Kiállítás

Festmények a totális elmebaj ellen

drMáriás: A szeretet soha el nem fogy!

  • Tóth Béla István
  • 2017. december 30.

Képzőművészet

A közállapotainkra reagáló drMáriás-féle kritikai festészet – amelyet a jó formaérzék és a kiváló színválasztás mellett leginkább az esztétikai fegyverként használt giccs és az ironikus cím­adás eszköze jellemez – kiválóan ellensúlyozza a manapság mindenhonnan felénk áradó propaganda tébolyát.

Teljes mértékben ugyan nem képes hatástalanítani, de az okosan használt szarkazmus sokszor mindennél többet ér; drMáriás kifiguráz és provokál, művei groteszk alkotások, melyek a média által felkorbácsolt indulatokat békévé oldhatják bennünk.

Ő az a fajta művész, aki egyszerre fest, zenél és ír – ráadásul azonos intenzitással –, a köztudatba mégis markáns képzőművészeti alkotásainak köszönhetően került be. Egyik kezét ugyanis folyamatosan a politika és a celebvilág ütő­erén tartva alkot, egy­aránt szondázva a hazai és a nemzetközi történéseket. Festészetében kiemelt figyelem övezi a hazai politikai élet prominenseit, és mint ahogy azt már korábban megszokhattuk tőle, ezúttal sem kíméli őket.

A Godot Galériában most kiállított képei, melyek javarészt 2017-ben születtek, egyértelműen a kétezres évektől datálható új alkotói korszak részei, hiszen Máriás Béla – néhány előzménynek tekinthető rajztól eltekintve – ekkoriban kezd bele a kimondottan politikai, közéleti és bulvártematikájú képek készítésébe. Gondoljunk csak az APEH-adminisztrátor ciklusra (2007), a TérErő című csoportos kiállításra a Műcsarnokban (2008), és a nagy sikerű Válassz! című tárlatra (2009), melyen Gyurcsány Ferenc Leonardo da Vinciként, Orbán Viktor pedig Jézus Krisztusként manifesztálódott, tudniillik ez utóbbi kiállításon láthattunk az alkotótól először „politikusportrékat”. Tehát a politikus- és celebpanoptikum építése idestova tíz éve vette kezdetét – Máriás ez idő alatt számos önálló és csoportos kiállításon szerepelt hasonló tematikájú képekkel –, és minden jel arra mutat, hogy esze ágában sincs felhagyni ezzel.

A szeretet soha el nem fogy! – idézi a mostani tárlat címe a szeretethimnuszt (Korinthusbeliekhez írt I. levél 13. rész).

A képek szereplői ezúttal is politikusok, egykori diktátorok és pop­ikonok, akiket valós vagy fiktív bibliai történetek szereplőiként láthatunk viszont.

A kék óriásplakátokról jól ismert Soros Györgyöt egy keresz­tyén színjátszó csoportban a gyerekek megválasztják a passiójáték főszereplő̋jének, magyarán ő maga lesz Jézus. Ugyanennyire abszurd módon hat az egykori kommunista pártfőtitkár, Rákosi Mátyás őrangyalként ábrázolása vagy Ádám és Éva bűnbeesésének története, melyben a festő Hitlerre és Sztálinra osztja a szerepeket. Ebből is látszik, hogy az eredeti bibliai történetek újragondolása különösen erősre sikerült. A Marx Károly megtisztítja a templomot a kufárok hadától, melyben segítségére van Lenin és Sztálin, vagy a drMáriás csodát tesz a Bethesda-tónál talán a leghatásosabb képek, ugyanakkor Kóbor János Jézus szerepében, Madonna, amint megvéd az elvont művészettől, vagy ahogy Szent Máté Péter átadja a szeretet stafétabotját Szent Elton Johnnak, szintén nagyon meghatározó festmények.

A főként 100×80 centiméteres akril, illetve vegyes technikával készült táblaképek legkiemelkedőbb darabja mégis a Magyarország feltámad! című opus, melyen maga a Főmérnök (O. V.) látható – szokás szerint jézusi szerepben. A miniszterelnök a kép közepén egy felhőn állva, megdicsőülve nyújtja kezeit csodatevésre, miközben a kép előterében Mészáros Lőrinc és Áder János látható mint két alázatosan térdeplő angyal. A képnek a nemzetközi melegmozgalom szivárványszínű zászlaja biztosít hátteret, kétoldalt pedig a pénz (dollár) és a szeretet (szív) szimbólumai jelennek meg műanyag gyöngyökből kirakva. Az összhatás meglehetősen bizarr.

A képek gyógyító jellege voltaképpen vitathatatlan, az azonban erősen kérdéses, meddig folytatható mindez. Kritizálható klientúra, kigúnyolható politikus mindig akad a porondon, viszont a köz­életi szereplők ilyen módú ábrázolása egy idő után unalomba fulladhat, vagy a közönség kiszolgálásába csaphat át. Mindemellett arról se feledkezzünk meg, hogy a tematika adta efemer jelleg komolyan veszélyezteti a Máriás-ouvre későbbi befogadhatóságát, és ez bizony aligha ellensúlyozható.

Godot Galéria, meghosszabbítva: december 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.