Félúton Versailles felé

A fertődi Esterházy-kastély rekonstrukciója

  • Szentpéteri Márton
  • 2004. szeptember 30.

Képzőművészet

Hiller István kultuszminiszter szeptember 14-én nyitotta meg a fertõdi kastély cour d'honneurjének kapuját a sajtó elõtt. Ezzel a kastély bõ egy éve indult felújításának elsõ - eddig legjelentõsebb, több mint egymilliárd forintos költségvetésû - szakasza lezárult: elkészült többek között a fõépület teljes tetõrekonstrukciója, a díszudvari homlokzat, a díszudvari közmûvek és a kert, valamint a díszlépcsõ helyreállítása.

Országunk imázsának építészeti arculatát értelemszerûen két csoport for-málhatja ideális esetben. A "jó megjelenéshez" karakteres, a világépítészet részét képezõ kortárs épületekre van szükségünk egyfelõl, méltó módon helyreállított mûemlékeinkre másfelõl. Ha pedig igazán korszerûek kívánunk lenni, a mûemléki rekonstrukció precíz hagyománytiszteletét bátran frissítjük fel a kortárs építészet a történeti formákat és funkciókat értõ és egyúttal újraértelmezõ új alkotásaival - akár korábban épült építészeti terek újrahasznosításáról, akár új funkciókat szolgáló, új épületrészekrõl van szó. A konzervativizmust rossz értelemben kezelõ, a múlt alkotásait fetisizáló "muzeális" hozzáállással szemben csak az innovatív hagyománytisztelet biztosíthatja a múlttal való életteli kapcsolat lehetõségét. Hogy a régi és az új épített környezet párbeszéde rejtettebb vagy kontrasztosabb, ez ízlés dolga, nem egy esetben azonban a tudatosan vállalt elkülönbözés sokkalta meggyõzõbb összhatást biztosíthat, mint csupán a gondosan

helyreállított kulisszák,

melyek mögött titokban bújik meg a csúcstechnológia. Fertõdön jelen pillanatban egyelõre még semmi sem utal arra, hogy a helyreállító-megõrzõ és újító szempontok együttes érvényesítése határozza-e majd meg a rekonstrukciós programot. Márpedig a kérdés felvetése korántsem ünneprontó gesztus, hiszen Hiller sajtótájékoztatójában arra hívta fel a közvélemény figyelmét, hogy a kulturális kormányzat a 2009-es Haydn-évben a világ Haydn-kultuszának talán legfontosabb centrumává kívánja varázsolni az Esterházy-kastélyt, a zeneszerzõ életének kiemelkedõen fontos állomását. Nem kérdés, e cél eléréséhez az egyik legfontosabb eszköz az egykori kulissza a történeti hûséghez mindinkább igazodó restaurálása lehet. De csak akkor, ha valóban beszélhetünk jól - korabeli tervekkel, aprólékos kortárs ábrázolások alapján - meghatározható történeti kulisszáról, amely pontosan datálható mûvelõdéstörténeti korszakhoz kapcsolódik. Ám a dolgok általában sokkal bonyolultabban alakulnak, gondoljunk csak a középkori gótikus katedrálisokra, melyek közül jó pár a 19. században - tehát már a historizáló stílusok, így a neogótika idejében - készült el teljes mértékben. Természetesen a fertõdi kastély sem kivétel, a történetiség és az idõbeliség kötöttségeibõl az sem szabadulhatott sosem. Ily módon esetében is több építési fázissal kell számolnia a rekonstrukciónak, mindjárt a homlokzatfestés színeinek meg-határozásakor jelesül. Nem ritka ugyanis, hogy egy kastély homlokzati szakaszai egy idõben sohasem festettek egyformán - legfeljebb a tervrajzokon -, így a jelenkori egységes homlokzatfestés rögvest eddig sosem látott, új arculatot kölcsönöz a mûemléknek. Mellesleg a fertõdi kastély esetében az Állami Mûemlékhelyreállítási és Restaurálási Központ munkatársainak nincs épp könnyû dolguk, hiszen a kastély jelenlegi habitusát döntõen meghatározó építész kilétérõl sincsenek pontos fogalmaink. Tud-ható, hogy az Esterházy "Fényes" Miklós hercegtõl örökölt elsõ, szerényebb vadászkastélyt azon Anton Erhard Martinelli tervei alapján emelték 1720-1721 között, aki a pesti Invalidus-palota alkotója volt. A kastély azonban mai képét az 1762-1768 és 1775-1778 között folyó átépítéseknek köszönheti. Az átépítések feltehetõen a Schönbrunnban Paccassi császári fõépítész mellett dolgozó Johann Ferdinand Mödlhammer - "Fényes" Miklós herceg udvari építésze - tervei nyomán zajlottak, de nem kizárt, hogy a herceg operaházának díszlettervezõje, Girolamo Le Bon felelõs a munkálatokért, melyek tervei túlnyomórészt ma már nem lelhetõk fel.

Természetesen nem csupán a rekonstrukció filológiai, illetve hermeneutikai természetû problémái miatt javasolható, hogy az elkövetkezõ években megépítendõ

Haydn-központ

ne csupán historizáló kulisszát kapjon, de a kortárs világépítészet élvonalára jellemzõ új beavatkozások is teret nyerjenek az épületegyüttesben; persze nem magában a kastélyban, hanem a kastélypark további épületei, mint az opera, a muzsikaház vagy a marionettszínház esetében, melyeknek nyilván legalább olyan kimagasló szerep jut majd az immár teljesen kiépült fertõdi kulturális centrumban, mint egykor "Fényes" Miklós udvarában. A kérdés egyelõre tehát nyitott. Hiller ugyanis legjobb szándékkal sem tudta az újságírók azon kérdését megválaszolni, vajon mikor is készül el a kastély és a park teljes körû rekonstrukciója. A miniszter szerint ugyanakkor a Haydn-központnak mindenképp meg kellene épülnie, hiszen "ha mi nem, akkor majd mások" cselekszenek helyettünk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.