Kiállítás

Több mint meztelen

A császár új ruhája

  • Kürti Emese
  • 2013. október 19.

Képzőművészet

A Trafó galéria szezonnyitó kiállítása egy kritikai példázatra épül: A császár új ruhája című Andersen-mesében egy kisfiút kivéve a birodalom összes lakója legitimálja a hatalom tébolyát, és senki sem mer ellentmondani neki, bár mindannyian tisztában vannak az igazsággal, vagyis azzal, hogy a császár a lehető legmeztelenebb. A példázat értelmezésének az egyik útja lehet keresztény gyökerű - hogy ugyanis az igazság mindig az ártatlanok, a gyermekek kezében van -, vagy politikai jellegű, ahol a gyerek a hatalom igazságát megkérdőjelező ellenzékiség metaforája, de lehetséges olyan elemzés is, amely az öltözködés szimbolikus üzenetére fókuszál. A szatirikus történet tartalmilag elég komplex ahhoz, hogy a művészeket ne kényszerítse direkt politikai leképezésekre, és ne szűkítse a valóság és az absztrakció közötti interpretációs mezőt.

A három lehetséges szál közül a divat problematikája kerekedett fölül, így a Szalai Bori kurátor által meghívott magyar, román, szlovák és lengyel művészek az öltözködés társadalmi-politikai üzeneteivel foglalkoznak. Mivel a történet lényegéhez tartozik, hogy a császárnak nincs ruhája, a hatalom és a hatalmi formák vizuális reprezentációjának megalkotása egy lehetséges művészi feladattá válik. Így mindjárt a belépéskor válogatni lehet Karol Radziszewski és a MARIOS tervezőpáros fallikus mintákkal nyomott atlétatrikói, angyalkás fecskéi és férfiaknak szánt kollekciója egyéb darabjai közül, amelyeknek viselési technikáit a hetvenes évek performanszait megidéző fotódokumentáció rögzíti. Radziszewski a divatjelenségeket propagáló magazinok jeges professzionalizmusával szerkesztett fanzint is mellékelt a divat arisztokratikus komolyságát fricskázó szériához. A darabok hordhatósága radikalizálja a pop-artot megidéző ötletet, amellyel szemben Fodor János művei a funkciót teljesen kizáró konceptualizmusból táplálkoznak. Fodor műveinek szellemes minimalizmusa a hordhatatlanság alapelvén és a fikciós relikvia sajátosságain nyugszik: Fidel Castro melegítőfelsőinek kicsinyített változatait helyezte üveg mögé, eredetijük fekete-fehér fotójával.

A szlovák Jaroslav Kysa ugyanazt a gesztust érvényesíti egy divatipari és egy átpolitizált szituációban. Az első videón a magas ingerküszöbű járókelők közönyétől kísérve nyalogatja a Louis Vuitton luxuscég aranyozott vagy annak tűnő kirakatát, a másodikon pedig a Vörös téren tüntető tömegben egy orosz zászlóval teszi ugyanezt. Az akció egyszerű, ártalmatlan és elszigetelt, mint a hatvanas évek nyilvánosságot eleve kizáró privát akciói, de ezek a tulajdonságai különösen feltűnőek az Apparatus 22 és Karol Radziszewski radikálisan eltérő irányú munkáinak kontextusában. Az egyik a komplexitásával és a poézisével, a másik a dokumentarista nyerseségével és brutalitásával emelkedik ki a kiállítás művei közül.

Az Apparatus 22 román művészcsoport tagjai egy hosszú, fekete kifutót ácsoltak a térbe, amely önmagában, látványelemként is izgalmat vitt a Trafó szerény installációs gyakorlatába. A kifutó körüli üres székek és a mozgó fénykör a modellek és a nézők hiányában is megidézi a jelenlétüket, valamint a szintén láthatatlan kollekciót, amelyet egy narrátor mutat be. Az Apparatus 22 tagjai egy divatmárka aktív tervezőiként néhány éve léptek át a képzőművészet területére, és nyilván ez a háttér biztosítja a tapasztalatot, amely a divat teátrális ürességének, félelmetes hierarchikusságának és auratikus vonzásának komplexitását egyidejűleg képes megjeleníteni. A román művészek megoldása tökéletes válasz a császári meztelenség szimbolikájának megtöltésére, mert a vizualitás hiányára - erre a szabad és termékeny állapotra - szintén a fantázia lehetőségeinek korlátlanságával feleltek. A hiány szimbolikus erejét használta ki Szalay Péter is dobbantó katonai csizmáival ('rségváltás), akárcsak a Borsos Lőrinc művészpáros installációja - egy golyóálló üvegnek látszó, valójában védelmet nem nyújtó fal (képünkön) -, amely mögé csak becsületes politikusokat várnak. 2009-ben elkezdett Maszk-sorozatuk zománcfestményein rendőri, katonai vagy politikusi öltözetek kivágott részleteit nagyítják föl, amelyek töredékes reprezentációjukban is képesek megidézni a hatalmi dimenziót.

A hatalommal szemben megfogalmazódó kritikák túlsúlyába avatkozik bele Karol Radziszewski kellemetlenkedő videója a homoszexuális szubkultúrák világáról. A Fag Fighters egy képzeletbeli meleg gerillacsoport, de fikció és dokumentarizmus zavarba ejtően összemosódik a spontánnak tűnő jelenetekben. A két részből álló film prológusában a művész nagymamája gondos odafigyeléssel készíti a csoporttagokat azonosító rózsaszín maszkot, amely a félmeztelen, brutálisan agresszív társaságban hasznosul. A többség és a kisebbség aránya megfordul, és a nehezen kivehető cselekmény során egy heteroszexuális fiú válik a homoszexuálisok áldozatává, hogy megerősítse a konzervatív előítéleteket, és megzavarja a politikailag korrekt liberálisok békéjét. A hatalom természetére vonatkozó rögzült reflexeket - különösen az ebből a perspektívából mechanikusnak tűnő "klasszikus" hatalom-ellenzék viszonyt - írja fölül Radziszewski ezzel a nem várt fordulattal, ezzel viszont kétségtelenül üdítő változatosságot hozott a kritikai művészet narratívájába.

Trafó, Bp. IX., Liliom u. 41., nyitva október 20-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.