A Fővárosi Képtárból elveszett kép tűnt fel egy árverésen

  • Hamvay Péter
  • 2015. május 18.

Képzőművészet

Nem fér hozzá a védett műtárgyakért felelős hatóság a háborús veszteségként nyilvántartott műkincsek dokumentumaihoz, azt sem árulja el, hol vannak azok. Csak a szerencsének köszönhető, hogy most egy Ferenczy Károly-kép fennakadt a rostán.

A Virág Judit Galéria ma esti, tavaszi aukciójának egyik kiemelt darabja, az online katalógus nyitóképe Ferenczy Károly Virágok parasztkorsóban című 1911-es képe. Az árverés 163. tételének kikiáltási ára 24 millió forint, becsértékét 40 és 60 millió forint közé teszi a galéria katalógusa. A Budapesti Történeti Múzeumhoz tartozó Fővárosi Képtár egyik munkatársának, Lorányi Judit művészettörténésznek azonban feltűnt, hogy a kép szerepel a Fővárosi Képtár háborús veszteségeinek 1952-ben, nyomtatásban is megjelent listájában, melyet a Múzeumok és Műemlékek Országos Központja adott ki. Illetve megvan a kép eredeti leltári kartonja, melyre gondos kezek az „elvesztés körülményei” című rovatba  azt írták, hogy a „háború alatt”.

Lorányi értesítette a Magyar Nemzeti Galériát – a Fővárosi Képtár másik jogutódját – és a BTM vezetését, akik a Forster Központ műtárgyvédelmi hatóságához fordultak. Az iroda vezetője, Buzinkay Péter levélben jelezte az aukciós háznak, hogy eljárást indítottak a festmény tulajdonjogának és származástörténetének tisztázása érdekében. Egyúttal elindították az életműben jelentős helyet elfoglaló alkotás védési eljárását is. A hivatal szerint „megállapítható, hogy a festmény a Fővárosi Képtár gyűjteményéből, és vele Budapest főváros tulajdonából nem jogszerűen került ki.”

false

 

A hivatal arra kérte az aukciós házat, hogy minderről értesítse a mű beadóját és a lehetséges vevőit. Virág Judit kérdésünkre elmondta, visszavonja a képet az aukcióról. (Bár délelőtt még szerepelt az aukció tételei között.) Sérelmezte, hogy a hivatal péntek délután 4 órakor juttatta el hozzá a levelet, akkor, amikor már nem lehet tisztázni a felmerült kérdéseket, csak visszavonni a képet. A galéria úgy érvelt, hogy a képet 1992-ben Ausztráliában nyilvános árverésen vásárolta meg jelenlegi, ausztrál állampolgárságú tulajdonosa, így tulajdonjog szerzéséhez nem fér kétség. Kelemen András ügyvéd szerint „van igazság Virág Judit érvelésében”, ám a Vida és az Andrássy család restitúciós ügyeiben egykor eljáró ügyvéd szerint bonyolult jogi kérdésről van szó, a tulajdonszerzés idején és a most hatályos magyar és ausztrál jog vizsgálatára is szükség van. Patay Géza ügyvéd, aki a Sigray-örökösöket képviselte sikerrel az állammal szemben, azt mondta,  Virág Judit nyilván azért vonja vissza a képet, mert jelenlegi tudása szerint nem mindenben megnyugtató a kép státusza. A galéria szerint, bár most nem bocsátják aukcióra a művet, de ha tisztázódik a tulajdonjog kérdése, akkor kalapács alá kerülhet.

Virág Juditék egyébként a mű történetében, szakszóval provenienciájában megemlítették, hogy korábban a Fővárosi Képtár tulajdonában volt, még a leltári számot is közlik. Ezért is furcsállják, hogy a hatóság nem lépett korábban. Felvetődik a kérdés, hogy legalább a magyar árverésekre kerülő műtárgyakat miért nem ellenőrzi senki hivatalból, hogy az ilyen esetek ne csak véletlenszerűen, egy-egy lelkes muzeológusnak köszönhetően derüljenek ki. Buzinkay Péter, a Forster Központ Műtárgy-felügyeleti Irodájának vezetője kérdésünkre azt mondta, az ő feladatuk volna ez, de nem tudják ellátni. A lopott műkincseket figyelik, de például a háborús veszteségként nyilvántartott műtárgyak esetleges felbukkanását már nem minden esetben, elsősorban azért, mert nem náluk vannak az ehhez szükséges dokumentumok. (Hogy hol vannak, azt nem árulta el, noha a háborús veszteségeket tartalmazó listák az ötvenes években nyomtatásban is megjelentek.)

Később, amikor e-mailban is feltettük a kérdést, Buzinkay azt közölte, hogy a hivatalos adatbázist ők, azaz a  Forster Központ Műtárgy-felügyeleti Iroda vezeti. De „sajnálatos módon ez a nyilvántartás messze nem teljes, az elődszervezeteink által e tárgyban összegyűjtött anyagoknak csupán a töredéke került hozzánk az elmúlt évtizedekben bekövetkezett intézményi átszervezések során”. De hogy pontosan hova kerültek, továbbra is rejtély. Annyit azért elárult Buzinkay, hogy a háborús veszteségek összesítését végző kormányszervek anyagai az Országos Levéltárba kerültek, de a múzeumoknál is megvannak saját veszteségeik nyilvántartásai. Csakhogy nekik nem feladatuk ezeket keresni.

Egyébként a Nemzeti Galéria 2011-es Ferenczy-életmű kiállításának katalógusából is kiderül, hogy a múzeum szakemberei tisztában voltak a kép problematikus tulajdonjogával. Itt ugyanis az szerepel, hogy: „magántulajdon, korábban Fővárosi Képtár, háborús veszteség”. Bár több alkotás hazatért a tárlathoz kapcsolódó, eltűnt műveket kereső „wanted” akció keretében, azt a képet nem keresték. A Vasárnapi Hírek akkori beszámolója  szerint a Virágok parasztkorsóban a „jobb nem bolygatni” kategória, ugyanis „a Nemzeti Képtár tulajdonából tűnt el negyvenvalahányban, ekképpen eddig háborús veszteségként tartották számon”.

Lorányi Judit abban reménykedik, hogy visszakerül hozzájuk a mű. 2012-ben Fáy Sándor festőművész Óbudai kintornás című olajfestményét ugyanis visszakapta a múzeum. A kép az Abigél Galéria 2012-es árverésén tűnt fel, hátoldalán a „Budapest Székesfőváros Múzeuma” pecséttel. A művet egy Budapesten élő külföldi üzletember vásárolta meg és adta be jóhiszeműen az aukcióra, de amikor kiderült a kép eredete, visszaajándékozta az eredeti tulajdonosnak, a Fővárosi Képtárnak. Ő nem vitatta a kép tulajdonjogát.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.