A Fővárosi Képtárból elveszett kép tűnt fel egy árverésen

  • Hamvay Péter
  • 2015. május 18.

Képzőművészet

Nem fér hozzá a védett műtárgyakért felelős hatóság a háborús veszteségként nyilvántartott műkincsek dokumentumaihoz, azt sem árulja el, hol vannak azok. Csak a szerencsének köszönhető, hogy most egy Ferenczy Károly-kép fennakadt a rostán.

A Virág Judit Galéria ma esti, tavaszi aukciójának egyik kiemelt darabja, az online katalógus nyitóképe Ferenczy Károly Virágok parasztkorsóban című 1911-es képe. Az árverés 163. tételének kikiáltási ára 24 millió forint, becsértékét 40 és 60 millió forint közé teszi a galéria katalógusa. A Budapesti Történeti Múzeumhoz tartozó Fővárosi Képtár egyik munkatársának, Lorányi Judit művészettörténésznek azonban feltűnt, hogy a kép szerepel a Fővárosi Képtár háborús veszteségeinek 1952-ben, nyomtatásban is megjelent listájában, melyet a Múzeumok és Műemlékek Országos Központja adott ki. Illetve megvan a kép eredeti leltári kartonja, melyre gondos kezek az „elvesztés körülményei” című rovatba  azt írták, hogy a „háború alatt”.

Lorányi értesítette a Magyar Nemzeti Galériát – a Fővárosi Képtár másik jogutódját – és a BTM vezetését, akik a Forster Központ műtárgyvédelmi hatóságához fordultak. Az iroda vezetője, Buzinkay Péter levélben jelezte az aukciós háznak, hogy eljárást indítottak a festmény tulajdonjogának és származástörténetének tisztázása érdekében. Egyúttal elindították az életműben jelentős helyet elfoglaló alkotás védési eljárását is. A hivatal szerint „megállapítható, hogy a festmény a Fővárosi Képtár gyűjteményéből, és vele Budapest főváros tulajdonából nem jogszerűen került ki.”

false

 

A hivatal arra kérte az aukciós házat, hogy minderről értesítse a mű beadóját és a lehetséges vevőit. Virág Judit kérdésünkre elmondta, visszavonja a képet az aukcióról. (Bár délelőtt még szerepelt az aukció tételei között.) Sérelmezte, hogy a hivatal péntek délután 4 órakor juttatta el hozzá a levelet, akkor, amikor már nem lehet tisztázni a felmerült kérdéseket, csak visszavonni a képet. A galéria úgy érvelt, hogy a képet 1992-ben Ausztráliában nyilvános árverésen vásárolta meg jelenlegi, ausztrál állampolgárságú tulajdonosa, így tulajdonjog szerzéséhez nem fér kétség. Kelemen András ügyvéd szerint „van igazság Virág Judit érvelésében”, ám a Vida és az Andrássy család restitúciós ügyeiben egykor eljáró ügyvéd szerint bonyolult jogi kérdésről van szó, a tulajdonszerzés idején és a most hatályos magyar és ausztrál jog vizsgálatára is szükség van. Patay Géza ügyvéd, aki a Sigray-örökösöket képviselte sikerrel az állammal szemben, azt mondta,  Virág Judit nyilván azért vonja vissza a képet, mert jelenlegi tudása szerint nem mindenben megnyugtató a kép státusza. A galéria szerint, bár most nem bocsátják aukcióra a művet, de ha tisztázódik a tulajdonjog kérdése, akkor kalapács alá kerülhet.

Virág Juditék egyébként a mű történetében, szakszóval provenienciájában megemlítették, hogy korábban a Fővárosi Képtár tulajdonában volt, még a leltári számot is közlik. Ezért is furcsállják, hogy a hatóság nem lépett korábban. Felvetődik a kérdés, hogy legalább a magyar árverésekre kerülő műtárgyakat miért nem ellenőrzi senki hivatalból, hogy az ilyen esetek ne csak véletlenszerűen, egy-egy lelkes muzeológusnak köszönhetően derüljenek ki. Buzinkay Péter, a Forster Központ Műtárgy-felügyeleti Irodájának vezetője kérdésünkre azt mondta, az ő feladatuk volna ez, de nem tudják ellátni. A lopott műkincseket figyelik, de például a háborús veszteségként nyilvántartott műtárgyak esetleges felbukkanását már nem minden esetben, elsősorban azért, mert nem náluk vannak az ehhez szükséges dokumentumok. (Hogy hol vannak, azt nem árulta el, noha a háborús veszteségeket tartalmazó listák az ötvenes években nyomtatásban is megjelentek.)

Később, amikor e-mailban is feltettük a kérdést, Buzinkay azt közölte, hogy a hivatalos adatbázist ők, azaz a  Forster Központ Műtárgy-felügyeleti Iroda vezeti. De „sajnálatos módon ez a nyilvántartás messze nem teljes, az elődszervezeteink által e tárgyban összegyűjtött anyagoknak csupán a töredéke került hozzánk az elmúlt évtizedekben bekövetkezett intézményi átszervezések során”. De hogy pontosan hova kerültek, továbbra is rejtély. Annyit azért elárult Buzinkay, hogy a háborús veszteségek összesítését végző kormányszervek anyagai az Országos Levéltárba kerültek, de a múzeumoknál is megvannak saját veszteségeik nyilvántartásai. Csakhogy nekik nem feladatuk ezeket keresni.

Egyébként a Nemzeti Galéria 2011-es Ferenczy-életmű kiállításának katalógusából is kiderül, hogy a múzeum szakemberei tisztában voltak a kép problematikus tulajdonjogával. Itt ugyanis az szerepel, hogy: „magántulajdon, korábban Fővárosi Képtár, háborús veszteség”. Bár több alkotás hazatért a tárlathoz kapcsolódó, eltűnt műveket kereső „wanted” akció keretében, azt a képet nem keresték. A Vasárnapi Hírek akkori beszámolója  szerint a Virágok parasztkorsóban a „jobb nem bolygatni” kategória, ugyanis „a Nemzeti Képtár tulajdonából tűnt el negyvenvalahányban, ekképpen eddig háborús veszteségként tartották számon”.

Lorányi Judit abban reménykedik, hogy visszakerül hozzájuk a mű. 2012-ben Fáy Sándor festőművész Óbudai kintornás című olajfestményét ugyanis visszakapta a múzeum. A kép az Abigél Galéria 2012-es árverésén tűnt fel, hátoldalán a „Budapest Székesfőváros Múzeuma” pecséttel. A művet egy Budapesten élő külföldi üzletember vásárolta meg és adta be jóhiszeműen az aukcióra, de amikor kiderült a kép eredete, visszaajándékozta az eredeti tulajdonosnak, a Fővárosi Képtárnak. Ő nem vitatta a kép tulajdonjogát.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.