Király utca 40.: Semmi teteje

  • Somlyódy Nóra
  • 2006. december 21.

Képzőművészet

Műemléket csak akkor rongálhatsz, ha a tiéd - így értelmezhető leginkább a VIII. kerületi rendőrkapitányság állásfoglalása az Óvás! Egyesület feljelentésére a Király u. 40.-nel kapcsolatban, "rongálás bűntettének gyanúja miatt".

Műemléket csak akkor rongálhatsz, ha a tiéd - így értelmezhető leginkább a VIII. kerületi rendőrkapitányság állásfoglalása az Óvás! Egyesület feljelentésére a Király u. 40.-nel kapcsolatban, "rongálás bűntettének gyanúja miatt". Az Óvás! úgy feltételezte, hogy bűntett az olyan épület megrongálása, ami egy műemlék környezetében áll, vagyis ami a törvény szerint a szomszédság okán szintén műemlékként kezelendő. Feltételezésük elhamarkodottnak bizonyult.

*

A civil szervezetben márciusban vetődött fel a gyanú, azt követően, hogy ügyészi óvás kezdeményezésével sikerült leállíttatnia az épület bontását - hiszen a helyhatóság az engedélyre a műemléki szakhatóság megkerülésével tett szert. Ám a bontás két nap pihenő közbeiktatásával zavartalanul folytatódott tovább, immár életveszély-elhárítás ürügyén (eddig követtük a történetet a Háztól házig harc című cikkünkben - 2006. március 9.). Az Óvás! először a VI. kerületi rendőrkapitánysághoz fordult, az elutasította a feljelentést. Ekkor panaszt tettek, de arról értesülvén, hogy a helyhatóság az önálló VI. kerületi rendőrkapitányság működését rendszeresen százmilliós nagyságrendben támogatja, a kapitányság kizárását kérték. Az ügyet a VIII. kerület vette át, és októberre arra az álláspontra jutott, hogy saját vagyontárgy megrongálása nem bűncselekmény - márpedig a Király u. 40. az önkormányzat tulajdonában van (és rongálás abban az esetben sem áll fenn, ha a munkálatokat nem önkormányzati cég végezte).

Az idegen

tulajdonon elkövetett rongálás fogalmát a szomszéd kerület polgármestere, Hunvald György szerint éppen az Óvás! egyik vezetője, Egri Orsolya tevékenysége meríti ki. A polgármester feljelentése szerint Egri ezt akkor követte el, amikor 2004 nyarán a civil szervezet jelét, a jogvédelem célkeresztbe szerkesztett R betűjét festékszóró és sablon igénybevételével a bontásra ítélt házak homlokzatára fújta. A per még mindig tart, jelenleg igazságügyi szakértő vizsgálja, mennyiben veszélyes Egri tevékenysége a társadalomra. Három épületet azóta a jellel együtt bontották el, számosat levédett a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal, az önkormányzat pedig legalább tíz újabb ingatlanra kötött adásvételi szerződést, amelyek többsége a házak részleges vagy teljes bontásával számol. Erzsébetváros annak dacára folytatja ezt a vagyongazdálkodást, hogy a sajtó több tényfeltáró riportban is leleplezte az üzletek zömére jellemző mechanizmust, ami lényegében egy kilencven százalékban önkormányzati tulajdonban lévő társaság munkatársának hatékony közbenjárásával és off-shore cégek közbeiktatásával zajlik. Eredményként a közbenjáró cég tetemes nyereséget, az önkormányzat legfeljebb nullszaldót könyvelhet el. De ez már - a lokális szövegelemzők szerint - a "rehabilitáció" fogalomkörébe tartozik.

A rehabilitációhoz

pedig sok pénz kell. A Király u. 40.-ről feltehetőleg ezért tárgyal tovább a terézvárosi önkormányzat - tájékoztatás híján nem tudjuk, miről - azzal az Autóker Holding érdekeltségébe tartozó céggel, amellyel előszerződést kötött a ház bontására és a Szépkorúak Háza megépítésére. Talán mégis lebonthatják a házat. A jegyző tájékoztatása szerint ugyanis január 4-én kerül sor az első bírósági tárgyalásra, amelyen a tavasszal jogellenesnek nyilvánított bontási engedélynek próbálnak érvényt szerezni.

A kerületi főépítész ugyanakkor tárgyal azzal a társasággal, amely nyert az Óvás! és az Octogon magazin által nyáron a ház rehabilitációjára kiírt pályázaton ("Erősen megrongált műemlék épület keresi felújításban gondolkodó építész tervezőjét"). Fél év munkájának eredménye egy építészeti és költségterv a Közgáz társadalomelméleti és a BME építészeti szakkollégiumának közös kollégiumára és oktatási központjára, ami a kerületi igényeket is kiszolgáló sportközponttal működik együtt. E terv megvalósításának jogi akadálya a hatályban lévő adásvételi szerződés, pénzügyi akadálya pedig, hogy nincs rá pénz - ez az önkormányzat álláspontja. Az épület közben bomlik tovább, teteje sincs. Néha az idő pártjára áll egy-egy ismeretlen hórukkember, aki a helyszínen posztoló őr éber felügyelete mellett kisteherautóval szállítja el az életveszély-elhárítók után a legfelső szinten maradt téglát.

Erősen megrongált műemlék- épület keresi felújításban gondolkodó befektetőjét.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.