Békéscsaba, Battonya, Mezőhegyes

Csapás a megyére

Kis-Magyarország

Az április közepétől megszűnő több mint négyszáz vonatjárat 15 százaléka érinti Békés megyét. A többi megyéhez képest aránytalan járatcsökkentés legnagyobb vesztese Békéscsaba, Battonya és Mezőhegyes.

Békés megye sok hátránnyal küzd: gazdasági teljesítménye elmarad az országos átlagtól, az egy főre jutó nemzeti jövedelem más térségekhez mérten csökken, a munkanélküliség az átlagot meghaladó, továbbá nagy az elvándorlás, és ezzel összefüggésben megállíthatatlanul csökken a Viharsarok népessége. Békés az egyetlen megye, amelyet nem érint egyetlen autópálya és autóút sem – hogy ez változzon, arra egyelőre remény sincs.

A kevés pozitívum egyike, hogy az európai főközlekedési útvonalnak (korridornak) számító Budapest–Bukarest villamosított vasúti fővonal a Viharsarkon keresztül fut. Ráadásul itt európai uniós fejlesztési forrásból nagy erőkkel folyik a teljes magyar pályaszakasz korszerűsítése, amely egyben az állomások felújítását is jelenti. Ennek eredményeként hamarosan óránkénti 160 kilométeres sebességgel száguldhatnak itt a gyorsvonatok, két óra alá szorítva a menetidőt Békéscsaba és Budapest között. (A járatszűkítésről szóló korábbi cikkünk itt.)

A leginkább sújtott megye
Ehhez képest több mint érthetetlen, hogy a MÁV vonalain az április 15-től tervezett vonatjárat-csökkentés a fővonalakon Békés megye és Békéscsaba számára jár a legsúlyosabb következménnyel, ugyanis az országosan megszüntetni tervezett 414 vonatjáratból 58 érinti Békés megyét. A vasúttársaság első számú menetrend-módosítási terve szerint napi hat vonatpár szűnik meg ekkortól Budapest és Békéscsaba között. Ez némi túlzással azt jelenti, hogy a nemzetközi, Romániából érkező és oda induló vonatok maradnak csak a belföldi közlekedés részei.

Egyetlen megyeszékhelyet sem érint ilyen durván a csökkentés – áll a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) levelében. Szóth Tibor, a MOSZ területi ügyvivője szerint ez azért is megdöbbentő, mert Békéscsaba és Budapest között kifejezetten rossz a közúti összeköttetés, ráadásul a Viharsarok és az ország fővárosa között az autóbusz-közlekedés is bőven hagy kívánnivalót maga után. „Kimondottan elgondolkodtató a vasúti közlekedés ilyen arányú csökkentése egy olyan térségben, aminek a közúti infrastruktúrája is elmaradott az ország többi részéhez viszonyítva” – írta Szóth. (A levél kapcsán Varga Zoltán szocialista parlamenti képviselő nyílt levélben fordult a megye kormánypárti képviselőihez, csodálkozásának adva hangot, hogy a Viharsarkot radikálisan érintő vonatszám-csökkentés ügyében közülük senki sem szólalt meg a törvényhozásban.)

Mezőhegyes és Battonya


Fotó: MTI

Hasonló a helyzet Dél-Békésben is, ahol Mezőhegyes jelent regionális vasúti csomópontot. Ide Szeged és Makó, valamint Orosháza felől  érkeznek a vonatok, s innen lehet továbbindulni Kétegyházán keresztül Békéscsaba felé. Kovácsné dr. Faltin Erzsébet mezőhegyesi és Karsai József battonyai polgármester a narancs.hu tudósítójának megerősítette: április közepétől nagymértékben csökken a vonatforgalom térségükben.

„Tudomásom szerint a Battonya és Mezőhegyes között most közlekedő hét vonatpárból csupán kettő marad meg. Ez olyan csökkentés, ami minősíthetetlen, s megítélésem szerint ez csupán egy közbülső lépés a teljes megszüntetés előtt” – hangsúlyozta a narancs.hu-nak Karsai József. Hozzátette: „Most azok a döntő többségében fideszes politikusok számolják fel a vasúti szárnyvonalakat, akikkel évekkel ezelőtt vállvetve küzdöttünk, hogy ezek megmaradjanak.” A polgármester – aki ezért akkor megkapta a magáét szocialista társaitól – felvetésünkre elmondta: nem terveznek demonstrációt, Battonyát eluralta az apátia, az emberek csöndesen tűrnek.

Másként nyilatkozott Kovácsné dr. Faltin Erzsébet. A mezőhegyesi polgármester megjegyezte, hogy a Vasutas Települések Szövetségével levelet írnak az érintett térségek országgyűlési képviselőinek, hogy akadályozzák meg a vonatszámcsökkentést. Emellett vonatos körutazásra hívják a térségben élő embereket.

A Békés megyét radikálisan érintő vonatjárat-csökkentés ellen a Jobbik tüntetést szervez. A szélsőjobboldali párt ez ügyben kiadott közleményében az MSZP-t kutyának, míg a Fideszt ebnek nevezi. A Fidesz térségi országgyűlési képviselői egyelőre hallgatnak az ügyben.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.