Koncert: Két anyanyelv (Mischa Maisky, Zdenek Mácal, Kocsis Zoltán és Ránki Dezsõ)

  • Csont András
  • 2004. szeptember 30.

Képzőművészet

A Cseh Filharmonikusok koncertje vad meglepetéssel indult. Az elsõ szám, Smetana Az eladott menyasszony címû operájának nyitánya után olyan bõdületes ováció hangzott fel a Zeneakadémia nagytermében, hogy a karmester, Zdenek Mácal meghökkenten pillantott le a közönségre. Hát igen, az elsõ szám után még a Bécsi Filharmonikusok sem szokott ilyen lelkesedést kiváltani. De ezek a nagyszerû csehek megérdemelték. Mácal remek kezû karmester, mindent beint, mozdulataival eljátssza-letáncolja a zenét, de sosem spilázza túl a pantomimet, legkivált rendre törekszik, világosságra.

A Cseh Filharmonikusok koncertje vad meglepetéssel indult. Az elsõ szám, Smetana Az eladott menyasszony címû operájának nyitánya után olyan bõdületes ováció hangzott fel a Zeneakadémia nagytermében, hogy a karmester, Zdenek Mácal meghökkenten pillantott le a közönségre. Hát igen, az elsõ szám után még a Bécsi Filharmonikusok sem szokott ilyen lelkesedést kiváltani. De ezek a nagyszerû csehek megérdemelték. Mácal remek kezû karmester, mindent beint, mozdulataival eljátssza-letáncolja a zenét, de sosem spilázza túl a pantomimet, legkivált rendre törekszik, világosságra.

A szépen idõrendben lépegetõ cseh mûsor - Smetana darabja 1870-es, Dvorák csellóversenyét 1896-ban mutatták be, míg Janácek mûve 1921-ben hangzott fel elõször - Mischa Maisky fellépésével folytatódott.

Napjaink egyik legünnepeltebb csellistája nehezen jutott a világhírhez, és a sok szovjet hányattatás meg is látszik rajta: külseje Rudi Völler és egy züllött pópa keveréke. Egészében egy hóbortos muzsikus benyomását kelti, aki a húszas évek Párizsának divatosan enervált bárjaiban játszik éjjelente, mikor is a közönség soraiban Stravinsky és Jean Cocteau mellett nagyon kék- és forróvérû szökött hercegnõk szívják dekadens szipkáikból a cigarettlit. És ez a külsõ belsõvé vált, hogy Hegelt parodizáljam. Maisky ugyanis szertelenül, némi demi-monde bohémiával a klasszikus arányokat figyelembe vevõ, fegyelmezetten megszállott Mácal ellen dolgozott az egész koncerten. A zenekar csodálatosan felépített, méltóságteljes bevezetõje után Maisky belecsapott a húrokba, és ekkor voltaképpen minden eldõlt. Olyan elánnal, olyan túlzott vibratóval, túlzott pontozással húzott, hogy az kiáltó ellentétben állt a karmester elgondolásaival. Túl sok fürtrázás, túl sok lélek, túl sok cukrozott érzemény - és, sajnos, túl sok hamis hang, a szó minden értelmében. Maisky csak a lassú tételben találta meg az egyensúlyt a zenekarral, itt leheletfinom pianókat hallhattunk, végre felbúgott kidolgozottan melankolikus hangja. A ráadásként elbazsevált Bach-sarabande-ot kissé ízléstelennek éreztem; Dvorák nemes, ám bizonyos fokig már felravatalozott poszt-romantikája után ez az istenáldotta metafizika inkább csak Maisky önigazolása volt: tudok én mély is lenni, pupákok!

A szünet után Janácek Tarasz Bulba nevû szimfonikus költeményében a zenekar felülmúlta addig sem gyerekcipõs teljesítményét. Ez a tépett, szólóorgonát (!) is bedobó partitúra nem tartozik a morva mester elõremutató mûvei közé, roppant illusztratív muzsika: úgy éreztem, Janácek ekkor találta fel azt a késõbb Sosztakovics és Prokofjev által a tébolyig fejlesztett filmzenetípust, melyet most a történelmi expresszionizmus névvel látok el. Mácalnak sikerült a csoda: a mozaikosan szétesett, a pillanatnyi ötlet csábításainak könnyen engedõ muzsikát vasmarokkal rakta össze; a 25 perc alatt legalább tizenöt csúcspontot produkáló partitúra klasszikus arányokkal szólalt meg, kristálytiszta logikával. Mácal a Cseh Filharmonikusok nagy hazai tradíciójának folytatója, Václav Talich és Karel Ancerl méltó örököse.

Ám Kocsis nem a magyar hagyomány, vagyis nem Ferencsik folytatója, ha ez mindenekelõtt a próbahiányt és a slamposságot jelenti. Vezetése alatt fantasztikus repertoárbõvítés történt, és persze az anyanyelv állandó megújítása. Koncertjük elsõ száma, noha nemzeti, inkább csak izomgyakorlat volt a zenekarnak. Nem is kicsi, hiszen Dohnányi Szimfonikus percek címû öttételes zsánerdarabja fölöttébb igénybe veszi az orkeszter minden szólamát. Le is adták virtuózan - átállás.

Ezután Ránki Dezsõ lépett színpadra, hogy eljátssza Bartók II. zongoraversenyének magánszólamát. Kocsis és Ránki - egykor fogalom, ikercsillagok, akiket persze már régóta beskatulyázott a koncertlátogató közönség és a kritika; e szerint egyikük, Ránki a feminin, míg a másik a vadabb, maszkulin alkat. Apollóni és dionüszoszi, hogy a ma divatos nietzschei kategóriákkal éljek. De anyanyelvük közös, és ennek legnagyobb szentje Bartók Béla. Mi sem természetesebb, hogy katartikus produkció lett együttmûködésükbõl. Az elsõ tétel még igen bizonytalanul indult, a fúvósok kissé széthullottak, elõugrott egy-egy elvarratlan klarinétszál, kürtfonal; a zongora és zenekar közti hangzásarányok sem tûntek megnyugtatónak. A második tétel viszont - feltehetõen a XX. század egyik legmélyebb zenei megszólalása - lélegzetelállító átszellemültséggel beszélt, a szordinós vonóskar zizegése fölött az elgondolható legmagányosabb hang volt a zongoráé.

Schubert VII., C-dúr szimfóniáját játszották befejezésül. Kocsisnak ebben az agyonjátszott remek-mûben is sikerült valami eredetit mondania. Különösen a második tétel groteszkségig hajszolt hang-ja hatott mellbevágóan; kiderült, hogy a kedélyes bécsiesség olykor a részegségig fajul - és akkor aztán nincs pardon. A harmadik tételre mintha elfáradt volna a zenekar, de a végén aztán sikerült diadalmenetté formálni a sok táncos karaktert, bursikóz viháncolást. Schubert aranykoporsóban vonult be a halhatatlanságba.

Csont András

Zeneakadémia, szeptember 26. és 27.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.