Egy autóbusz csomagterében bukkantak rá Edgar Degas egyik festményére

  • narancs.hu
  • 2018. február 23.

Képzőművészet

A Kóristalányokat még 2009-ben lopták el. Most előkerült.

Edgar Degas francia impresszionista festő 2009-ben ellopott festményére bukkantak vámosok egy autóbusz csomagterében egy Párizs melletti autópálya-pihenőhelyen – írja az MTI. A pénzügyőrök rutinellenőrzést tartottak február 16-án, amikor a busz csomagterében egy bőröndben kis méretű festményt találtak Degas nevével. Mivel a bőröndöt egyetlen utas sem mondta a magáénak, a festményt lefoglalták, és később kiderült, hogy a Les choristes (Kóristalányok) című pasztell került elő, amelyet 2009. december 31-én loptak el a marseille-i Cantini Múzeumból.

Meglett a Kóristalányok

Meglett a Kóristalányok

 

A lopás után a francia múzeumok szövetsége 800 ezer euróra becsülte a 32-szer 27 centiméteres festmény piaci értékét, a marseille-i múzeumban azonban akkor 30 millió eurót emlegettek. Az 1877-ben készült kép tulajdonosa, a párizsi Orsay Múzeum nem hajlandó elárulni a becsült piaci értéket arra hivatkozva, hogy a biztosítási összeg üzleti titok.

A kóristalányokat a párizsi múzeum egy időszaki kiállításra adta kölcsön a marseille-i múzeumnak. Bő nyolc évvel ezelőtti eltűnését „a francia impresszionista örökség súlyos veszteségének” nevezte Francoise Nyssen kulturális miniszter, aki dicsérte a francia pénzügyőrök éberségét a kulturális javak védelme terén.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.