A gyulai vasútállomás felújítása: Lázár János helyettese cáfolta a fideszes városvezetést

Kis-Magyarország

Helyi fideszes vezetők már 2013-ban, majd a 2022-es parlamenti választás előtt kampányígéretként belengették a gyulai vasútállomás felújítását. Ezek alapján mára vagy régen készen kellene lennie, vagy épp befejezés előtt állna. Egy minisztériumi válaszból azonban most kiderült: még csupán az előkészítés zajlik. Az pedig napirenden sincs, hogy a vasútvillamosítás elérne a békési fürdővárosig.

Aligha a Narancs.hu korábbi cikkeitől függetlenül „Mikorra várható a gyulai vasútállomás felújítása?” címmel nyújtott be írásbeli kérdést Gurmai Zita (MSZP) országgyűlési képviselő Lázár János építési és közlekedési miniszternek. Lapunk előzőleg több cikkben számolt be a fürdőváros vasútállomásának egyre húzódó felújításáról. Alt Norbert (Fidesz-KDNP) gyulai alpolgármester még 2013-ban jelentette be, hogy hamarosan kezdődik a lepukkant állapotban lévő állomásépület felújítása. Akkor azt ígérte, hogy 2014 végére elkészül a beruházás. A bejelentést nem követte hiteles tájékoztatás. Vagyis annak a ténynek a közlése, hogy nem sikerült dűlőre jutnia a városnak a beruházó MÁV Zrt.-vel, így lekerült a projekt a napirendről. Ezt a csak a sikert kommunikáló kormánypárti vezetők már nem tartották fontosnak megosztani a város lakóival. 

Utána sokáig nagy csend volt az ügyben, majd ugrunk nyolc évet és a 2022-es országgyűlési választási kampány hajrájába érünk. Egy tavaly februári, a gyulai vasútállomás előtt tartott sajtótájékoztatón Kovács József (Fidesz-KDNP) országgyűlési képviselő és Görgényi Ernő (Fidesz-KDNP) polgármester bejelentette, hogy 2022 nyarán elkezdődik az állomás felújítása, jövő nyárra visszakapja monarchiabeli kinézetét. A kampányeseményen nem szóltak arról, hogy a bejelentés fényében hogyan kell értékelni a 2013-as hasonló, de addig meg nem valósuló elképzelést. A helyi és Békés megyei propagandamédia pedig ilyen kérdésekkel nem zavarta meg a kormánypárti politikusokat. A tavaly februári bejelentés szerint a gyulai vasútállomás újjávarázsolásának 2023 augusztusára be kellett volna fejeződnie, de a munkákhoz máig hozzá sem fogtak. Mindez jóval később, részben a Narancs.hu cikkeinek hatására a gyulai képviselő-testület ülésén is téma lett 2022 decemberében. Itt a fideszes városvezetés Oroszország Ukrajna elleni háborújával és az „elhibázott” szankciós politika miatti inflációval próbálta magyarázni, miért csúszik a projekt. 

 
A gyulai vasútállomás épülete napjainkban
Fotó: A szerző felvétele

De volt még egy érdekes részlete a 2022 februári gyulai vasútállomás előtt tartott sajtótájékoztatónak. Azt mondta Kovács József, „tárgyalásokat folytatnak annak érdekében, hogy a Szeged és Békéscsaba közötti vasútvonal villamosítását meghosszabbítsák Gyuláig. A fejlesztés révén a fürdővárosba érkező turistáknak nem kellene átszállniuk Békéscsabán.”

A korábbi hangzatos bejelentések és Gurmai Zita mostani írásbeli kérdése nyomán Lázár János építési és közlekedési miniszter megbízásából Csepreghy Nándor államtitkár – konkrétumokat nyomokban tartalmazó válaszában – azt közölte, hogy

„a gyulai vasútállomás fejlesztésének zajlik az előkészítése, a kormány a gazdasági helyzet javulásának függvényében egyedileg dönt majd annak megvalósításáról”.

Az időpontokat figyelembe véve ezt az „ígéretet” nehéz lesz majd számon kérni. A Szeged – Hódmezővásárhely-Békéscsaba vonalszakasz átépítéséről és villamosításáról azt írta Csepreghy, hogy az engedélyezési tervek elkészültek, az engedélyezési eljárások jelenleg folyamatban vannak. „Ezek a tervek azonban nem tartalmazzák, és korábban sem tartalmazták sem a vonalszakasz villamosítását, sem a Békéscsaba–Gyula vonalszakasz felújítását.”

 
Fotó: A szerző felvétele

Bár kétségtelenül szükség volna, hogy a jelentős idegenforgalommal rendelkező békési fürdőváros bekapcsolódjon a hazai villamosított vasúti közlekedési rendszerbe, de erre ezek szerint halvány remény sincs. Ide kapcsolódva érdemes felidézni, hogy a 22 milliárdról induló és végül 80 milliárd forintnál megálló Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train (villamosvasút) villamosítása csak a két város közigazgatási területén belül történt meg, a két település között nem. A projekt kormánybiztos Lázár János volt. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.