Koncert: Két anyanyelv (Mischa Maisky, Zdenek Mácal, Kocsis Zoltán és Ránki Dezsõ)

  • Csont András
  • 2004. szeptember 30.

Képzőművészet

A Cseh Filharmonikusok koncertje vad meglepetéssel indult. Az elsõ szám, Smetana Az eladott menyasszony címû operájának nyitánya után olyan bõdületes ováció hangzott fel a Zeneakadémia nagytermében, hogy a karmester, Zdenek Mácal meghökkenten pillantott le a közönségre. Hát igen, az elsõ szám után még a Bécsi Filharmonikusok sem szokott ilyen lelkesedést kiváltani. De ezek a nagyszerû csehek megérdemelték. Mácal remek kezû karmester, mindent beint, mozdulataival eljátssza-letáncolja a zenét, de sosem spilázza túl a pantomimet, legkivált rendre törekszik, világosságra.

A Cseh Filharmonikusok koncertje vad meglepetéssel indult. Az elsõ szám, Smetana Az eladott menyasszony címû operájának nyitánya után olyan bõdületes ováció hangzott fel a Zeneakadémia nagytermében, hogy a karmester, Zdenek Mácal meghökkenten pillantott le a közönségre. Hát igen, az elsõ szám után még a Bécsi Filharmonikusok sem szokott ilyen lelkesedést kiváltani. De ezek a nagyszerû csehek megérdemelték. Mácal remek kezû karmester, mindent beint, mozdulataival eljátssza-letáncolja a zenét, de sosem spilázza túl a pantomimet, legkivált rendre törekszik, világosságra.

A szépen idõrendben lépegetõ cseh mûsor - Smetana darabja 1870-es, Dvorák csellóversenyét 1896-ban mutatták be, míg Janácek mûve 1921-ben hangzott fel elõször - Mischa Maisky fellépésével folytatódott.

Napjaink egyik legünnepeltebb csellistája nehezen jutott a világhírhez, és a sok szovjet hányattatás meg is látszik rajta: külseje Rudi Völler és egy züllött pópa keveréke. Egészében egy hóbortos muzsikus benyomását kelti, aki a húszas évek Párizsának divatosan enervált bárjaiban játszik éjjelente, mikor is a közönség soraiban Stravinsky és Jean Cocteau mellett nagyon kék- és forróvérû szökött hercegnõk szívják dekadens szipkáikból a cigarettlit. És ez a külsõ belsõvé vált, hogy Hegelt parodizáljam. Maisky ugyanis szertelenül, némi demi-monde bohémiával a klasszikus arányokat figyelembe vevõ, fegyelmezetten megszállott Mácal ellen dolgozott az egész koncerten. A zenekar csodálatosan felépített, méltóságteljes bevezetõje után Maisky belecsapott a húrokba, és ekkor voltaképpen minden eldõlt. Olyan elánnal, olyan túlzott vibratóval, túlzott pontozással húzott, hogy az kiáltó ellentétben állt a karmester elgondolásaival. Túl sok fürtrázás, túl sok lélek, túl sok cukrozott érzemény - és, sajnos, túl sok hamis hang, a szó minden értelmében. Maisky csak a lassú tételben találta meg az egyensúlyt a zenekarral, itt leheletfinom pianókat hallhattunk, végre felbúgott kidolgozottan melankolikus hangja. A ráadásként elbazsevált Bach-sarabande-ot kissé ízléstelennek éreztem; Dvorák nemes, ám bizonyos fokig már felravatalozott poszt-romantikája után ez az istenáldotta metafizika inkább csak Maisky önigazolása volt: tudok én mély is lenni, pupákok!

A szünet után Janácek Tarasz Bulba nevû szimfonikus költeményében a zenekar felülmúlta addig sem gyerekcipõs teljesítményét. Ez a tépett, szólóorgonát (!) is bedobó partitúra nem tartozik a morva mester elõremutató mûvei közé, roppant illusztratív muzsika: úgy éreztem, Janácek ekkor találta fel azt a késõbb Sosztakovics és Prokofjev által a tébolyig fejlesztett filmzenetípust, melyet most a történelmi expresszionizmus névvel látok el. Mácalnak sikerült a csoda: a mozaikosan szétesett, a pillanatnyi ötlet csábításainak könnyen engedõ muzsikát vasmarokkal rakta össze; a 25 perc alatt legalább tizenöt csúcspontot produkáló partitúra klasszikus arányokkal szólalt meg, kristálytiszta logikával. Mácal a Cseh Filharmonikusok nagy hazai tradíciójának folytatója, Václav Talich és Karel Ancerl méltó örököse.

Ám Kocsis nem a magyar hagyomány, vagyis nem Ferencsik folytatója, ha ez mindenekelõtt a próbahiányt és a slamposságot jelenti. Vezetése alatt fantasztikus repertoárbõvítés történt, és persze az anyanyelv állandó megújítása. Koncertjük elsõ száma, noha nemzeti, inkább csak izomgyakorlat volt a zenekarnak. Nem is kicsi, hiszen Dohnányi Szimfonikus percek címû öttételes zsánerdarabja fölöttébb igénybe veszi az orkeszter minden szólamát. Le is adták virtuózan - átállás.

Ezután Ránki Dezsõ lépett színpadra, hogy eljátssza Bartók II. zongoraversenyének magánszólamát. Kocsis és Ránki - egykor fogalom, ikercsillagok, akiket persze már régóta beskatulyázott a koncertlátogató közönség és a kritika; e szerint egyikük, Ránki a feminin, míg a másik a vadabb, maszkulin alkat. Apollóni és dionüszoszi, hogy a ma divatos nietzschei kategóriákkal éljek. De anyanyelvük közös, és ennek legnagyobb szentje Bartók Béla. Mi sem természetesebb, hogy katartikus produkció lett együttmûködésükbõl. Az elsõ tétel még igen bizonytalanul indult, a fúvósok kissé széthullottak, elõugrott egy-egy elvarratlan klarinétszál, kürtfonal; a zongora és zenekar közti hangzásarányok sem tûntek megnyugtatónak. A második tétel viszont - feltehetõen a XX. század egyik legmélyebb zenei megszólalása - lélegzetelállító átszellemültséggel beszélt, a szordinós vonóskar zizegése fölött az elgondolható legmagányosabb hang volt a zongoráé.

Schubert VII., C-dúr szimfóniáját játszották befejezésül. Kocsisnak ebben az agyonjátszott remek-mûben is sikerült valami eredetit mondania. Különösen a második tétel groteszkségig hajszolt hang-ja hatott mellbevágóan; kiderült, hogy a kedélyes bécsiesség olykor a részegségig fajul - és akkor aztán nincs pardon. A harmadik tételre mintha elfáradt volna a zenekar, de a végén aztán sikerült diadalmenetté formálni a sok táncos karaktert, bursikóz viháncolást. Schubert aranykoporsóban vonult be a halhatatlanságba.

Csont András

Zeneakadémia, szeptember 26. és 27.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.