Fapad és fapofa - Jim Jarmusch művei (dvd)

Képzőművészet

A még friss-ropogós Hervadó virágok mellett immár a mozikból réges-régen kikopott, e jeles alkalomra azonban gondosan kipucolt Jarmusch-régiségek is birtokba vehetők DVD-n. Négy alapdarab az időszámítás előtti nyolcvanas (korai kilencvenes) évekből, plusz egy laza csuklójú tornamutatvány tavalyról, és az életmű jó része máris a polcon hever.

Az idén 53 éves, jó negyedszázada kameraközelben tartózkodó filmest nem azért szeretjük, mert ezt adták ukázba az ítészek, és még csak nem is a klasszikusoknak kijáró tiszteletköröket futjuk a régi szép idők emlékére. Erre már csak azért sincsen szükség, mert a régi szép jarmuschi idők tulajdonképpen soha nem is értek véget: hősei mindmáig ugyanazok az egykedvű fapofák, akik ugyanabból a boldogan együgyű bohócperspektívából szemlélik a körülöttük folyó kisbetűs életet, mint hajdanán.

Pedig ahogy a Budapestről New Yorkba érkező Éva magányos alakját veszi a kamera a '84-es Florida, a paradicsom fekete-fehér, kezdő képsorain, abból akár az idegenbe szakadás és elveszettség drámája is kinőhetne, Jarmuschtól azonban éppúgy idegen mindenfajta direkt drámázás, mint a függetleneket gyakorta megkísértő nihil vagy a céltalan köldöknézés. A Jarmusch-univerzum szereplői, bárhová érkeznek is utazásaik során, sosem hontalanok, a világ kedves bolondjainak bajtársi szövetsége köti össze őket. Éva sem marad sokáig magára: ahogy pillanatok múlva viszontlátjuk, amint unott arccal rója a New York-i utcákat, magnójából pedig az I Put a Spell On You bömböl, már biztos, hogy sem őt, sem magunkat nem kell félteni holmi komolyabb megrázkódtatásoktól. A kertek alatt, a város hátsó traktusain átkelve Jarmusch-földre tartunk, egy banális semmiségekre épülő világba, ahol, mint

valami vidámparki

tükörteremben, a jelentéktelen apróságok fel-nagyítódnak, a nagyvilág dolgai, a máshol drámainak számító fordulatok viszont abszurddá töpörödnek. Rendhagyó utazómozi a Florida, a paradicsom: eljutunk ugyan New Yorkba, Clevelandbe, sőt még Floridába is, Éva és két gardedámja, a Bélából lett Willie és a másodhegedűs szerepét betöltő Eddie azonban nem a kalandvágynak, hanem a tehetetlenség erejének engedelmeskedik. Jarmusch filmjének nem a történetet előmozdító fordulatok sora, hanem a semmittevés meghitt üressége adja a savát-borsát, és ennek a semminek, a szöszmötölésnek és az örök egy helyben járásnak már pályája legelején is számtalan, szórakozató válfaját ismerte a filmrendező.

A kissé fapados floridai kiruccanást követő Törvénytől sújtva című filmben az immár ismerős ténfergés némileg feszesebb formában, bizonyos műfaji korlátok között van elővezetve. Jarmusch a régi vágású film-noirok és börtönfilmek kliséivel játszik, de az alapállás mit sem változik. Bár a történet a festői délen, a Robbie Müller fekete-fehér képein észvesztően vonzó New Orleansban játszódik, mintha még mindig ugyanazzal a genggel lógnánk, mint két évvel korábban. Jarmusch bandája két új, s a jövőben is meghatározó taggal bővül: a színészként és filmzeneszerzőként kettős feladatot teljesítő John Lurie mellé a szintén-zenész Tom Waits és a szintén-bohóc Roberto Benigni került a csapatba, akik a jövőben is fel-feltűnnek majd egyes Jarmusch közeli vállalkozások környékén. Õk hárman, a semmirekellő strici, a kikapós lemezlovas és a naiv bohóc, tökéletes összhangban működnek: Lurie örök házsártoskodásával, Waits a fejére húzott hajhálóval és jellegzetes morgásával, Benigni pedig bődületes naivitásával a lesittelt palimadarak látványos szoborcsoportját alkotja. Hármójuk nagy kalandja a rács mögötti civakodásoktól a mesébe illő szabaduláson át a csodálatos megmenekülésig úgy fest, mint egy elfeledett Marx Brothers-komédia, a leszedált Marx testvérekkel. A három bekasznizott pali szökését - hisz a dolog teljességgel lehetetlen - Jarmusch egy laza mozdulattal át is ugorja: cinkos összekacsintás ez a közönséggel, egy csodálatos barátság kezdete. A finom bohóckodásért cserébe a jövőben is szívesen elnézzük a történetmeséléssel néha hadilábon álló rendező szükségmegoldásait.

Mivelhogy Jarmusch mindig ugyanazt a sztorit meséli, aligha meglepő, hogy a Törvénytől sújtva édesbús búcsúbeszédei után nem sokkal minden kezdődik elölről. A Mystery Trainben az Elvis-emlékhelyként üzemelő Memphisbe fut be a vonatunk: egy japán turistapár kászálódik le a kocsiról, s azon nyomban át is

veszik Benignitől

az amerikai szokásokért rajongó, de azokat minduntalan félreértő bohóc szerepét. Jarmuschnál egyébként nem létezik rosszízű vicc, sótlan diszkrimináció: édesmindegy, hogy japán, olasz vagy amerikai tűnik fel a lepusztult díszletek között, hisz bohóc és bohóc között nincs különbség. Akárhonnan jöttek is, Jarmusch bohócait már messziről megismerni járásukról és egyforma hallgatásukról. Bármennyire szórakoztató azonban ez a némajátékkal párosuló csámpázás, a végtelenségig mégiscsak lehetetlenség játékfilmhosszú műsorokat építeni erre a műsorszámra. A párhuzamosan futó epizódokkal kísérletező Mystery Trainből és a világ öt pontján taxizó Éjszaka a Földön címűből helyenként már ki is lóg a lóláb, Jarmuscht először kapjuk rajta, hogy saját trükkjeit kopírozza, ámbár igen mulatságos és kellőképpen szerethető eredménynyel. A kellemes önismétlés titkát az Amerikába érkező japán Elvis-rajongó fejti meg helyettünk, aki szerint Memphis éppen úgy fest, mint Jokohama. Hülyeséget beszél persze, mégis igazat mond, Jarmuschnak ugyanis, akárhová fordítja a kameráját, minden városról ugyanaz jut az eszébe. Városképei, melyek többnyire elnéptelenedett utcákkal, árva neonokkal, újságpapírral befedett kirakatokkal, tehát a hátország lepusztultságával tüntetnek, mégsem szomorúak, hiszen a Jarmusch-filmek sivársága nem lehet meg a romok közti előrearaszolás, az életben levés apró örömei nélkül.

Jim Jarmusch-sorozat - Mokép; Hervadó virágok - Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.