Békéscsaba, Battonya, Mezőhegyes

Csapás a megyére

Kis-Magyarország

Az április közepétől megszűnő több mint négyszáz vonatjárat 15 százaléka érinti Békés megyét. A többi megyéhez képest aránytalan járatcsökkentés legnagyobb vesztese Békéscsaba, Battonya és Mezőhegyes.

Békés megye sok hátránnyal küzd: gazdasági teljesítménye elmarad az országos átlagtól, az egy főre jutó nemzeti jövedelem más térségekhez mérten csökken, a munkanélküliség az átlagot meghaladó, továbbá nagy az elvándorlás, és ezzel összefüggésben megállíthatatlanul csökken a Viharsarok népessége. Békés az egyetlen megye, amelyet nem érint egyetlen autópálya és autóút sem – hogy ez változzon, arra egyelőre remény sincs.

A kevés pozitívum egyike, hogy az európai főközlekedési útvonalnak (korridornak) számító Budapest–Bukarest villamosított vasúti fővonal a Viharsarkon keresztül fut. Ráadásul itt európai uniós fejlesztési forrásból nagy erőkkel folyik a teljes magyar pályaszakasz korszerűsítése, amely egyben az állomások felújítását is jelenti. Ennek eredményeként hamarosan óránkénti 160 kilométeres sebességgel száguldhatnak itt a gyorsvonatok, két óra alá szorítva a menetidőt Békéscsaba és Budapest között. (A járatszűkítésről szóló korábbi cikkünk itt.)

A leginkább sújtott megye
Ehhez képest több mint érthetetlen, hogy a MÁV vonalain az április 15-től tervezett vonatjárat-csökkentés a fővonalakon Békés megye és Békéscsaba számára jár a legsúlyosabb következménnyel, ugyanis az országosan megszüntetni tervezett 414 vonatjáratból 58 érinti Békés megyét. A vasúttársaság első számú menetrend-módosítási terve szerint napi hat vonatpár szűnik meg ekkortól Budapest és Békéscsaba között. Ez némi túlzással azt jelenti, hogy a nemzetközi, Romániából érkező és oda induló vonatok maradnak csak a belföldi közlekedés részei.

Egyetlen megyeszékhelyet sem érint ilyen durván a csökkentés – áll a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) levelében. Szóth Tibor, a MOSZ területi ügyvivője szerint ez azért is megdöbbentő, mert Békéscsaba és Budapest között kifejezetten rossz a közúti összeköttetés, ráadásul a Viharsarok és az ország fővárosa között az autóbusz-közlekedés is bőven hagy kívánnivalót maga után. „Kimondottan elgondolkodtató a vasúti közlekedés ilyen arányú csökkentése egy olyan térségben, aminek a közúti infrastruktúrája is elmaradott az ország többi részéhez viszonyítva” – írta Szóth. (A levél kapcsán Varga Zoltán szocialista parlamenti képviselő nyílt levélben fordult a megye kormánypárti képviselőihez, csodálkozásának adva hangot, hogy a Viharsarkot radikálisan érintő vonatszám-csökkentés ügyében közülük senki sem szólalt meg a törvényhozásban.)

Mezőhegyes és Battonya


Fotó: MTI

Hasonló a helyzet Dél-Békésben is, ahol Mezőhegyes jelent regionális vasúti csomópontot. Ide Szeged és Makó, valamint Orosháza felől  érkeznek a vonatok, s innen lehet továbbindulni Kétegyházán keresztül Békéscsaba felé. Kovácsné dr. Faltin Erzsébet mezőhegyesi és Karsai József battonyai polgármester a narancs.hu tudósítójának megerősítette: április közepétől nagymértékben csökken a vonatforgalom térségükben.

„Tudomásom szerint a Battonya és Mezőhegyes között most közlekedő hét vonatpárból csupán kettő marad meg. Ez olyan csökkentés, ami minősíthetetlen, s megítélésem szerint ez csupán egy közbülső lépés a teljes megszüntetés előtt” – hangsúlyozta a narancs.hu-nak Karsai József. Hozzátette: „Most azok a döntő többségében fideszes politikusok számolják fel a vasúti szárnyvonalakat, akikkel évekkel ezelőtt vállvetve küzdöttünk, hogy ezek megmaradjanak.” A polgármester – aki ezért akkor megkapta a magáét szocialista társaitól – felvetésünkre elmondta: nem terveznek demonstrációt, Battonyát eluralta az apátia, az emberek csöndesen tűrnek.

Másként nyilatkozott Kovácsné dr. Faltin Erzsébet. A mezőhegyesi polgármester megjegyezte, hogy a Vasutas Települések Szövetségével levelet írnak az érintett térségek országgyűlési képviselőinek, hogy akadályozzák meg a vonatszámcsökkentést. Emellett vonatos körutazásra hívják a térségben élő embereket.

A Békés megyét radikálisan érintő vonatjárat-csökkentés ellen a Jobbik tüntetést szervez. A szélsőjobboldali párt ez ügyben kiadott közleményében az MSZP-t kutyának, míg a Fideszt ebnek nevezi. A Fidesz térségi országgyűlési képviselői egyelőre hallgatnak az ügyben.

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.