A gyulai vasútállomás felújítása: Lázár János helyettese cáfolta a fideszes városvezetést

Kis-Magyarország

Helyi fideszes vezetők már 2013-ban, majd a 2022-es parlamenti választás előtt kampányígéretként belengették a gyulai vasútállomás felújítását. Ezek alapján mára vagy régen készen kellene lennie, vagy épp befejezés előtt állna. Egy minisztériumi válaszból azonban most kiderült: még csupán az előkészítés zajlik. Az pedig napirenden sincs, hogy a vasútvillamosítás elérne a békési fürdővárosig.

Aligha a Narancs.hu korábbi cikkeitől függetlenül „Mikorra várható a gyulai vasútállomás felújítása?” címmel nyújtott be írásbeli kérdést Gurmai Zita (MSZP) országgyűlési képviselő Lázár János építési és közlekedési miniszternek. Lapunk előzőleg több cikkben számolt be a fürdőváros vasútállomásának egyre húzódó felújításáról. Alt Norbert (Fidesz-KDNP) gyulai alpolgármester még 2013-ban jelentette be, hogy hamarosan kezdődik a lepukkant állapotban lévő állomásépület felújítása. Akkor azt ígérte, hogy 2014 végére elkészül a beruházás. A bejelentést nem követte hiteles tájékoztatás. Vagyis annak a ténynek a közlése, hogy nem sikerült dűlőre jutnia a városnak a beruházó MÁV Zrt.-vel, így lekerült a projekt a napirendről. Ezt a csak a sikert kommunikáló kormánypárti vezetők már nem tartották fontosnak megosztani a város lakóival. 

Utána sokáig nagy csend volt az ügyben, majd ugrunk nyolc évet és a 2022-es országgyűlési választási kampány hajrájába érünk. Egy tavaly februári, a gyulai vasútállomás előtt tartott sajtótájékoztatón Kovács József (Fidesz-KDNP) országgyűlési képviselő és Görgényi Ernő (Fidesz-KDNP) polgármester bejelentette, hogy 2022 nyarán elkezdődik az állomás felújítása, jövő nyárra visszakapja monarchiabeli kinézetét. A kampányeseményen nem szóltak arról, hogy a bejelentés fényében hogyan kell értékelni a 2013-as hasonló, de addig meg nem valósuló elképzelést. A helyi és Békés megyei propagandamédia pedig ilyen kérdésekkel nem zavarta meg a kormánypárti politikusokat. A tavaly februári bejelentés szerint a gyulai vasútállomás újjávarázsolásának 2023 augusztusára be kellett volna fejeződnie, de a munkákhoz máig hozzá sem fogtak. Mindez jóval később, részben a Narancs.hu cikkeinek hatására a gyulai képviselő-testület ülésén is téma lett 2022 decemberében. Itt a fideszes városvezetés Oroszország Ukrajna elleni háborújával és az „elhibázott” szankciós politika miatti inflációval próbálta magyarázni, miért csúszik a projekt. 

 
A gyulai vasútállomás épülete napjainkban
Fotó: A szerző felvétele

De volt még egy érdekes részlete a 2022 februári gyulai vasútállomás előtt tartott sajtótájékoztatónak. Azt mondta Kovács József, „tárgyalásokat folytatnak annak érdekében, hogy a Szeged és Békéscsaba közötti vasútvonal villamosítását meghosszabbítsák Gyuláig. A fejlesztés révén a fürdővárosba érkező turistáknak nem kellene átszállniuk Békéscsabán.”

A korábbi hangzatos bejelentések és Gurmai Zita mostani írásbeli kérdése nyomán Lázár János építési és közlekedési miniszter megbízásából Csepreghy Nándor államtitkár – konkrétumokat nyomokban tartalmazó válaszában – azt közölte, hogy

„a gyulai vasútállomás fejlesztésének zajlik az előkészítése, a kormány a gazdasági helyzet javulásának függvényében egyedileg dönt majd annak megvalósításáról”.

Az időpontokat figyelembe véve ezt az „ígéretet” nehéz lesz majd számon kérni. A Szeged – Hódmezővásárhely-Békéscsaba vonalszakasz átépítéséről és villamosításáról azt írta Csepreghy, hogy az engedélyezési tervek elkészültek, az engedélyezési eljárások jelenleg folyamatban vannak. „Ezek a tervek azonban nem tartalmazzák, és korábban sem tartalmazták sem a vonalszakasz villamosítását, sem a Békéscsaba–Gyula vonalszakasz felújítását.”

 
Fotó: A szerző felvétele

Bár kétségtelenül szükség volna, hogy a jelentős idegenforgalommal rendelkező békési fürdőváros bekapcsolódjon a hazai villamosított vasúti közlekedési rendszerbe, de erre ezek szerint halvány remény sincs. Ide kapcsolódva érdemes felidézni, hogy a 22 milliárdról induló és végül 80 milliárd forintnál megálló Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train (villamosvasút) villamosítása csak a két város közigazgatási területén belül történt meg, a két település között nem. A projekt kormánybiztos Lázár János volt. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.