Kiállítás

Csónakon menekül

Duliskovich Bazil: A lét bizonyítékai

Akinek volt már szerencséje pszichológusi kezeléshez, nyilván tudja, hogy a szakemberek milyen nagy jelentőséget tulajdonítanak a gyermek- és serdülőkorban megesett traumáknak, illetve a jó és rossz emlékeknek – ez lenne az az origo, amelynek terheit, megszokásait, kulturális berögzüléseit felnőttként is öntudatlanul tovább hordozzuk.

Duliskovich huszonévesen települt át Kárpátaljáról

– egy művészettörténész szerint ezért jellemző műveire „az ikonok spirituális elvontsága és a kontemplációt szolgáló statikussága”. Én nem mennék ilyen messzire, bár kétségtelen, hogy a művész figurális festményei eltérnek a kilencvenes években Magyarországon felfutó „realista” irányzattól: sokkal titokzatosabbak és időtlenebbek. Ráadásul az utóbbi években bemutatott kiállításain Duliskovich szándékoltan ellene ment a néző elvárásainak; a megszokottól eltérő installálásaival mintegy meg- vagy kibillentette a jól bejáratott műnézési straté­giákat. Művészete cseppet sem szájbarágós, így a felkínált mankókra épített értelmezési keret óhatatlanul hiányos lesz. Dunaújvárosi kiállítása ennél is tovább megy; mintha olyan kirakóst játszanánk, amelyben a részecskékből csak egy töredékes egész állítható össze, mintha minden igyekezetünk ellenére is homályba borulna néhány részlet. Félreértés ne essék: ez kifejezetten izgalmassá teszi a tárlatot.

Maga a kiállítás a kiállítótér hármas tagolását követi. A részegységeket viszont szinte láthatatlan zsinórok kötik össze; nem beszélve az egy-egy egységben feltűnő hurkokról. Az alsó térben egy makettre emlékeztető installáció látható, egy pusztulásnak indult ipari város, utakkal, gyárkéményekkel, hővezetékekkel, munkásbarakkokkal (képünkön). Bármilyen el- vagy felhagyott, üzemvárosi komplexum lehetne. De lehet maga a képzeletbeli Sztálinváros is, amely ott bújik meg a mai város alatt – láthatatlanul, de az emlékekben nagyon is érzékelhetően. Ahogy Horváth Sándor Sztálinvárosról írt könyvének címe is jelzi: van kapuja és porrá omló, szétfoszló határa is. De bizonyos szempontból emlékeztet egy zikkuratra, egy mezopotámiai templomformára is. Olyan, akár az emberi akarat, a nagyravágyás mementója. Funkcióját vesztett, kiüresedett és halott.

Az Új romoknak nevezett egység felett egy tavalyi, a Múzeumok éjszakája programsorozat részeként megvalósított munka egyfajta továbbgondolása vagy megerősítése látható. A tér közepére helyezett, csurig megpakolt és megfeneklett csónak motívumára most szó szerint rátelepszenek az átkelésre várakozó csomagok – olyannyira, hogy áthatolhatatlanul megtöltik a tér egyik félét. A ládák, bőröndök, képkeretek, állványok, dobozokba rejtett tárgyak (azaz létezésünk kézzel fogható bizonyítékai) szinte agyonnyomják a lélekvesztőt. Ezt a vízi járművet tekinthetjük Kharón ladikjának is, melyen a holt lelkek utaznak, hátrahagyva összes anyagi javaikat és személyes emléktárgyaikat.

Ezt a zsúfolt és tömörített egységet a fő kiállítási tér lebegős elrendezése követi. A falakon itt-ott elhelyezett festmények és szándékoltan „szétszórt” objektek követik egymást, köztük egy ókori emlékkőre helyezett halotti maszk, egy gipszből készült szemfedő. E szakrális megtiszteltetésben eredetileg csupán az uralkodók, később a híres emberek részesülhettek; s valóban, a központi terem főszereplője egy ismeretlen és névtelen férfi, egy „valaki”, akinek arcmása sok festményen és egy viaszportrén is felismerhető. E valaha létezett személy fiktív élettörténete fokozatosan bontakozik ki a szemünk előtt. A művész emlékmorzsákat, gyakran töredékes információszeletkéket szór elénk: kezeket, háttal álló, azaz rejtőzködő alakokat, titkos szerelmi viszonyok alanyait, társakat és háziállatokat. Rajtunk áll, hogy milyen narratív keretbe illesztjük az információkat, de nem negligálhatjuk azt a tényt, hogy itt egy „nagy” emberről beszélhetünk, akinek még szobrot is emeltek – kicsiny makettasztalkán álldogál a tönkretett mű. A szobordöntögetés/-rongálás gesztusából arra is következtethetünk, hogy az illető kelet-európai. Mondjuk egy fiatalember, aki csónakkal menekült el a kiüresedett város szétfoszló szövetéből, hogy új és sikeres életet kezdjen. Talán valamelyik vallás „vezetője” volt – erre erősít rá egy szentkép, illetve egy festményen a papi öltözetbe bújt főszereplőnk.

Ahogy magunkat sem ismerjük, úgy mások éle­tét is csak töredezetten rekonstruálhatjuk. Pláne, ha az a másik merő fikció. A festményeken többször is feltűnő kéz, azaz a művész keze mozgatja a szálakat, arra készteti a befogadót, hogy az új információk birtokában átértelmezze a korábban látottakat. A kicsi terepasztalon kibontakozó szüzsédarab más értelmet nyer, ha összevetjük a makettfestést „ábrázoló” képpel, s az sem egyértelmű, hogy a romvárosban szóló harangszó vajon az elmúlásra utal, vagy éppen az élet (a feltámadás) ígéretét hozza el.

A történet fokozatosan kihámozhatatlannak bizonyul, ráadásul az információk hiánya, az alakok titokzatossága és egyben kiszolgáltatottsága egy sokkal mélyebb és érzékenyebb képet sugall, a pillanatba dermedt időtlenséget, az elmúlás fájdalmas melankóliáját. Hogy létezésünk értelmét, sőt bizonyosságát a lét hiánya, azaz a halál igazolja.

Dunaújváros, Kortárs Művészeti Intézet, nyitva április 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.