősebb férfi alsó állkapcsát foglalja magába, vagy a bécsiről, ami nem kar-, hanem combcsontot tartalmaz. Annyi baj legyen, a szentség nem tudomány, hanem hit kérdése!

A tárlat utolsó szekciója kimondottan szórakoztató folyosói sétát ígér. István 20. századi kultuszán vezeti keresztül a látogatót a két háború közötti időkből való deszszertesdobozokon, matricagyűjtő albumokon át az István, a király lemezborítójáig és poszteréig - Aba-Novák Vilmos képei társaságában. És itt kell megjegyezni, hogy a kiállítás egészére jellemző, hogy remek festményeket kértek kölcsön, így a látogató néhány terem után meg sem lepődik, ha újabb Franz Anton Maulbertsch-, Benczúr Gyula- vagy épp Aba-Novák-képpel találja magát szembe, netán egy 1963-as születésű Athosz-hegyi szerzetes 2000-ben készült ikonjával.

Az István, a szent király kiállítást látva nem tudunk meg semmi újat magáról Szent Istvánról, viszont mélyre merülhetünk a szent kultusztörténetének tárgyi emlékeiben, mindezt vidéki - és nem csak vidéki - múzeumtól szokatlanul igényes kivitelezésben.

Székesfehérvári Egyházmegyei Múzeum, Székesfehérvár, Városház tér 4., 2013. december 11-ig, keddtől vasárnapig: 10-től 18 óráig.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.