Kiállítás

Csónakon menekül

Duliskovich Bazil: A lét bizonyítékai

Akinek volt már szerencséje pszichológusi kezeléshez, nyilván tudja, hogy a szakemberek milyen nagy jelentőséget tulajdonítanak a gyermek- és serdülőkorban megesett traumáknak, illetve a jó és rossz emlékeknek – ez lenne az az origo, amelynek terheit, megszokásait, kulturális berögzüléseit felnőttként is öntudatlanul tovább hordozzuk.

Duliskovich huszonévesen települt át Kárpátaljáról

– egy művészettörténész szerint ezért jellemző műveire „az ikonok spirituális elvontsága és a kontemplációt szolgáló statikussága”. Én nem mennék ilyen messzire, bár kétségtelen, hogy a művész figurális festményei eltérnek a kilencvenes években Magyarországon felfutó „realista” irányzattól: sokkal titokzatosabbak és időtlenebbek. Ráadásul az utóbbi években bemutatott kiállításain Duliskovich szándékoltan ellene ment a néző elvárásainak; a megszokottól eltérő installálásaival mintegy meg- vagy kibillentette a jól bejáratott műnézési straté­giákat. Művészete cseppet sem szájbarágós, így a felkínált mankókra épített értelmezési keret óhatatlanul hiányos lesz. Dunaújvárosi kiállítása ennél is tovább megy; mintha olyan kirakóst játszanánk, amelyben a részecskékből csak egy töredékes egész állítható össze, mintha minden igyekezetünk ellenére is homályba borulna néhány részlet. Félreértés ne essék: ez kifejezetten izgalmassá teszi a tárlatot.

Maga a kiállítás a kiállítótér hármas tagolását követi. A részegységeket viszont szinte láthatatlan zsinórok kötik össze; nem beszélve az egy-egy egységben feltűnő hurkokról. Az alsó térben egy makettre emlékeztető installáció látható, egy pusztulásnak indult ipari város, utakkal, gyárkéményekkel, hővezetékekkel, munkásbarakkokkal (képünkön). Bármilyen el- vagy felhagyott, üzemvárosi komplexum lehetne. De lehet maga a képzeletbeli Sztálinváros is, amely ott bújik meg a mai város alatt – láthatatlanul, de az emlékekben nagyon is érzékelhetően. Ahogy Horváth Sándor Sztálinvárosról írt könyvének címe is jelzi: van kapuja és porrá omló, szétfoszló határa is. De bizonyos szempontból emlékeztet egy zikkuratra, egy mezopotámiai templomformára is. Olyan, akár az emberi akarat, a nagyravágyás mementója. Funkcióját vesztett, kiüresedett és halott.

Az Új romoknak nevezett egység felett egy tavalyi, a Múzeumok éjszakája programsorozat részeként megvalósított munka egyfajta továbbgondolása vagy megerősítése látható. A tér közepére helyezett, csurig megpakolt és megfeneklett csónak motívumára most szó szerint rátelepszenek az átkelésre várakozó csomagok – olyannyira, hogy áthatolhatatlanul megtöltik a tér egyik félét. A ládák, bőröndök, képkeretek, állványok, dobozokba rejtett tárgyak (azaz létezésünk kézzel fogható bizonyítékai) szinte agyonnyomják a lélekvesztőt. Ezt a vízi járművet tekinthetjük Kharón ladikjának is, melyen a holt lelkek utaznak, hátrahagyva összes anyagi javaikat és személyes emléktárgyaikat.

Ezt a zsúfolt és tömörített egységet a fő kiállítási tér lebegős elrendezése követi. A falakon itt-ott elhelyezett festmények és szándékoltan „szétszórt” objektek követik egymást, köztük egy ókori emlékkőre helyezett halotti maszk, egy gipszből készült szemfedő. E szakrális megtiszteltetésben eredetileg csupán az uralkodók, később a híres emberek részesülhettek; s valóban, a központi terem főszereplője egy ismeretlen és névtelen férfi, egy „valaki”, akinek arcmása sok festményen és egy viaszportrén is felismerhető. E valaha létezett személy fiktív élettörténete fokozatosan bontakozik ki a szemünk előtt. A művész emlékmorzsákat, gyakran töredékes információszeletkéket szór elénk: kezeket, háttal álló, azaz rejtőzködő alakokat, titkos szerelmi viszonyok alanyait, társakat és háziállatokat. Rajtunk áll, hogy milyen narratív keretbe illesztjük az információkat, de nem negligálhatjuk azt a tényt, hogy itt egy „nagy” emberről beszélhetünk, akinek még szobrot is emeltek – kicsiny makettasztalkán álldogál a tönkretett mű. A szobordöntögetés/-rongálás gesztusából arra is következtethetünk, hogy az illető kelet-európai. Mondjuk egy fiatalember, aki csónakkal menekült el a kiüresedett város szétfoszló szövetéből, hogy új és sikeres életet kezdjen. Talán valamelyik vallás „vezetője” volt – erre erősít rá egy szentkép, illetve egy festményen a papi öltözetbe bújt főszereplőnk.

Ahogy magunkat sem ismerjük, úgy mások éle­tét is csak töredezetten rekonstruálhatjuk. Pláne, ha az a másik merő fikció. A festményeken többször is feltűnő kéz, azaz a művész keze mozgatja a szálakat, arra készteti a befogadót, hogy az új információk birtokában átértelmezze a korábban látottakat. A kicsi terepasztalon kibontakozó szüzsédarab más értelmet nyer, ha összevetjük a makettfestést „ábrázoló” képpel, s az sem egyértelmű, hogy a romvárosban szóló harangszó vajon az elmúlásra utal, vagy éppen az élet (a feltámadás) ígéretét hozza el.

A történet fokozatosan kihámozhatatlannak bizonyul, ráadásul az információk hiánya, az alakok titokzatossága és egyben kiszolgáltatottsága egy sokkal mélyebb és érzékenyebb képet sugall, a pillanatba dermedt időtlenséget, az elmúlás fájdalmas melankóliáját. Hogy létezésünk értelmét, sőt bizonyosságát a lét hiánya, azaz a halál igazolja.

Dunaújváros, Kortárs Művészeti Intézet, nyitva április 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.