Kiállítás

Puklus Péter: Life is techno

  • Margl Ferenc
  • 2018. március 1.

Képzőművészet

A művész egyéni kiállításán üresnek ható térbe érkezünk, ahol a drótfalra erősítve fogad minket a kiállítás címét szinte olvashatatlanságig absztrahált betűkkel adó szöveg: Life is techno.

A sommás kijelentés fejezetcímként funkcionál Puklus 2016-ban megjelent, regényméretű photobookjában, amely egy kelet-európai család 20. századi történetét meséli el. A kiállítás anyaga azonban már a tavaly nemzetközi díjjal jutalmazott The Hero Mother – How to Build a House sorozathoz kapcsolódik. Bár a címmel ellentétben a Trafó Galériában az apa-fiú kapcsolat kerül a középpontba, míg a sorozat teljesebb fotóanyagából IKEA-s összeszerelési utasításokra festett vázlatok formájában láthatunk térben is elkülönített ízelítőt.

A kiállítás gerincét a sárgás tetőzsalukra látványosan szegekkel rögzített fotók adják, amelyek nagy méretben, tervrajzmásolat készítéséhez használt papírra lettek kinyomtatva. A képeken többször visszaköszön az apa alakja, de a Puklusra jellemző absztrakt, strukturalista kompozíciók is megjelennek. A minőségi romlást okozó hordozó és az építkezési anyagok beemelése kikezdi a precizitást és az esztétikai sterilitást, amelyet a képeken megjelenő kompozíciók alapvetően magukénak tudhatnak. A komponáltság legerősebb ellenpontját azonban a már említett, radikális firkaként megjelenő vázlatok adják.

Fontos komponense még a kiállításnak a vezeték nélküli fejhallgatón hallgatható zenei összeállítás, amelyet Puklus a fia számára, a születésekor kezdett el gyűjteni négy évvel ezelőtt. A kiállítás steril térben elhelyezett intim betekintés – kiváló kezdőpont a Puklus művészetével megismerkedni vágyóknak.

Trafó Galéria, megtekinthető március 11-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.