A szentesi dráma újabb felvonása: a fideszes igazgató kizárta az önkormányzatot a saját helyiségeiből

Kis-Magyarország

A Horváth Mihály Gimnázium drámai tagozatának átszervezése ügyében a hatalom sakkozik, és nyerésre áll.

Körtvélyesi László elővette gitárját, belekezdett egy Bródy-dalba a szentesi Horváth Mihály Gimnázium előtt csütörtök reggel negyed nyolckor. Az iskola gondnoka rögtön mindent értett, és bezárta a kaput. Az aHang aktivistái, az őket támogató szentesi civilek és politikusok nem jutottak be, nem sikerült átadni senkinek a magukkal hozott, 3359 aláírást tartalmazó petíciót.

Akik aláírták, azért tiltakoznak, mert idén márciusban derült ki, hogy a szentesi Horváth Mihály Gimnázium indoklás nélkül, egyoldalúan felbontja a szerződést az irodalmi-drámai tagozat délutáni képzését biztosító Keleti István Művészeti Iskolával (KIMI). Helyette a szentesi Lajtha László zeneiskolával szerződik ugyanerre a feladatra. Az érintett diákok szülei megdöbbentek, kérésükre szülői értekezletet tartottak az iskolában, és ott tudták meg, hogy valóban ez a döntés született – az indokokat azonban nem ismerhették meg.

 
Aktivisták, politikusok a gimnázium kapujánál
Fotó: A szerző felvételei
 

Az átszervezés menete ellen szót emeltek a gimnázium ismert egykori diákjai, és utánuk az aHang petíciójában a többiek, mondván, az elfogadhatatlan, hogy az érintettekkel nem egyeztettek a döntés előtt. A képzésben részt vevő pedagógusoknak sem volt idejük fölkészülni, mert reggel hallhatták, hogy át kellene menni tanítani a Lajtha iskolához, de délutánra választ is kellett volna adniuk.

Politikai háttere is van a konfliktusnak: a gimnázium igazgatója, Sipos Kitti Lídia kormánypárti színekben önkormányzati képviselő lett, de a szentesi képviselő-testületben a Fidesz kisebbségben van. Abban a körzetben, ahol Sipos Kitti Lídia indult, Pásztor Antal (Jövőnk Szentes Egyesület) lett az egyéni önkormányzati képviselő. Ő is szóba hozta a kampányban ezt az ügyet, két országgyűlési képviselő, Varga Ferenc (DK) és Farkas Sándor (Fidesz–KDNP) is bekapcsolódott a vitába. Varga utóbb az Országgyűlésben interpellált az ügyben, majd június végén csendes demonstrációt tartottak az iskola előtt. Akkor is szó volt az aHang aláírásgyűjtéséről.

Az érintett diákok zöme a Keleti István Művészeti Iskolának adta le az ősztől esedékes tanévre a jelentkezési lapot – tehát a szülők szembementek a gimnázium döntésével.

Tóth Rebeka, az aHang Csongrád-Csanád megyei koordinátora csütörtökön az iskola bezárt kapuja előtt azt mondta, szeretett volna megbeszélni egy időpontot Sipos Kitti Lídiával és Miklós Anikó tankerületi igazgatóval, amikor átadhatja nekik a petíciót, de nem sikerült velük egyeztetni. Abban bízott, ha ügyfélfogadási időben jön, amikor elvileg benn lehetnek a munkahelyükön, talán sikerül velük találkozni. Nem sikerült.

 
 
 

Varga Ferenc arról beszélt, a júniusi demonstráció óta a szentesi önkormányzat megpróbált segíteni azoknak a családoknak, amelyek továbbra is a Keleti István Művészeti Iskola délutáni képzését választották. Az önkormányzati tulajdonban, de a tankerület használatában álló gimnázium területén van két helyiség, amelyekben hivatalosan nem folyik oktatás. Az volt az önkormányzat terve, hogy ezt a két helyiséget megnyitja a KIMI számára.

Aztán viszont hiába próbált bejutni ebbe az ingatlanba: a tankerület és a gimnázium, arra hivatkozva, hogy elromlottak, mindhárom zárat lecseréltette.

Kizárták Szentes önkormányzatát a saját tulajdonából. Arra hivatkozik mindkét igazgató, hogy ezekben a helyiségekben is oktatás zajlott, pedig egyébként építési területnek minősülnek. Varga szerint aki gyerekek testi épségéért felelős, ilyet nem tehet.

Erről a képviselő utóbb a Facebookon is beszámolt:

A szentesi Páger Krisztina, aki egy érintett diák édesanyja, azt mondta, a Bácskai házaspár által megteremtett szabad szellemiséget számolja most fel a gimnázium vezetése, és ezt a város lakói és az érintett szülők nevében kikéri magának. Azt is nehezményezi, hogy pártpolitikus vezeti az iskolát, holott ilyen posztra politikától független szakember való. 

Miközben az aktivisták és az újságírók a bezárt kapu előtt vártak, és Varga Ferenc előbb a gondnokkal beszélt telefonon, majd az igazgatónőt próbálta hívni. A kapuhoz jött két hölgy, megnyitották a kilincset. A képviselő azt mondta nekik, „minket is kizártak”. Az egyik hölgy azonban helyesbítőleg megjegyezte, őket nem zárták „ki”. Azért ők sem vártak a nyitásra, elmentek.

Az aHang aktivistái kifüggesztették az ajtóra a petíció lapjait. Hódmezővásárhelyen, a tankerületi központban nem volt benn Miklós Anikó igazgatónő, a helyettese sem tudott Tóth Rebekával beszélni, viszont legalább a titkárság vezetője lejött a kapuhoz, neki oda lehetett adni a petíciót. Azt ő is előrebocsátotta: azért vállal felelősséget, hogy átvette az iratot, a továbbiakért nem.

 
Ő legalább átvette
  

Lehet-e bármilyen hatással ez a tiltakozás a döntéshozókra?

A kérdésre az egyik érintett tanár azt felelte a Narancs.hu újságírójának, hogy semmi.

A gimnázium bejáratánál Pásztor Antal és Varga Ferenc is arról beszélt, hogy az említett két helyiség ügyében elindult huzavona jogi úton folytatódik. Az önkormányzat birtokvédelmi eljárást kezdeményezett, erről Csongrád jegyzője fog határozni. Várható, hogy bármilyen döntés is születik, a vesztes fél perre viszi az ügyet. Ez pedig azzal jár, a tanév úgy kezdődik el a gimnáziumban, hogy a KIMI-nek nem lesz helyisége, ahol a délutáni képzéseket folytathatná.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.