Kiállítás

Több mint meztelen

A császár új ruhája

  • Kürti Emese
  • 2013. október 19.

Képzőművészet

A Trafó galéria szezonnyitó kiállítása egy kritikai példázatra épül: A császár új ruhája című Andersen-mesében egy kisfiút kivéve a birodalom összes lakója legitimálja a hatalom tébolyát, és senki sem mer ellentmondani neki, bár mindannyian tisztában vannak az igazsággal, vagyis azzal, hogy a császár a lehető legmeztelenebb. A példázat értelmezésének az egyik útja lehet keresztény gyökerű - hogy ugyanis az igazság mindig az ártatlanok, a gyermekek kezében van -, vagy politikai jellegű, ahol a gyerek a hatalom igazságát megkérdőjelező ellenzékiség metaforája, de lehetséges olyan elemzés is, amely az öltözködés szimbolikus üzenetére fókuszál. A szatirikus történet tartalmilag elég komplex ahhoz, hogy a művészeket ne kényszerítse direkt politikai leképezésekre, és ne szűkítse a valóság és az absztrakció közötti interpretációs mezőt.

A három lehetséges szál közül a divat problematikája kerekedett fölül, így a Szalai Bori kurátor által meghívott magyar, román, szlovák és lengyel művészek az öltözködés társadalmi-politikai üzeneteivel foglalkoznak. Mivel a történet lényegéhez tartozik, hogy a császárnak nincs ruhája, a hatalom és a hatalmi formák vizuális reprezentációjának megalkotása egy lehetséges művészi feladattá válik. Így mindjárt a belépéskor válogatni lehet Karol Radziszewski és a MARIOS tervezőpáros fallikus mintákkal nyomott atlétatrikói, angyalkás fecskéi és férfiaknak szánt kollekciója egyéb darabjai közül, amelyeknek viselési technikáit a hetvenes évek performanszait megidéző fotódokumentáció rögzíti. Radziszewski a divatjelenségeket propagáló magazinok jeges professzionalizmusával szerkesztett fanzint is mellékelt a divat arisztokratikus komolyságát fricskázó szériához. A darabok hordhatósága radikalizálja a pop-artot megidéző ötletet, amellyel szemben Fodor János művei a funkciót teljesen kizáró konceptualizmusból táplálkoznak. Fodor műveinek szellemes minimalizmusa a hordhatatlanság alapelvén és a fikciós relikvia sajátosságain nyugszik: Fidel Castro melegítőfelsőinek kicsinyített változatait helyezte üveg mögé, eredetijük fekete-fehér fotójával.

A szlovák Jaroslav Kysa ugyanazt a gesztust érvényesíti egy divatipari és egy átpolitizált szituációban. Az első videón a magas ingerküszöbű járókelők közönyétől kísérve nyalogatja a Louis Vuitton luxuscég aranyozott vagy annak tűnő kirakatát, a másodikon pedig a Vörös téren tüntető tömegben egy orosz zászlóval teszi ugyanezt. Az akció egyszerű, ártalmatlan és elszigetelt, mint a hatvanas évek nyilvánosságot eleve kizáró privát akciói, de ezek a tulajdonságai különösen feltűnőek az Apparatus 22 és Karol Radziszewski radikálisan eltérő irányú munkáinak kontextusában. Az egyik a komplexitásával és a poézisével, a másik a dokumentarista nyerseségével és brutalitásával emelkedik ki a kiállítás művei közül.

Az Apparatus 22 román művészcsoport tagjai egy hosszú, fekete kifutót ácsoltak a térbe, amely önmagában, látványelemként is izgalmat vitt a Trafó szerény installációs gyakorlatába. A kifutó körüli üres székek és a mozgó fénykör a modellek és a nézők hiányában is megidézi a jelenlétüket, valamint a szintén láthatatlan kollekciót, amelyet egy narrátor mutat be. Az Apparatus 22 tagjai egy divatmárka aktív tervezőiként néhány éve léptek át a képzőművészet területére, és nyilván ez a háttér biztosítja a tapasztalatot, amely a divat teátrális ürességének, félelmetes hierarchikusságának és auratikus vonzásának komplexitását egyidejűleg képes megjeleníteni. A román művészek megoldása tökéletes válasz a császári meztelenség szimbolikájának megtöltésére, mert a vizualitás hiányára - erre a szabad és termékeny állapotra - szintén a fantázia lehetőségeinek korlátlanságával feleltek. A hiány szimbolikus erejét használta ki Szalay Péter is dobbantó katonai csizmáival ('rségváltás), akárcsak a Borsos Lőrinc művészpáros installációja - egy golyóálló üvegnek látszó, valójában védelmet nem nyújtó fal (képünkön) -, amely mögé csak becsületes politikusokat várnak. 2009-ben elkezdett Maszk-sorozatuk zománcfestményein rendőri, katonai vagy politikusi öltözetek kivágott részleteit nagyítják föl, amelyek töredékes reprezentációjukban is képesek megidézni a hatalmi dimenziót.

A hatalommal szemben megfogalmazódó kritikák túlsúlyába avatkozik bele Karol Radziszewski kellemetlenkedő videója a homoszexuális szubkultúrák világáról. A Fag Fighters egy képzeletbeli meleg gerillacsoport, de fikció és dokumentarizmus zavarba ejtően összemosódik a spontánnak tűnő jelenetekben. A két részből álló film prológusában a művész nagymamája gondos odafigyeléssel készíti a csoporttagokat azonosító rózsaszín maszkot, amely a félmeztelen, brutálisan agresszív társaságban hasznosul. A többség és a kisebbség aránya megfordul, és a nehezen kivehető cselekmény során egy heteroszexuális fiú válik a homoszexuálisok áldozatává, hogy megerősítse a konzervatív előítéleteket, és megzavarja a politikailag korrekt liberálisok békéjét. A hatalom természetére vonatkozó rögzült reflexeket - különösen az ebből a perspektívából mechanikusnak tűnő "klasszikus" hatalom-ellenzék viszonyt - írja fölül Radziszewski ezzel a nem várt fordulattal, ezzel viszont kétségtelenül üdítő változatosságot hozott a kritikai művészet narratívájába.

Trafó, Bp. IX., Liliom u. 41., nyitva október 20-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.