Kiállítás

Több mint meztelen

A császár új ruhája

  • Kürti Emese
  • 2013. október 19.

Képzőművészet

A Trafó galéria szezonnyitó kiállítása egy kritikai példázatra épül: A császár új ruhája című Andersen-mesében egy kisfiút kivéve a birodalom összes lakója legitimálja a hatalom tébolyát, és senki sem mer ellentmondani neki, bár mindannyian tisztában vannak az igazsággal, vagyis azzal, hogy a császár a lehető legmeztelenebb. A példázat értelmezésének az egyik útja lehet keresztény gyökerű - hogy ugyanis az igazság mindig az ártatlanok, a gyermekek kezében van -, vagy politikai jellegű, ahol a gyerek a hatalom igazságát megkérdőjelező ellenzékiség metaforája, de lehetséges olyan elemzés is, amely az öltözködés szimbolikus üzenetére fókuszál. A szatirikus történet tartalmilag elég komplex ahhoz, hogy a művészeket ne kényszerítse direkt politikai leképezésekre, és ne szűkítse a valóság és az absztrakció közötti interpretációs mezőt.

A három lehetséges szál közül a divat problematikája kerekedett fölül, így a Szalai Bori kurátor által meghívott magyar, román, szlovák és lengyel művészek az öltözködés társadalmi-politikai üzeneteivel foglalkoznak. Mivel a történet lényegéhez tartozik, hogy a császárnak nincs ruhája, a hatalom és a hatalmi formák vizuális reprezentációjának megalkotása egy lehetséges művészi feladattá válik. Így mindjárt a belépéskor válogatni lehet Karol Radziszewski és a MARIOS tervezőpáros fallikus mintákkal nyomott atlétatrikói, angyalkás fecskéi és férfiaknak szánt kollekciója egyéb darabjai közül, amelyeknek viselési technikáit a hetvenes évek performanszait megidéző fotódokumentáció rögzíti. Radziszewski a divatjelenségeket propagáló magazinok jeges professzionalizmusával szerkesztett fanzint is mellékelt a divat arisztokratikus komolyságát fricskázó szériához. A darabok hordhatósága radikalizálja a pop-artot megidéző ötletet, amellyel szemben Fodor János művei a funkciót teljesen kizáró konceptualizmusból táplálkoznak. Fodor műveinek szellemes minimalizmusa a hordhatatlanság alapelvén és a fikciós relikvia sajátosságain nyugszik: Fidel Castro melegítőfelsőinek kicsinyített változatait helyezte üveg mögé, eredetijük fekete-fehér fotójával.

A szlovák Jaroslav Kysa ugyanazt a gesztust érvényesíti egy divatipari és egy átpolitizált szituációban. Az első videón a magas ingerküszöbű járókelők közönyétől kísérve nyalogatja a Louis Vuitton luxuscég aranyozott vagy annak tűnő kirakatát, a másodikon pedig a Vörös téren tüntető tömegben egy orosz zászlóval teszi ugyanezt. Az akció egyszerű, ártalmatlan és elszigetelt, mint a hatvanas évek nyilvánosságot eleve kizáró privát akciói, de ezek a tulajdonságai különösen feltűnőek az Apparatus 22 és Karol Radziszewski radikálisan eltérő irányú munkáinak kontextusában. Az egyik a komplexitásával és a poézisével, a másik a dokumentarista nyerseségével és brutalitásával emelkedik ki a kiállítás művei közül.

Az Apparatus 22 román művészcsoport tagjai egy hosszú, fekete kifutót ácsoltak a térbe, amely önmagában, látványelemként is izgalmat vitt a Trafó szerény installációs gyakorlatába. A kifutó körüli üres székek és a mozgó fénykör a modellek és a nézők hiányában is megidézi a jelenlétüket, valamint a szintén láthatatlan kollekciót, amelyet egy narrátor mutat be. Az Apparatus 22 tagjai egy divatmárka aktív tervezőiként néhány éve léptek át a képzőművészet területére, és nyilván ez a háttér biztosítja a tapasztalatot, amely a divat teátrális ürességének, félelmetes hierarchikusságának és auratikus vonzásának komplexitását egyidejűleg képes megjeleníteni. A román művészek megoldása tökéletes válasz a császári meztelenség szimbolikájának megtöltésére, mert a vizualitás hiányára - erre a szabad és termékeny állapotra - szintén a fantázia lehetőségeinek korlátlanságával feleltek. A hiány szimbolikus erejét használta ki Szalay Péter is dobbantó katonai csizmáival ('rségváltás), akárcsak a Borsos Lőrinc művészpáros installációja - egy golyóálló üvegnek látszó, valójában védelmet nem nyújtó fal (képünkön) -, amely mögé csak becsületes politikusokat várnak. 2009-ben elkezdett Maszk-sorozatuk zománcfestményein rendőri, katonai vagy politikusi öltözetek kivágott részleteit nagyítják föl, amelyek töredékes reprezentációjukban is képesek megidézni a hatalmi dimenziót.

A hatalommal szemben megfogalmazódó kritikák túlsúlyába avatkozik bele Karol Radziszewski kellemetlenkedő videója a homoszexuális szubkultúrák világáról. A Fag Fighters egy képzeletbeli meleg gerillacsoport, de fikció és dokumentarizmus zavarba ejtően összemosódik a spontánnak tűnő jelenetekben. A két részből álló film prológusában a művész nagymamája gondos odafigyeléssel készíti a csoporttagokat azonosító rózsaszín maszkot, amely a félmeztelen, brutálisan agresszív társaságban hasznosul. A többség és a kisebbség aránya megfordul, és a nehezen kivehető cselekmény során egy heteroszexuális fiú válik a homoszexuálisok áldozatává, hogy megerősítse a konzervatív előítéleteket, és megzavarja a politikailag korrekt liberálisok békéjét. A hatalom természetére vonatkozó rögzült reflexeket - különösen az ebből a perspektívából mechanikusnak tűnő "klasszikus" hatalom-ellenzék viszonyt - írja fölül Radziszewski ezzel a nem várt fordulattal, ezzel viszont kétségtelenül üdítő változatosságot hozott a kritikai művészet narratívájába.

Trafó, Bp. IX., Liliom u. 41., nyitva október 20-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.