Koncert: Két anyanyelv (Mischa Maisky, Zdenek Mácal, Kocsis Zoltán és Ránki Dezsõ)

  • Csont András
  • 2004. szeptember 30.

Képzőművészet

A Cseh Filharmonikusok koncertje vad meglepetéssel indult. Az elsõ szám, Smetana Az eladott menyasszony címû operájának nyitánya után olyan bõdületes ováció hangzott fel a Zeneakadémia nagytermében, hogy a karmester, Zdenek Mácal meghökkenten pillantott le a közönségre. Hát igen, az elsõ szám után még a Bécsi Filharmonikusok sem szokott ilyen lelkesedést kiváltani. De ezek a nagyszerû csehek megérdemelték. Mácal remek kezû karmester, mindent beint, mozdulataival eljátssza-letáncolja a zenét, de sosem spilázza túl a pantomimet, legkivált rendre törekszik, világosságra.

A Cseh Filharmonikusok koncertje vad meglepetéssel indult. Az elsõ szám, Smetana Az eladott menyasszony címû operájának nyitánya után olyan bõdületes ováció hangzott fel a Zeneakadémia nagytermében, hogy a karmester, Zdenek Mácal meghökkenten pillantott le a közönségre. Hát igen, az elsõ szám után még a Bécsi Filharmonikusok sem szokott ilyen lelkesedést kiváltani. De ezek a nagyszerû csehek megérdemelték. Mácal remek kezû karmester, mindent beint, mozdulataival eljátssza-letáncolja a zenét, de sosem spilázza túl a pantomimet, legkivált rendre törekszik, világosságra.

A szépen idõrendben lépegetõ cseh mûsor - Smetana darabja 1870-es, Dvorák csellóversenyét 1896-ban mutatták be, míg Janácek mûve 1921-ben hangzott fel elõször - Mischa Maisky fellépésével folytatódott.

Napjaink egyik legünnepeltebb csellistája nehezen jutott a világhírhez, és a sok szovjet hányattatás meg is látszik rajta: külseje Rudi Völler és egy züllött pópa keveréke. Egészében egy hóbortos muzsikus benyomását kelti, aki a húszas évek Párizsának divatosan enervált bárjaiban játszik éjjelente, mikor is a közönség soraiban Stravinsky és Jean Cocteau mellett nagyon kék- és forróvérû szökött hercegnõk szívják dekadens szipkáikból a cigarettlit. És ez a külsõ belsõvé vált, hogy Hegelt parodizáljam. Maisky ugyanis szertelenül, némi demi-monde bohémiával a klasszikus arányokat figyelembe vevõ, fegyelmezetten megszállott Mácal ellen dolgozott az egész koncerten. A zenekar csodálatosan felépített, méltóságteljes bevezetõje után Maisky belecsapott a húrokba, és ekkor voltaképpen minden eldõlt. Olyan elánnal, olyan túlzott vibratóval, túlzott pontozással húzott, hogy az kiáltó ellentétben állt a karmester elgondolásaival. Túl sok fürtrázás, túl sok lélek, túl sok cukrozott érzemény - és, sajnos, túl sok hamis hang, a szó minden értelmében. Maisky csak a lassú tételben találta meg az egyensúlyt a zenekarral, itt leheletfinom pianókat hallhattunk, végre felbúgott kidolgozottan melankolikus hangja. A ráadásként elbazsevált Bach-sarabande-ot kissé ízléstelennek éreztem; Dvorák nemes, ám bizonyos fokig már felravatalozott poszt-romantikája után ez az istenáldotta metafizika inkább csak Maisky önigazolása volt: tudok én mély is lenni, pupákok!

A szünet után Janácek Tarasz Bulba nevû szimfonikus költeményében a zenekar felülmúlta addig sem gyerekcipõs teljesítményét. Ez a tépett, szólóorgonát (!) is bedobó partitúra nem tartozik a morva mester elõremutató mûvei közé, roppant illusztratív muzsika: úgy éreztem, Janácek ekkor találta fel azt a késõbb Sosztakovics és Prokofjev által a tébolyig fejlesztett filmzenetípust, melyet most a történelmi expresszionizmus névvel látok el. Mácalnak sikerült a csoda: a mozaikosan szétesett, a pillanatnyi ötlet csábításainak könnyen engedõ muzsikát vasmarokkal rakta össze; a 25 perc alatt legalább tizenöt csúcspontot produkáló partitúra klasszikus arányokkal szólalt meg, kristálytiszta logikával. Mácal a Cseh Filharmonikusok nagy hazai tradíciójának folytatója, Václav Talich és Karel Ancerl méltó örököse.

Ám Kocsis nem a magyar hagyomány, vagyis nem Ferencsik folytatója, ha ez mindenekelõtt a próbahiányt és a slamposságot jelenti. Vezetése alatt fantasztikus repertoárbõvítés történt, és persze az anyanyelv állandó megújítása. Koncertjük elsõ száma, noha nemzeti, inkább csak izomgyakorlat volt a zenekarnak. Nem is kicsi, hiszen Dohnányi Szimfonikus percek címû öttételes zsánerdarabja fölöttébb igénybe veszi az orkeszter minden szólamát. Le is adták virtuózan - átállás.

Ezután Ránki Dezsõ lépett színpadra, hogy eljátssza Bartók II. zongoraversenyének magánszólamát. Kocsis és Ránki - egykor fogalom, ikercsillagok, akiket persze már régóta beskatulyázott a koncertlátogató közönség és a kritika; e szerint egyikük, Ránki a feminin, míg a másik a vadabb, maszkulin alkat. Apollóni és dionüszoszi, hogy a ma divatos nietzschei kategóriákkal éljek. De anyanyelvük közös, és ennek legnagyobb szentje Bartók Béla. Mi sem természetesebb, hogy katartikus produkció lett együttmûködésükbõl. Az elsõ tétel még igen bizonytalanul indult, a fúvósok kissé széthullottak, elõugrott egy-egy elvarratlan klarinétszál, kürtfonal; a zongora és zenekar közti hangzásarányok sem tûntek megnyugtatónak. A második tétel viszont - feltehetõen a XX. század egyik legmélyebb zenei megszólalása - lélegzetelállító átszellemültséggel beszélt, a szordinós vonóskar zizegése fölött az elgondolható legmagányosabb hang volt a zongoráé.

Schubert VII., C-dúr szimfóniáját játszották befejezésül. Kocsisnak ebben az agyonjátszott remek-mûben is sikerült valami eredetit mondania. Különösen a második tétel groteszkségig hajszolt hang-ja hatott mellbevágóan; kiderült, hogy a kedélyes bécsiesség olykor a részegségig fajul - és akkor aztán nincs pardon. A harmadik tételre mintha elfáradt volna a zenekar, de a végén aztán sikerült diadalmenetté formálni a sok táncos karaktert, bursikóz viháncolást. Schubert aranykoporsóban vonult be a halhatatlanságba.

Csont András

Zeneakadémia, szeptember 26. és 27.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.

Kovács Gergő: „Igyekszünk, hogy a jelöltállítással kevésbé kavarjunk be, de ettől mi még elindulunk”

A Kutyapárt társelnöke egy éve vezeti a főváros egyik elit budai kerületét, közben rendszeresen részt vesz a Fővárosi Közgyűlés néha szürreális keretek közt zajló munkájában. Erről, no meg a Kutyapárt önálló indulásáról, a fővárosi költségvetés nehéz megszületéséről, és persze a Pride tapasztalatairól is beszélgettünk.