„Egyetértek azzal, ahogy a bevezetendő törvényt elnevezték: ez rabszolgatörvény, ami számunkra elfogadhatatlan. Így is nyúzva vagyunk, hátakkor mi jön ezután?” – Daróczi Balázs, a Continental Automotive Hungary Kft. szakszervezeti aktivistája indokolta így, miért vesz részt a köztudatban csak rabszolgatörvényként elhíresült fideszes javaslat bevezetése ellen szervezett tüntetésen. Veszprémben a Vasas Szakszervezet az országban elsőként szervezett tiltakozást, a Házgyári úton 15 autó zárta le az egyik sávon a forgalmat. Mint ismert, Kósa Lajos és Szatmáry Kristóf fideszes képviselők törvényjavaslatot nyújtottak be a parlamentben, melynek elfogadása azt jelentené, hogy évente 250-ről 400 órára nőhet a kiróható maximális túlórák száma, melyet a munkáltatóknak lehetőségük lenne akár három év múlva is kifizetni.
A veszprémi forgalomlassításon jelen volt Holly László, a Vasas Szakszervezet regionális ügyvivője, aki a Narancsnak azt mondta, azért szerveznek minél szélesebb körben tiltakozásokat, mert a törvénytervezet nemcsak a munkavállalókat, hanem a családtagjaikat is érinti. Azt szeretnék, hogy minél több ember értesüljön a kormány tervéről. A törvényalkotóknak észre kell venni,hogy párbeszéd nélkül nem dönthetnek a munkavállalókat érintő kérdésekben.Ha a parlament mégis elfogadná a törvénytervezetet, a szakszervezet élni fog a tiltakozás törvényes módjaival, ha szükséges, sztrájkok is szóba jöhetnek –hangsúlyozta Holly László.
|
„Jelen esetben mindegy, hogy valaki vasas vagy kereskedelmi dolgozó, a törvény ugyanúgy vonatkozik ránk is” – indokolta Mürkl Mónika, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) Veszprém és Fejér megyei képviselője, miért jelent meg a tiltakozó akción. Remélik, hogy nem fogadják el a törvényt, hiszen ismer olyan felmérést, mely szerint azt a dolgozók 80 százaléka elutasítja. A budapesti tüntetés mellett az érintett szakszervezetek országszerte félpályás útlezárásokat szerveznek, bíznak benne, hogy sikerül eredményt elérniük.
Nyugdíjas szimpatizánsként érkezett a helyszínre Tobak Miklós. Őt ugyan nem érinti a törvény elfogadása, de a gyerekeit, unokáit igen. Szerinte az önkéntességre való utalás félrevezetés, egy munkavállaló nincs abban a helyzetben, hogy ne hajtsa végre a munkáltató elvárásait.
A forgalomlassítás több kilométer hosszú gépkocsisort eredményezett. A járművekben ülők általában nem kommentálták a kényszerű várakozást, az elhaladók közül többen haragosan szóltak ki, mások hüvelykujjuk felemelésével és dudálással fejezték ki egyetértésüket.