Beszélhetünk, de ne jöjjön a sajtó! – üzente a tankerületi vezető

Kis-Magyarország

Három tanév alatt 134-ről 61-re csökkent a szentesi Horváth Mihály Gimnázium új beiratkozóinak száma – hangzott el a szülői értekezleten, melyet nem az iskola hívott össze. A fórumon olyan petíciót is alá lehetett írni, amiben az igazgatónő – fideszes önkormányzati képviselő – leváltását kérik.

Ha a sajtó nem lesz jelen a gyűlésen, akkor eljön – ezt válaszolta a szentesi polgármester hivatalos meghívólevelére Miklós Anikó, a Hódmezővásárhelyi Tankerület vezetője. Szabó Zoltán Ferenc (Jövőnk Szentes Egyesület) polgármester számolt be erről a jelenlévőknek a szentesi megyeháza emeleti termében. A Horváth Mihály Gimnázium (HMG) sorsa iránt érdeklődő helyiek, az oda járó gyerekek szülei, tanárok és diákok vettek részt a rendkívüli szülői értekezletként meghirdetett fórumon – amelyet az önkormányzat hívott össze. Szabó azt írta a tankerület-vezetőnek, hogy ez nyilvános rendezvény lesz. Kapott meghívót Sipos Kitti Lídia, a gimnázium igazgatója és Kertész Ildikó is, aki a Terney Béla Kollégiumot igazgatja. Utóbbi hivatalos elfoglaltság miatt nem tudott eljönni, Sipos Kitti Lídia nem reagált a meghívóra. A délelőtti képviselő-testületi ülésről is hiányzott, de ottani távollétét előre jelezte.

Miklós Anikó tankerület-vezető sem jött el, viszont levelet írt, amelyet a polgármester fölolvasott.

„Köszönjük a rendhagyó szülői értekezletre a meghívót, azonban a meghívottak széles köre, illetve a média szereplői éppen a szülők és az iskola párbeszédét nehezítik meg”

– írta. Miklós Anikó levele szerint a tankerületi központ és az iskola vezetése mindig kész volt megbeszélni a szülőkkel a felmerülő problémákat, ezért sem érti, miért kell rendkívüli értekezletet összehívni. Kéri, hogy a szülők ezután is a szokásos módon jelezzék a tanároknak és a vezetőknek, ha kérdésük van. A Horváth Mihály Gimnáziumban és drámatagozatán rendben elindult a képzés, terveik szerint a tagozatokat a jövőben is meghirdetik. „Az iskolavezetést leminősítő valótlan állítások és napi politikai haszonszerzések elbizonytalanítják az ide jelentkezőket, és az itt tanuló diákoknak ártanak vele” – írta Miklós Anikó.

 
Szabó Zoltán Ferenc polgármester fölolvassa Miklós Anikó tankerület-vezető levelét
Fotó: a szerző felvétele
 

A fórumon voltak újságírók a Narancs.hu tudósítóján kívül, sőt, politikusok is, így Varga Ferenc (DK) országgyűlési képviselő, aki többször is szóba hozta a parlamentben a szentesi gimnázium ügyét, ezúttal azonban nem kért szót. És akik beszéltek, szintén kerülték a közéleti szempontokat – csak az iskoláról és a vezetéséről beszéltek. Indulatos szavak sem hangzottak el. Szabó Zoltán Ferenc polgármester azt mondta, a fórum összehívásának igenis volt létjogosultsága, hiszen a város brandjének egyik legfontosabb elemét, az országos beiskolázású képzést, annak bevált kereteit alakította át a tankerület és az igazgató, kurtán-furcsán megszakítva az 1999 óta tartó közös munkát a délutáni képzéseket vivő Keleti István Művészeti Iskolával (KIMI), s aztán szembekerülve a szülőkkel, akik mégis a KIMI-be iratták be a gyerekeiket, és a helyzet megoldásában segítő önkormányzattal. Szabó szerint egy jó vezetőnek látnia kell, ha hibázott, és tudnia kell visszalépni – a kárt szerinte még helyre lehet állítani.

Az utóbbi három tanévben (2023/24, 2024/25, 2025/26) – amióta Sipos Kitti Lídia az igazgató –

134 főről 61 főre csökkent a gimnáziumba újonnan beiratkozó diákok száma, ezen belül a drámai tagozatra jelentkezők száma 32-ről 12-re fogyott.

Ezt a fejleményt nem lehet a drámai tagozat körül kialakult nyilvános vitákra fogni, mert a többi tagozatra jelentkezők száma még jobban apad, és korábban mindig 120-130 új tanuló iratkozott be – erről Barát Endre szociológus, a gimnázium egykori diákja számolt be.

 
Barát Endre és az egyik ábra
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.