Kiállítás

Barakonyi Szabolcs: Tennivaló

  • - krusovszky -
  • 2013. február 24.

Képzőművészet

Barakonyi Szabolcs Tennivaló -  című kiállításán csak férfiak szerepelnek, mindegyik kép egy középkorú férfi portréja, stilizálás és esztétizálás nélkül - mégsem szociofotók ezek. A Barakonyi által lencsevégre kapott tisztes családapák éppen kedvenc időtöltésükkel vannak elfoglalva: ügyködnek. Az elmúlt két nyár során készült képeken a családi ház kertjében vagy a nyaraló körül dolgozó alakokat látunk, amolyan nyári munka közben, kis fűnyírás, szivattyúzás, fúrás-faragás. Ez az, amitől a családtagok és a szomszédok megőrülnek, a férfiak pedig ebben a gépi zajban találják meg azt a nehéz csöndet, amire a hétköznapok ugyancsak gépies monotonitásából kilépve a leginkább vágynak.

Mert ugye, ha éppen a csiszológéppel nyomatja az ember a kerti padot, akkor nem lehet beszélgetni. Pontosabban: nem kell. Itt mindenki egyedül van, még a háttérben sem bukkan fel senki, se egy feleség, se egy gyerek valami érdektelen kérdéssel, de még csak egy árnyékban gubbasztó kutya sem. A férfiak és az ő gépeik idilljei. Elképesztően hidegek ezek a jelenetek, kiüresedettek, ugyanakkor valami kiegyensúlyozottság, jókedv is árad belőlük. Elég csak egy pillantást vetni némelyik arcra, hogy belássuk: ezek az emberek szó szerint jól elvannak.

Barakonyi éppen abban nagyszerű, hogy nem akar az ábrázoltakhoz hozzátenni semmit, de elvenni sem, hagyja, hadd működjön a beállítás a maga módján. És ugyanez a címadásra is igaz, semmi sallang: Flex, Fúrógép, Szivattyú. (Sajnos ezek nincsenek közvetlenül a képek alá írva, és fura, hogy az egyik fotót a raktár lépcsőjének tetejéhez száműzték.) Az analóg géppel és direkt vakuval készített képek a maguk egyértelműségében töltődnek fel ironikus, groteszk és elidegenedett, mégis valamiképpen vidám és átélhető tartalmakkal. Sörhasat, atlétatrikót és fürdőgatyát ritkán ábrázolnak ilyen finoman.

Deák Erika Galéria, Bp. VI., Mozsár utca 1., nyitva: február 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.