Lemondott a Documenta főigazgatója egy antiszemita alkotás miatt

  • MTI/narancs.hu
  • 2022. július 17.

Képzőművészet

A német kormánypártok is elítélték azt az alkotást, amin egy disznóarcú katona látható, aki Dávid-csillaggal díszített sálat és egy sisakot visel, amelyen az izraeli titkosszolgálat, a Moszad neve szerepel.

A német kormánypártok parlamenti képviselői egyöntetűen üdvözölték vasárnap, hogy lemondott tisztségéről a világ egyik legjelentősebb kortárs kiállítása, a kasseli Documenta főigazgatója, miután botrányt váltott ki egy indonéz művészkollektíva antiszemita motívumokat is tartalmazó alkotása.

Sabine Schormann szombaton jelentette be távozását, miután sikerült megegyezni vele a lemondásáról - közölte a rendezvény felügyelőtanácsa. A szociáldemokrata, zöld és liberális politikusok arról beszéltek, hogy az igazgató menesztése régóta esedékes volt.

A Taring Padi indonéz művészkollektíva által készített, felháborodást kiváltó alkotást már néhány nappal a júniusi megnyitó után letakarták a művészcsoport, a menedzsment és a művészeti vezetés közös megegyezésével. A képen többek között egy disznóarcú katona is látható, aki Dávid-csillaggal díszített sálat és egy sisakot visel, amelyen az izraeli titkosszolgálat, a Moszad neve szerepel.

Az izraeli nagykövetség felháborodását fejezte ki a kép miatt, a berlini Amerikai Zsidó Bizottság pedig Sabine Schormann, a documenta igazgatójának azonnali elbocsátását követelte. "Az egyes kiállítási tárgyakon látható elemek Goebbels és követői propagandájára emlékeztetnek a német történelem sötét időszakából. Ezeknek semmi közük a véleménynyilvánítás szabadságához, egyszerűen a régi típusú antiszemitizmus kifejeződései" - hangsúlyozta a nagykövetség.

Korábban az Anne Frank Oktatási Központ igazgatója, Meron Mendel, Claudia Roth német kulturális miniszter és Josef Schuster, a Németországi Zsidók Központi Tanácsának elnöke is elítélte a művet. Mendel, aki antiszemita uszításnak nevezte a képet, szintén eltakarását vagy eltávolítását követelte, és az idei Documenta körüli problémák megvitatására szólított fel.

A szervezőket már a kiállítás előkészületei alatt is antiszemitizmus vádjával illették, mivel olyan művészeket is meghívtak, akik támogatják Izrael kulturális bojkottját a palesztinokkal szembeni bánásmód miatt. A kiállítás idei kurátora, az indonéz Ruangrupa művészeti kollektíva a kritikákat lesöpörve vitát indítványozott.

Frank-Walter Steinmeier német elnök a nagyszabású kiállítás megnyitóján bírálta egyes művészek Izraellel kapcsolatos "meggondolatlan, komolytalan" hozzáállását. Mint hangsúlyozta: "a művészet lehet sértő, válthat ki vitát. Ugyanakkor az már átlépi a határvonalat, ha az Izraellel szembeni kritika átcsap Izrael létének megkérdőjelezésébe". Izrael nemzetként való elismerése minden németországi vita alapja és előfeltétele - emlékeztetett.

Claudia Roth német kulturális miniszter helyeselte a főigazgató távozását és annak tisztázására szólított fel, hogy miként kerülhettek kiállításra antiszemita tartalmú művek. - Le kell vonni a szükséges konzekvenciákat - mondta a Frankfurter Rundschaunak.

A Documenta a velencei biennálé mellett a világ egyik legfontosabb kortárs művészeti kiállításának számít. A Kasselben ötévente megrendezett tárlat idén 15. alkalommal nyílt meg, és szeptember 25-ig látogatható. A város mintegy harminc helyszínén száz napon át több mint 1500 művész munkáit mutatják be a nagyközönségnek.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.