Kiállítás

Festmények a totális elmebaj ellen

drMáriás: A szeretet soha el nem fogy!

  • Tóth Béla István
  • 2017. december 30.

Képzőművészet

A közállapotainkra reagáló drMáriás-féle kritikai festészet – amelyet a jó formaérzék és a kiváló színválasztás mellett leginkább az esztétikai fegyverként használt giccs és az ironikus cím­adás eszköze jellemez – kiválóan ellensúlyozza a manapság mindenhonnan felénk áradó propaganda tébolyát.

Teljes mértékben ugyan nem képes hatástalanítani, de az okosan használt szarkazmus sokszor mindennél többet ér; drMáriás kifiguráz és provokál, művei groteszk alkotások, melyek a média által felkorbácsolt indulatokat békévé oldhatják bennünk.

Ő az a fajta művész, aki egyszerre fest, zenél és ír – ráadásul azonos intenzitással –, a köztudatba mégis markáns képzőművészeti alkotásainak köszönhetően került be. Egyik kezét ugyanis folyamatosan a politika és a celebvilág ütő­erén tartva alkot, egy­aránt szondázva a hazai és a nemzetközi történéseket. Festészetében kiemelt figyelem övezi a hazai politikai élet prominenseit, és mint ahogy azt már korábban megszokhattuk tőle, ezúttal sem kíméli őket.

A Godot Galériában most kiállított képei, melyek javarészt 2017-ben születtek, egyértelműen a kétezres évektől datálható új alkotói korszak részei, hiszen Máriás Béla – néhány előzménynek tekinthető rajztól eltekintve – ekkoriban kezd bele a kimondottan politikai, közéleti és bulvártematikájú képek készítésébe. Gondoljunk csak az APEH-adminisztrátor ciklusra (2007), a TérErő című csoportos kiállításra a Műcsarnokban (2008), és a nagy sikerű Válassz! című tárlatra (2009), melyen Gyurcsány Ferenc Leonardo da Vinciként, Orbán Viktor pedig Jézus Krisztusként manifesztálódott, tudniillik ez utóbbi kiállításon láthattunk az alkotótól először „politikusportrékat”. Tehát a politikus- és celebpanoptikum építése idestova tíz éve vette kezdetét – Máriás ez idő alatt számos önálló és csoportos kiállításon szerepelt hasonló tematikájú képekkel –, és minden jel arra mutat, hogy esze ágában sincs felhagyni ezzel.

A szeretet soha el nem fogy! – idézi a mostani tárlat címe a szeretethimnuszt (Korinthusbeliekhez írt I. levél 13. rész).

A képek szereplői ezúttal is politikusok, egykori diktátorok és pop­ikonok, akiket valós vagy fiktív bibliai történetek szereplőiként láthatunk viszont.

A kék óriásplakátokról jól ismert Soros Györgyöt egy keresz­tyén színjátszó csoportban a gyerekek megválasztják a passiójáték főszereplő̋jének, magyarán ő maga lesz Jézus. Ugyanennyire abszurd módon hat az egykori kommunista pártfőtitkár, Rákosi Mátyás őrangyalként ábrázolása vagy Ádám és Éva bűnbeesésének története, melyben a festő Hitlerre és Sztálinra osztja a szerepeket. Ebből is látszik, hogy az eredeti bibliai történetek újragondolása különösen erősre sikerült. A Marx Károly megtisztítja a templomot a kufárok hadától, melyben segítségére van Lenin és Sztálin, vagy a drMáriás csodát tesz a Bethesda-tónál talán a leghatásosabb képek, ugyanakkor Kóbor János Jézus szerepében, Madonna, amint megvéd az elvont művészettől, vagy ahogy Szent Máté Péter átadja a szeretet stafétabotját Szent Elton Johnnak, szintén nagyon meghatározó festmények.

A főként 100×80 centiméteres akril, illetve vegyes technikával készült táblaképek legkiemelkedőbb darabja mégis a Magyarország feltámad! című opus, melyen maga a Főmérnök (O. V.) látható – szokás szerint jézusi szerepben. A miniszterelnök a kép közepén egy felhőn állva, megdicsőülve nyújtja kezeit csodatevésre, miközben a kép előterében Mészáros Lőrinc és Áder János látható mint két alázatosan térdeplő angyal. A képnek a nemzetközi melegmozgalom szivárványszínű zászlaja biztosít hátteret, kétoldalt pedig a pénz (dollár) és a szeretet (szív) szimbólumai jelennek meg műanyag gyöngyökből kirakva. Az összhatás meglehetősen bizarr.

A képek gyógyító jellege voltaképpen vitathatatlan, az azonban erősen kérdéses, meddig folytatható mindez. Kritizálható klientúra, kigúnyolható politikus mindig akad a porondon, viszont a köz­életi szereplők ilyen módú ábrázolása egy idő után unalomba fulladhat, vagy a közönség kiszolgálásába csaphat át. Mindemellett arról se feledkezzünk meg, hogy a tematika adta efemer jelleg komolyan veszélyezteti a Máriás-ouvre későbbi befogadhatóságát, és ez bizony aligha ellensúlyozható.

Godot Galéria, meghosszabbítva: december 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.