Nekrológ

A gép megállt

Harasztÿ István (1934–2022)

  • Hajdu István
  • 2022. július 20.

Képzőművészet

Nemigen ismertem-ismerek a magyar művészetben bárkit is, akinek személyisége és munkái olyan harmóniában, egyben létben, önazonosságban működtek volna, mint az Harasztÿ István életében és műveiben megnyilatkozhatott, talán csak Tandorinál volt ez hasonló.

Barátja, pálya- és kortársa, Csiky Tibor vitt-vezetett el hozzá 1973 késő őszén – itt azonnal, mint előttem és utánam sok százan, én is „édeske” lettem –, s az apró, föld alá bújtatott műhely-műteremben lenyűgöző továbbképzésben vehettem részt a fémek alkalmilag (feketén) történő beszerzése, kisipari megmunkálása, a célszerszámok utángyártása (vagy­is egyetemesen a korai sufnituning dimenzióinak feltárása) ügyében.

A két szobrász izgatott lelkesedése, az a bűvölet, amely az anyagok és a műveletek iránt a szemük csillanásában és a kezük szakmozdulataiban formát kapott, igazán lenyűgözött. Megéreztem és megértettem, hogy Harasztÿ mobiljai teremtmények; nem robotok, hanem inkább Gólem-kreatúrák, amelyek teremtőjük nélkül vigasztalan árvákká váltak.

Az Élet és Irodalomban egy évvel korábban Frank János arról kérdezte, mióta csinál mobilt. „Ötéves korom óta”, felelte. „Kaptam Märklin játékot, hosszú utasítások voltak a dobozban. Sose sikerült betartani, mindig mást raktam össze, sőt a szerkezetbe villanyégőt, meg egyéb dolgokat applikáltam. Géplakatos vagyok: a vésés, faragás, fúrás, fűrészelés, marás, menetvágás, hegesztés fogásai mind a kezemben vannak. Tizenkét évig iparitanuló-intézetben voltam tanár. Reggel korán mentem munkába, mindig igyekeztem leegyszerűsíteni az otthoni életet: automatizáltam a rádió bekapcsolását, vízmelegítést stb. Öt évig jártam közben a Dési Huber iskola szobrász tagozatára. Laborcz Ferenc tanítványa voltam. Mobilokat is szerkesztettem már, de csak játéknak, nem tudtam, hogy ez művészet. Erre csak később jöttem rá, amikor megismerkedtem hasonló törekvésű fiatal szobrászokkal, festőkkel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.