A gyulai vasútállomás felújítása: Lázár János helyettese cáfolta a fideszes városvezetést

Kis-Magyarország

Helyi fideszes vezetők már 2013-ban, majd a 2022-es parlamenti választás előtt kampányígéretként belengették a gyulai vasútállomás felújítását. Ezek alapján mára vagy régen készen kellene lennie, vagy épp befejezés előtt állna. Egy minisztériumi válaszból azonban most kiderült: még csupán az előkészítés zajlik. Az pedig napirenden sincs, hogy a vasútvillamosítás elérne a békési fürdővárosig.

Aligha a Narancs.hu korábbi cikkeitől függetlenül „Mikorra várható a gyulai vasútállomás felújítása?” címmel nyújtott be írásbeli kérdést Gurmai Zita (MSZP) országgyűlési képviselő Lázár János építési és közlekedési miniszternek. Lapunk előzőleg több cikkben számolt be a fürdőváros vasútállomásának egyre húzódó felújításáról. Alt Norbert (Fidesz-KDNP) gyulai alpolgármester még 2013-ban jelentette be, hogy hamarosan kezdődik a lepukkant állapotban lévő állomásépület felújítása. Akkor azt ígérte, hogy 2014 végére elkészül a beruházás. A bejelentést nem követte hiteles tájékoztatás. Vagyis annak a ténynek a közlése, hogy nem sikerült dűlőre jutnia a városnak a beruházó MÁV Zrt.-vel, így lekerült a projekt a napirendről. Ezt a csak a sikert kommunikáló kormánypárti vezetők már nem tartották fontosnak megosztani a város lakóival. 

Utána sokáig nagy csend volt az ügyben, majd ugrunk nyolc évet és a 2022-es országgyűlési választási kampány hajrájába érünk. Egy tavaly februári, a gyulai vasútállomás előtt tartott sajtótájékoztatón Kovács József (Fidesz-KDNP) országgyűlési képviselő és Görgényi Ernő (Fidesz-KDNP) polgármester bejelentette, hogy 2022 nyarán elkezdődik az állomás felújítása, jövő nyárra visszakapja monarchiabeli kinézetét. A kampányeseményen nem szóltak arról, hogy a bejelentés fényében hogyan kell értékelni a 2013-as hasonló, de addig meg nem valósuló elképzelést. A helyi és Békés megyei propagandamédia pedig ilyen kérdésekkel nem zavarta meg a kormánypárti politikusokat. A tavaly februári bejelentés szerint a gyulai vasútállomás újjávarázsolásának 2023 augusztusára be kellett volna fejeződnie, de a munkákhoz máig hozzá sem fogtak. Mindez jóval később, részben a Narancs.hu cikkeinek hatására a gyulai képviselő-testület ülésén is téma lett 2022 decemberében. Itt a fideszes városvezetés Oroszország Ukrajna elleni háborújával és az „elhibázott” szankciós politika miatti inflációval próbálta magyarázni, miért csúszik a projekt. 

 
A gyulai vasútállomás épülete napjainkban
Fotó: A szerző felvétele

De volt még egy érdekes részlete a 2022 februári gyulai vasútállomás előtt tartott sajtótájékoztatónak. Azt mondta Kovács József, „tárgyalásokat folytatnak annak érdekében, hogy a Szeged és Békéscsaba közötti vasútvonal villamosítását meghosszabbítsák Gyuláig. A fejlesztés révén a fürdővárosba érkező turistáknak nem kellene átszállniuk Békéscsabán.”

A korábbi hangzatos bejelentések és Gurmai Zita mostani írásbeli kérdése nyomán Lázár János építési és közlekedési miniszter megbízásából Csepreghy Nándor államtitkár – konkrétumokat nyomokban tartalmazó válaszában – azt közölte, hogy

„a gyulai vasútállomás fejlesztésének zajlik az előkészítése, a kormány a gazdasági helyzet javulásának függvényében egyedileg dönt majd annak megvalósításáról”.

Az időpontokat figyelembe véve ezt az „ígéretet” nehéz lesz majd számon kérni. A Szeged – Hódmezővásárhely-Békéscsaba vonalszakasz átépítéséről és villamosításáról azt írta Csepreghy, hogy az engedélyezési tervek elkészültek, az engedélyezési eljárások jelenleg folyamatban vannak. „Ezek a tervek azonban nem tartalmazzák, és korábban sem tartalmazták sem a vonalszakasz villamosítását, sem a Békéscsaba–Gyula vonalszakasz felújítását.”

 
Fotó: A szerző felvétele

Bár kétségtelenül szükség volna, hogy a jelentős idegenforgalommal rendelkező békési fürdőváros bekapcsolódjon a hazai villamosított vasúti közlekedési rendszerbe, de erre ezek szerint halvány remény sincs. Ide kapcsolódva érdemes felidézni, hogy a 22 milliárdról induló és végül 80 milliárd forintnál megálló Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train (villamosvasút) villamosítása csak a két város közigazgatási területén belül történt meg, a két település között nem. A projekt kormánybiztos Lázár János volt. 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A halál sava-borsa

Az űrből jött szörnyek műfajában máig verhetetlenek a banánfejű xenomorfok: savas vérükkel, páratlan ellenálló képességükkel, vérszomjukkal egyszerre keltenek rémületet és csodálatot.

Lépések a vonalon

  • - turcsányi -

A labdarúgásban, segítse immár a legkorszerűbb űrtechnika, ritkák az egyértelmű dolgok, kivált abban a tekintetben, hogy ki a jobb.

Kicsi a világ

  • Kiss Annamária

A játszók melegítenek az öltöző és tornaterem kombinációjából kialakított díszletben. Térdhajlításokat végeznek, szökdécselnek, aztán beállnak a starthoz, eldördül a pisztoly, kezdődik az előadás.

Fájjon Bicskéig

A magyar állam egyre mélyülő diszfunkcionalitása, az 1990 óta nem tapasztalt nemzetközi térvesztés idején Orbán Viktor a hétvégi fideszes dzsemborin azt találta mondani, hogy már nem elég gyurcsányozni, hanem a szakpolitikai vitákat is meg kell nyerni.

Külön utak

A tartományi választások Szászországban és Türingiában a szélsőjobboldali AfD előretörését és az országos kormány­koalíció pártjainak vereségét hozták. A kereszténydemokraták mindkét tartományban csak szélsőbaloldali pártokkal alakíthatnak parlamenti többséggel rendelkező kormányt.

Látlelet

A hosszú várólisták miatt a magánegészségügyet választó betegek abban bíznak, ha fizetnek, szebben beszélnek velük, hamarabb gyógyulnak. Az orvosi műhibaperekkel foglalkozó ügyvédek mást tapasztalnak. A pénz nem helyettesíti az embert.

Szabadon szárnyal a fantázia

Február óta szokatlanul gyenge eredménnyel keresi a Fidesz a fogást Magyar Péteren. Az elmúlt hetekben már az is terjed a pártban, hogy az egész Tisza az ő mestertervük. De azért maradt valami az eddig megszokott lejáratásokból is.

 

Kukázás felsőfokon

Össznépi program lett üres flakonokkal telepakolt szatyrokkal sorban állni a REpont automaták előtt, ezzel együtt pedig megjelent a visszaváltásra épülő biznisz is. Az utcai kukák feltúrása helyett az igazán élelmes vállalkozók a társasházi hulladékgyűjtőkben válogatnak.

 

Szoros meccs lesz

A héten még voksolhatnak a terézvárosiak egy ún. ügydöntő szavazáson arról, hogy tiltva legyen-e a rövid távú szálláskiadás a kerületben. A vállalkozások, szálláskiadók álláspontja világos, a lakosok véleménye azonban nem egyértelmű. És mit fognak szólni az esetleges tiltáshoz a szomszéd kerületek?