Kiállítás

Puklus Péter: Life is techno

  • Margl Ferenc
  • 2018.03.01 09:02

Képzőművészet

A művész egyéni kiállításán üresnek ható térbe érkezünk, ahol a drótfalra erősítve fogad minket a kiállítás címét szinte olvashatatlanságig absztrahált betűkkel adó szöveg: Life is techno.

A sommás kijelentés fejezetcímként funkcionál Puklus 2016-ban megjelent, regényméretű photobookjában, amely egy kelet-európai család 20. századi történetét meséli el. A kiállítás anyaga azonban már a tavaly nemzetközi díjjal jutalmazott The Hero Mother – How to Build a House sorozathoz kapcsolódik. Bár a címmel ellentétben a Trafó Galériában az apa-fiú kapcsolat kerül a középpontba, míg a sorozat teljesebb fotóanyagából IKEA-s összeszerelési utasításokra festett vázlatok formájában láthatunk térben is elkülönített ízelítőt.

A kiállítás gerincét a sárgás tetőzsalukra látványosan szegekkel rögzített fotók adják, amelyek nagy méretben, tervrajzmásolat készítéséhez használt papírra lettek kinyomtatva. A képeken többször visszaköszön az apa alakja, de a Puklusra jellemző absztrakt, strukturalista kompozíciók is megjelennek. A minőségi romlást okozó hordozó és az építkezési anyagok beemelése kikezdi a precizitást és az esztétikai sterilitást, amelyet a képeken megjelenő kompozíciók alapvetően magukénak tudhatnak. A komponáltság legerősebb ellenpontját azonban a már említett, radikális firkaként megjelenő vázlatok adják.

Fontos komponense még a kiállításnak a vezeték nélküli fejhallgatón hallgatható zenei összeállítás, amelyet Puklus a fia számára, a születésekor kezdett el gyűjteni négy évvel ezelőtt. A kiállítás steril térben elhelyezett intim betekintés – kiváló kezdőpont a Puklus művészetével megismerkedni vágyóknak.

Trafó Galéria, megtekinthető március 11-ig

Neked ajánljuk

Velünk élő féltudás

  • Hernádi Elvira

Jó néhány éve már, hogy a Publius Hungaricus a féltudású magyar elit bűneit ecsetelte. Azóta felnőtt egy új generáció, az ország szellemi és politikai vezetése legalább az európai oktatás tisztes középmezőnyébe tartozó intézményekben kupálódhatott. 

Mielőtt eltűnik végleg

Alighanem két dolog jut eszébe mindenkinek a Roberto Baggio nevet hallva: az 1994-es vb-döntőben kihagyott legendás tizenegyes, illetve az élethosszig (tehát ma is) viselt, nem kevésbé legendás copf. Vagy lokni, varkocs, lófarok, akármi is lett légyen az a maestro tarkóján.

Kisujjgyak

  • - köves -

Ha meg kell csinálni a nagy melót, letudni az utolsó bulit, kirámolni a széfet, ami után nincsen több széf, csak a boldog öregkor Kansasben, Soderbergh a mi emberünk.

„Összeáll egy nagy egésszé”

  • Láng Dávid

A 10 éve alakult Verőköltő zenekar frontembere univerzális művész: szinte minden hangszeren játszik, festő szakon diplomázott, és húszéves sem volt, amikor a Magvető kiadta a verseskötetét.

Becsapódás

Az ünnepi vacsoráját elköltő pár, Helen (Lovas Rozi) és Danny (Lengyel Tamás) lakásá­ba berobban a csurom véres Liam (Molnár Áron), akiről hamar kiderül, hogy a feleség testvére.

Az együttélés lehetőségei

A hagyományosan kétévente megrendezett Velencei Építészeti Biennálé is megcsúszott a pandémia miatt, de május 22. óta a Giardini della Biennale parkját és az Arsenalét, azaz az egykori velencei hadihajógyár területét ismét építészek, művészek és látogatók lakják be, egészen november 21-ig.

Szervezett szervezetlenség

  • Áfra János

A kis méretű, mégis zavarba ejtően tartalmas, nehezen áttekinthető tárlat egy nemzetközi kiállítássorozat része, amely a Zürichi Egyetemen 2017 és 2020 között megvalósult kelet-európai performance-kutatás eredményeit hivatott bemutatni.

„Nem hezitált”

Szerb Antal éppen 120 éve született, és 80 éve, 1941-ben jelent meg eredetileg háromkötetes munkája, A világirodalom története. A mű friss, minden eddiginél precízebb kiadásának sajtó alá rendezőjével annak népszerűségéről, hányattatott sorsáról, 21. századi aktualitásáról beszélgettünk.

A szamuráj reggelije

  • Pálos György

Fúziós korban élünk, azon sem lepődünk meg, ha egy kisvárosi étterem étlapján kevert fogásokat találunk. Az más kérdés, hogy a leves, amely se nem vietnami, se nem olasz, nem túl finom, mert nincs karaktere.

Merre vannak?  

  • Schein Gábor

Apró ember éles gombszemekkel. A fején zabolázhatatlan göndör haj. Befogad, figyel, kérdez. Hatalmas vágy él benne, hogy a világban rend legyen, de a világban nincsen rend. Hogy érthető legyen és átlátható. De a világ ellenáll a megértési kísérleteknek, kitüremkedik a réseken, széttöri a kereteket. A világ sokszor homályos, sötét, és soha nem átlátható. Hát akkor legyen a vers az! Legalább a vers.