A múzeumok és az online tér

Nyitva éjjel-nappal

  • Bordács Andrea
  • 2020. július 25.

Képzőművészet

A karantén idején a múzeumok arra kényszerültek, hogy a gyűjteményüket, kiállításaikat online módon tegyék elérhetővé, és új formákat találjanak ki a közönségük megszólítására. A módszerek nem újak – de hogyan jutottunk egy gyűjtemény online megtekintésétől a kiállításrendező virtuális kurátorig?

Akkor most menjünk el a Louvre-ba, s nézzük meg az egyiptomi kiállítást! – ezt a javaslatot először 2014-ben tettem a hallgatóimnak az ókori művészettörténeti szemináriumomon. Ezek után pedig az egyetemi könyvtári gépeken beléptünk a Louvre oldalára, és virtuális séta keretében végigjártuk az egyiptomi tárlatot. Bizonyos művekre ráközelítettünk, megnéztük a hozzátartozó szöveges információt, aztán a hallgatóknak otthoni feladatként fiktív kiállítást kellett rendezniük általam megadott tematika alapján a Louvre, a British Museum vagy esetleg más múzeum antik anyagából.

 

Nem csak élményszerzésre

 

A múzeumok a virtuális teret már jócskán a járvány előtt használták a látogatóiknak nyújtandó pluszszolgáltatásként, ha változó intenzitással is. Most viszont ez lett – egy időre – a látogatók kiszolgálásának és megtartásának egyetlen lehetséges formája. Hagyományosan ilyenek a virtuális séták, a gyűjtemény egészének vagy valamely kiállítás anyagának online bemutatása és a kiállításokhoz, gyűjteményhez kapcsolódó rövid filmek elérhetővé tétele. Újként jöttek a podcastok és az élő adások, bejelentkezések, amelyekkel Magyarországon a Ludwig Múzeum foglalkozott leg­intenzívebben.

A múzeumi virtuális túrák a 2000-es évek elején indultak. Magyarországon az elsők közé tartozott a Magyar Természettudományi Múzeum, amely 1996-ban költözött a Ludovika épületébe; akkor a múzeum nemzetközi szinten is korszerűnek számított.

A 2000-es évek elején a világ számos múzeuma próbálkozott a virtuális bemutatkozásokkal, de a kezdeti lelkesedés után e kísérletek nagy része elhalt. A közönség akkoriban talán még nem igényelte ezt, és számos intézmény is aggódott, hogy ha virtuálisan bejárhatják a tereiket, az visszafogja a személyes látogatásokat, hiszen a látogató megkapja az élményt fizikai jelenlét nélkül is. Utólag téves feltételezésnek tűnik ez, hisz a látogatók bizonyíthatóan azokat a műveket keresik a leginkább, amelyekkel a legtöbbször találkoznak más formában, más helyszínen. Minél többször látnak egy művet reprodukcióban, annál nagyobb lesz a személyes érdeklődés iránta, így ennek a pszichológiája alapján kizárt, hogy a virtuális túrák csökkentenék a látogatottságot. A jelenlegi helyzet is azt igazolja, hogy az ilyen eszközök éppen hogy segítenek a látogatók megtartásában. Sok esetben pedig szervercseréknek, más formátumokra való átállásnak is betudható volt a korábbi online lehetőségek eltűnése. A 2000-es évek elején nemcsak a virtuális túrák, de weboldalak esetében is a flashes, mozgó, olykor hanggal kísért megoldások számítottak menőnek, ehhez képest mára a honlapok sokkal letisztultabbak, áttekinthetőbbek, és különösen azóta változtak sokat, amióta figyelni kell arra is, hogy akár telefonon is működőképesek legyenek.

A nagy múzeumok esetében ma már természetes, hogy van lehetőség a virtuális barangolásra, de ez sem általános, például a párizsi Centre Pompidou sem kínálja fel. Azoknál az intézményeknél, amelyek a karantén alatt kezdték alkalmazni ezt a technikát, jellemzően kimerül a séta egy szimpla, 360 fokos körbetekintésben. Nem lehet a művekre ránagyítani és információk sem jelennek meg. (Sajnos néhány nagy is megállt itt, például a Tate Modern vagy a Guggenheim.) Az Uffiziben viszont már teremről teremre lehet járni és a művekre is ráközelíthetünk, akárcsak a Rijskmuseumban és a Getty Musemban, bár ez utóbbi esetében érvényesül a művekhez kapcsolódó szerzői, jogutódi és reprodukciós jogok jelenléte, azaz a művek egy része nem látható, el van homályosítva. A múzeumi szcénából sokan a Tretyakov képtár online felületeit találják a legjobbnak, noha jelenleg a Tretyakov online nem működik, de a virtuális kiállítások menüpont alatt számos online játék, főleg kvíz található. A Louvre-ban csak a Petite Galerie időszakos tárlatai és az egyiptomi rész látható virtuálisan, a British Museum oldalán körbe lehet járni a kiállítóteret, közelíthetünk is a művekhez, de nincs hozzájuk információ.

Erős hazai kísérlet volt 2007-ben, amikor Benedek Gábor a szentendrei MűvészetMalom aktuális kiállításához készített virtuális sétát. Egy nagyobb projekt részeként készült, melyben a város látnivalóit is bemutatták volna, ahol a néző végigjárta volna a főutcát, s nemcsak a kulturális intézményekbe, hanem néhány híres vendéglátóhelyre, üzletbe is betérhetett volna. Ez a grandiózus terv végül nem valósult meg, egyedül a MűvészetMalom kiállításáé készült el – remekül. Ugyanis nemcsak 360 fokban mutatta a teret (miközben rá lehetett zoomolni a művekre és el lehetett olvasni a kísérőszövegeket), hanem a plasztikákat térben megforgatva is meg lehetett tekinteni. Szintén Benedek készítette az akkor még a Műcsarnokban dolgozó Készman József megbízására azt a virtuális sétát, amelynek során az Andrássy úton végighaladva a Hősök terén a Műcsarnokba betérve látogathattuk meg az aktuális kiállítást. (Sajnos az intézmény kezdeti virtuális sétáival együtt ez is eltűnt a különböző szervercserék során.) Pedig ez a megoldás nem csupán a nézői élményszerzésre jó, hanem dokumentációs anyagnak is kiváló. Benedek legutóbb a Magyar Nemzeti Galéria Korniss Dezső- és Farkas István-kiállításához a tárlat dokumentációjaként készített online bejárást.

A kortárs művészettel foglalkozó intézmények közül a Műcsarnok 2014 vége óta minden kiállításhoz készít virtuális túrát és online is dokumentálják számos tárlatvezetésüket, a weblapjuk archívumában ezek a mai napig láthatók. A Szépművészeti Múzeumban az online térben sajnos nem minden termük szerepel, csak a régi magyar művészeté, pedig az, valljuk be, az újrarendezett múzeum leggyengébb pontja. A hazai színtéren a legsokoldalúbban a Ludwig Múzeum használja az online formát. A honlapján lévő információkon túl bizonyos kiállításokhoz kisfilmeket és olykor virtuális túrákat készítenek, a legutóbb még a bőven a karantén előtti Waliczky-kiállításhoz készítettek online túrát, és podcastokkal, ezen túl ún. Ludwig Live adásokkal, illetve játékokkal gazdagítják az online szolgáltatásukat. A Ludwig Live egyik adásában az őszi Barabási Albert-László-kiállítást beharangozva a kurátor és a művész beszélgetett. Az intézmény a vizuális kultúra érettségire felkészítő oldalrészt is létrehozott. Az online órák mellett a művészeti egyetemeknek külön nehézséget jelentett ez a váratlan helyzet nemcsak az oktatás, de az éves kipakolás, diplomakiállítás tekintetében is. Az ELTE BDPK vizuális művészeti tanszékének hallgatói például virtuális diplomakiállítással zárták tanulmányaikat, online megnyitóval.

 

Szimulálni és megmutatni

2004-ben a British Museum Nesperennub múmiájáról CT-vizsgálatok nyomán készítettek 3D-s felvételeket anélkül, hogy megbontották volna a múmiát, ami korábban elképzelhetetlen lett volna. A virtuális túra ebben az esetben nem a kiállító térben, hanem egy múmián belül zajlott.

A virtuális sétákon túl újabban a művészettörténeti kiállításokon is használják a legmodernebb technikát. Régi dokumentumokat, kéziratokat, kódexeket nem múzeumi tárlókban mutatnak be, hanem inkább lightboxban, lapozhatóan. 2017-ben a velencei Dózse-palotában rendezett Bosch-kiállítás gerincét a Grimani bíboros gyűjteményében található Bosch-művek adták, s a tárlat záró termében a nézők VR-szemüveggel és fülhallgatóval tehettek utazást Bosch poklában és mennyében. A VR-szemüveg nyújtotta látvány még kissé esetleges volt, de a Louvre 2019-es Leonardo-kiállításán már magas szintre fejlesztették az utazás animációját. A virtuális Mona Lisa mesélt a korról, a róla készülő képről, s a végén a néző a polihisztor tervezte repülő szerkezetben szállt el a La Gioconda mögötti tájba.

De nemcsak a művészeti múzeumok használják ezeket a módszereket: a különböző várak bemutatásához is kiváló eszköz lehet az online séta, például az egri vagy a gyulai várat barangolhatjuk be így. Elvileg létezik a Virtuális várséták nevű oldal, de ezen hiába kattintgatunk az egyes várakra, csak egy-egy régi fotójuk jelenik meg, még a diósgyőri várról is, amelyet pedig az elmúlt években teljesen felújítottak.

A karantén felerősítette a kísérletezést az online térrel. A friss tervek közé tartozik, hogy újrarendeznek majd régi, legendás kiállításokat – feltehetően a dokumentumok, még meglévő kurátori tervek alapján, az eredeti intézményt szimuláló virtuális térben. Az egyik ilyen a Peter Weibel rendezte 2002-es karlsruhei ZKM Iconoclash kiállítás. A távlati tervekben az egyik legizgalmasabbnak ígérkező esemény a 2022-ben rendezendő 10. Bukaresti Biennálé, ezt a tervek szerint a Jarvis (AI), a bécsi Spinnwerk stúdióban fejlesztett mesterségesintelligencia-program fogja szervezni, „aki” a nevét a Marvel univerzum Iron Manjében szereplő mesterséges intelligencia után kapta. A program az egyetemeknél, galériáknál és művészeti központoknál fog tájékozódni arról, mely alkotások méltók a rendezvényhez. A biennálé nemzetközi tanácsadó testülete Bécsben ülésezett, és egyhangúlag megszavazták a 10. Bukaresti Biennálé kurátori posztját Jarvisnek. Magát a kiállítást is virtuálisan fogják létrehozni. Ez valójában művészi vagy kurátori koncepcióként érdekes: igazi kurátori tevékenység vajon egy ilyen rendezés? Gondoljunk a festőrobotokra! Már kicsit sem újszerű a téma, de sem a The Next Rembrandt, sem más fejlesztések (2018 augusztusában a Seattle Art Fairen el is árverezték a különböző algoritmusok által készített képeket) nem tekinthetőek műalkotásoknak… És remélhetőleg marad még élet az online téren kívül is, s a kritikákat nem mesterséges intelligenciák fogják írni a mesterséges intelligenciák rendezte kiállításokról.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.