Félúton Versailles felé

A fertődi Esterházy-kastély rekonstrukciója

  • Szentpéteri Márton
  • 2004. szeptember 30.

Képzőművészet

Hiller István kultuszminiszter szeptember 14-én nyitotta meg a fertõdi kastély cour d'honneurjének kapuját a sajtó elõtt. Ezzel a kastély bõ egy éve indult felújításának elsõ - eddig legjelentõsebb, több mint egymilliárd forintos költségvetésû - szakasza lezárult: elkészült többek között a fõépület teljes tetõrekonstrukciója, a díszudvari homlokzat, a díszudvari közmûvek és a kert, valamint a díszlépcsõ helyreállítása.

Országunk imázsának építészeti arculatát értelemszerûen két csoport for-málhatja ideális esetben. A "jó megjelenéshez" karakteres, a világépítészet részét képezõ kortárs épületekre van szükségünk egyfelõl, méltó módon helyreállított mûemlékeinkre másfelõl. Ha pedig igazán korszerûek kívánunk lenni, a mûemléki rekonstrukció precíz hagyománytiszteletét bátran frissítjük fel a kortárs építészet a történeti formákat és funkciókat értõ és egyúttal újraértelmezõ új alkotásaival - akár korábban épült építészeti terek újrahasznosításáról, akár új funkciókat szolgáló, új épületrészekrõl van szó. A konzervativizmust rossz értelemben kezelõ, a múlt alkotásait fetisizáló "muzeális" hozzáállással szemben csak az innovatív hagyománytisztelet biztosíthatja a múlttal való életteli kapcsolat lehetõségét. Hogy a régi és az új épített környezet párbeszéde rejtettebb vagy kontrasztosabb, ez ízlés dolga, nem egy esetben azonban a tudatosan vállalt elkülönbözés sokkalta meggyõzõbb összhatást biztosíthat, mint csupán a gondosan

helyreállított kulisszák,

melyek mögött titokban bújik meg a csúcstechnológia. Fertõdön jelen pillanatban egyelõre még semmi sem utal arra, hogy a helyreállító-megõrzõ és újító szempontok együttes érvényesítése határozza-e majd meg a rekonstrukciós programot. Márpedig a kérdés felvetése korántsem ünneprontó gesztus, hiszen Hiller sajtótájékoztatójában arra hívta fel a közvélemény figyelmét, hogy a kulturális kormányzat a 2009-es Haydn-évben a világ Haydn-kultuszának talán legfontosabb centrumává kívánja varázsolni az Esterházy-kastélyt, a zeneszerzõ életének kiemelkedõen fontos állomását. Nem kérdés, e cél eléréséhez az egyik legfontosabb eszköz az egykori kulissza a történeti hûséghez mindinkább igazodó restaurálása lehet. De csak akkor, ha valóban beszélhetünk jól - korabeli tervekkel, aprólékos kortárs ábrázolások alapján - meghatározható történeti kulisszáról, amely pontosan datálható mûvelõdéstörténeti korszakhoz kapcsolódik. Ám a dolgok általában sokkal bonyolultabban alakulnak, gondoljunk csak a középkori gótikus katedrálisokra, melyek közül jó pár a 19. században - tehát már a historizáló stílusok, így a neogótika idejében - készült el teljes mértékben. Természetesen a fertõdi kastély sem kivétel, a történetiség és az idõbeliség kötöttségeibõl az sem szabadulhatott sosem. Ily módon esetében is több építési fázissal kell számolnia a rekonstrukciónak, mindjárt a homlokzatfestés színeinek meg-határozásakor jelesül. Nem ritka ugyanis, hogy egy kastély homlokzati szakaszai egy idõben sohasem festettek egyformán - legfeljebb a tervrajzokon -, így a jelenkori egységes homlokzatfestés rögvest eddig sosem látott, új arculatot kölcsönöz a mûemléknek. Mellesleg a fertõdi kastély esetében az Állami Mûemlékhelyreállítási és Restaurálási Központ munkatársainak nincs épp könnyû dolguk, hiszen a kastély jelenlegi habitusát döntõen meghatározó építész kilétérõl sincsenek pontos fogalmaink. Tud-ható, hogy az Esterházy "Fényes" Miklós hercegtõl örökölt elsõ, szerényebb vadászkastélyt azon Anton Erhard Martinelli tervei alapján emelték 1720-1721 között, aki a pesti Invalidus-palota alkotója volt. A kastély azonban mai képét az 1762-1768 és 1775-1778 között folyó átépítéseknek köszönheti. Az átépítések feltehetõen a Schönbrunnban Paccassi császári fõépítész mellett dolgozó Johann Ferdinand Mödlhammer - "Fényes" Miklós herceg udvari építésze - tervei nyomán zajlottak, de nem kizárt, hogy a herceg operaházának díszlettervezõje, Girolamo Le Bon felelõs a munkálatokért, melyek tervei túlnyomórészt ma már nem lelhetõk fel.

Természetesen nem csupán a rekonstrukció filológiai, illetve hermeneutikai természetû problémái miatt javasolható, hogy az elkövetkezõ években megépítendõ

Haydn-központ

ne csupán historizáló kulisszát kapjon, de a kortárs világépítészet élvonalára jellemzõ új beavatkozások is teret nyerjenek az épületegyüttesben; persze nem magában a kastélyban, hanem a kastélypark további épületei, mint az opera, a muzsikaház vagy a marionettszínház esetében, melyeknek nyilván legalább olyan kimagasló szerep jut majd az immár teljesen kiépült fertõdi kulturális centrumban, mint egykor "Fényes" Miklós udvarában. A kérdés egyelõre tehát nyitott. Hiller ugyanis legjobb szándékkal sem tudta az újságírók azon kérdését megválaszolni, vajon mikor is készül el a kastély és a park teljes körû rekonstrukciója. A miniszter szerint ugyanakkor a Haydn-központnak mindenképp meg kellene épülnie, hiszen "ha mi nem, akkor majd mások" cselekszenek helyettünk.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.