Nekrológ

A gép megállt

Harasztÿ István (1934–2022)

  • Hajdu István
  • 2022. július 20.

Képzőművészet

Nemigen ismertem-ismerek a magyar művészetben bárkit is, akinek személyisége és munkái olyan harmóniában, egyben létben, önazonosságban működtek volna, mint az Harasztÿ István életében és műveiben megnyilatkozhatott, talán csak Tandorinál volt ez hasonló.

Barátja, pálya- és kortársa, Csiky Tibor vitt-vezetett el hozzá 1973 késő őszén – itt azonnal, mint előttem és utánam sok százan, én is „édeske” lettem –, s az apró, föld alá bújtatott műhely-műteremben lenyűgöző továbbképzésben vehettem részt a fémek alkalmilag (feketén) történő beszerzése, kisipari megmunkálása, a célszerszámok utángyártása (vagy­is egyetemesen a korai sufnituning dimenzióinak feltárása) ügyében.

A két szobrász izgatott lelkesedése, az a bűvölet, amely az anyagok és a műveletek iránt a szemük csillanásában és a kezük szakmozdulataiban formát kapott, igazán lenyűgözött. Megéreztem és megértettem, hogy Harasztÿ mobiljai teremtmények; nem robotok, hanem inkább Gólem-kreatúrák, amelyek teremtőjük nélkül vigasztalan árvákká váltak.

Az Élet és Irodalomban egy évvel korábban Frank János arról kérdezte, mióta csinál mobilt. „Ötéves korom óta”, felelte. „Kaptam Märklin játékot, hosszú utasítások voltak a dobozban. Sose sikerült betartani, mindig mást raktam össze, sőt a szerkezetbe villanyégőt, meg egyéb dolgokat applikáltam. Géplakatos vagyok: a vésés, faragás, fúrás, fűrészelés, marás, menetvágás, hegesztés fogásai mind a kezemben vannak. Tizenkét évig iparitanuló-intézetben voltam tanár. Reggel korán mentem munkába, mindig igyekeztem leegyszerűsíteni az otthoni életet: automatizáltam a rádió bekapcsolását, vízmelegítést stb. Öt évig jártam közben a Dési Huber iskola szobrász tagozatára. Laborcz Ferenc tanítványa voltam. Mobilokat is szerkesztettem már, de csak játéknak, nem tudtam, hogy ez művészet. Erre csak később jöttem rá, amikor megismerkedtem hasonló törekvésű fiatal szobrászokkal, festőkkel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.