Szentesi dráma: döntött a hatalom, felülírták a szülők

Kis-Magyarország

A következő tanévre szóló jelentkezési lapot a többség annak az intézménynek küldte, amellyel szerződést akar bontani a tankerület.

A szentesi Horváth Mihály Gimnáziumban (HMG) 1978 óta létezik drámai tagozat. A délelőtti képzésekhez délután szakköri foglalkozások kapcsolódtak 1998-ig. Attól az évtől a délutáni órákra a gimnázium szerződést kötött a Keleti István Művészeti Iskolával (KIMI), amely országszerte több intézménnyel dolgozik így együtt. Szentesen heti négy óráról van szó, ezek kiegészítik a délelőtti tagozati képzést.

Az, hogy a HMG és a KIMI munkakapcsolata a gimnázium szándéka szerint megszűnik, véletlenül derült ki. Márciusban a KIMI főigazgatója, Jakubeczné Illich Alíz többször kereste telefonon a gimnázium igazgatóját, eredetileg azért, hogy egy másik ügyben beszéljen vele. A szentesi igazgatónő, Sipos Kitti Lídia március 21-én visszahívta Jakubecznét, és megmondta, hogy a gimnázium befejezi a közös munkát a művészeti iskolával, mert egy szentesi intézménnyel, a Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskolával szeretne tovább folytatni a délutáni képzéseket.

A KIMI ezután írásban érdeklődött a gimnáziumban és a tankerületnél, jó ideig nem kapott választ. Így a mintegy száz érintett gyerek szüleit tájékoztatta a történtekről, és mivel a határidő sürgetett, elküldte nekik a következő tanévre szóló jelentkezési lapot is. A szülők május 14-én kaptak értesítést levélben a gimnáziumtól, milyen változás jön. A címzettek kérésére a gimnázium igazgatónője május 27-én tartott szülői értekezletet, ahol hatvanan voltak, a határon túlról is érkeztek. Azt hallhatták, hogy tényleg megszűnik az együttműködés a művészeti iskolával, ez már eldőlt, és igazából már október óta erre a lépésre készültek.  

Arról, hogy mindez hogyan zajlik, milyen következménye lehet a váltás a diákok mindennapjaira és a pedagógusok munkájára, és a szentesiek miért rezdülnek össze, ha a Horváth Mihály Gimnáziummal ilyesmi történik, ez a június 12-i cikkünk szól:

A szülők megbízottai levelet írtak a tankerületi központ vezetőjének, szóvá téve, hogy szerintük nem kaptak időben tájékoztatást a változásról, miközben zajlottak a beiratkozások, a felvételi vizsgák, amelynek résztvevői abban a hiszemben voltak, hogy ősztől ugyanolyan körülmények között tanulhatnak, ahogyan a tagozat korábbi diákjai az utóbbi huszonöt évben. Ez az eljárás szerintük sérti a tanulói jogokat. A szülők, ahogy a KIMI, hetekig nem kaptak választ. 

Lapunk a történtekkel kapcsolatos kérdéseire azóta sem.

Sipos Kitti Lídia, a HMG igazgatója fideszes önkormányzati képviselőjelöltként indult Szentesen, listán be is jutott a testületbe. A kampány idején azt nyilatkozta egy helyi lapban, továbbra is „örömmel gondozza” az iskola ezt a képzést, és szóba hozta a Lajtha iskolát is – de azt nem, hogy ez milyen változás a korábbiakhoz képest.

Akit érint, úgyis tudja már, akit nem, arra nem tartozik.

A szeged.hu azt írja, végül a KIMI igazgatónője a tagozat egyik tanárával és a szülők képviselőjével kapott időpontot a vásárhelyi tankerülethez. Fél órával a találkozó előtt közölték velük, hogy a tankerület igazgatónőjének halaszthatatlan programja van, nem tud ott lenni a találkozón. Így ugyan elmondhatták, mi a gondjuk az eddigiekkel, és meg is hallgatta őket a tankerület munkatársa, de választ nem kaptak a kérdéseikre. Arra sem, miért történik mindez.

A gimnázium drámai tagozatának korábbi diákjai – köztük Alföldi Róbert, Nyáry Krisztián, Gáspár Sándor, Szőke András – nyílt levélben kérték a döntéshozókat, „ segítsenek felülvizsgálni a képzést ellehetetlenítő döntést, és a rendelkezésükre álló eszközökkel segítsék elő, hogy a bevált modellben folytatódhasson az évtizedek óta sikeres pedagógiai program”:

Hétfőn aztán Farkas Sándor agrárminiszter-helyettes, Szentes kormánypárti országgyűlési képviselője sajtótájékoztatót tartott az ügyről, és amit mondott, Facebook-hirdetésben tette közzé.

Farkas leszögezte, a gimnázium irodalmi-drámai tagozata nem szűnik meg, a nappali képzésben nincs változás, de „a délutáni kiegészítő képzések szabálytalanságai, szülői visszajelzések okán mindezt ezentúl a Szentesi Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola biztosítja”.

A Narancs.hu írásban kérdezte a miniszterhelyettestől, milyen szabálytalanságokról tud a délutáni képzéseknél, és mit jeleztek a szülők. Farkas Sándor azt javasolta, a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központot keressük, hiszen a gimnázium fenntartója az a szervezet, ott kaphatunk tájékoztatást. A Miklós Anikó tankerületi igazgató e-mail-címére szerdán este elküldött kérdésre – szokás szerint – még nem érkezett válasz.

Azonnal válaszolt viszont Kosztolányi József, egy érintett diák édesapja, aki a többi szülő kérésére próbál tájékozódni. Azt írta, nem tud semmilyen szabálytalanságról, és nekik senki sem panaszkodott. Két szülőről tud, aki sokallta a KIMI tandíját.

Azonnal válaszolt Jakubeczné Illich Alíz is a KIMI-től a kérdésre, milyen szabálytalanságot követhettek el, és milyen szülői kritikát kaptak: „Amióta láttam a felvételt, ezen gondolkozom. Magániskolaként (mivel ebből kifolyólag rengeteg ellenőrzést tartanak nálunk) kínosan ügyelünk arra, hogy szabályosan, a hatályos törvényeknek és rendeleteknek megfelelve működjünk. A szülői visszajelzésekről annyit, hogy az SZMK által május 27-ére, a HMG dísztermébe összehívott szülői értekezleten nem a KIMI-nek estek neki a szülők...”

Jakubeczné leszögezte, nem akar, nem is fog politizálni.

Ezt most már nehéz elkerülnie annak, aki ebben az ügyben érintett, hiszen a Horváth Mihály Gimnázium igazgatója is politikus lett. A kampányban vetélytársa, aki a körzetben győzött, Pásztor Antal (Jövőnk Szentes Egyesület) szintén szóba hozta a drámai tagozat körüli bizonytalanságot. Őutána Varga Ferenc DK-s országgyűlési képviselő tette szóvá nyilvánosan ugyanezt. Farkas Sándor e hét elején nekik üzent: „nyomatékosan felszólítottam a baloldalt és a város vezetését, hogy tartsák tiszteletben az érettségiző diákok jogait és érdekeit, hagyják abba a hangulatkeltést, ne szervezzenek tüntetéseket az érettségi vizsgák időszakában”. Arra is kérte a baloldalt és a szentesi vezetést, hogy hagyják abba a gimnázium és a Lajtha László iskola lejáratását. Varga a Facebook-hirdetésre válaszolt is kommentben, mondván, a szülők, a diákok és a pedagógusok sem kaptak időben és megfelelő tájékoztatást, hiszen a szülők maguk akartak szülői értekezletet. A DK-s politikus szerint nem ők, hanem a Fidesz járatja le a szentesi iskolákat, a kedden este hatra összehívott demonstráció pedig nem zavarja az érettségit. A két politikus még váltott néhány szót. Terítékre kerültek a 2010 előtti kormányok, ki mikor mennyi iskolát zárt be, hány pedagógust bocsátott el – illetve ki az, aki 14 éve kormányon van, bármit megtehet, mégis ott tart az egészségügy és az oktatás, ahol.

Varga az Országgyűlésben a 24.hu szerint megkérdezte Pintér Sándor belügyminisztertől, miért nem egyeztettek a változásról a szülőkkel, várható-e a drámatagozat megszüntetése. Rétvári Bence államtitkár azt válaszolta, a baloldal ismert emberek nevét kihasználva álhírt gyárt.

Az átszervezés valódi célja, hogy olcsóbb tandíjért tanulhassanak a diákok, a Lajtha iskola sokkal alacsonyabb tandíjért fogja a képzést végezni,

de ugyanolyan szakmai színvonalon, és ugyanolyan feltételek mellett. Rétvári szerint a szülői visszajelzések arról szólnak, hogy a KIMI órarendjében közölt órákat nem mindig tartották meg. Varga viszontválaszában kitért többek közt arra, hogy egyenlő feltételekről és szakmai színvonalról nem lehet beszélni, amikor a Lajtha iskola egy zeneiskola. Az érintett tanároktól reggel szóban megkérdezték, hogy hajlandóak-e folytatni a délutáni tanítást a Lajtha iskolában, és délutánig kellett válaszolni, de egyik tanár sem vállalta a munkát. 

Varga arra is emlékezetett, hogy a KIMI-ben fizetendő éves tandíj 25 ezer forint. A felvételizőkkel azt közölték, a Lajtha tandíja 7200 és 20 200 forint között változik, tanulmányi átlagtól függően. Havonta 2083 forintot fizettek a szülők a KIMI-nek, a Lajthának 600 és 1683 forint közötti összeget fognak fizetni.

Az iskoláért kedden tartott tüntetés – a Telex beszámolója szerint – csendes kiállás volt, mintegy százan vettek rajta részt. Az aHang petíciót indított Védjük meg a Horváth Mihály Gimnázium drámatagozatát címmel, már közel háromezren írták alá. 

Jakubeczné a Narancs.hu-nak azt is elmondta, hogy ha a szülők nem lennének elégedettek velük, az ebben a helyzetben azonnal kiderülne. Ám

a 2024/2025-ös tanévre szóló jelentkezési lapot szinte kivétel nélkül minden családtól megkapta a KIMI kitöltve.

(Címlapképünkön: a szentesi Horváth Mihály Gimnázium)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.