A szavazás előtt még betoltak egy módosítást a túlóratörvény javaslatba

  • narancs.hu
  • 2018. december 7.

Belpol

Marad a 400 óra, és nem kell hozzá kollektív szerződés.

Az országgyűlés törvényalkotási bizottsága csütörtök este nyújtotta be a "rabszolgatörvénynek" nevezett törvényjavaslat szövegét. A hvg.hu hívta fel a figyelmet arra, hogy a múlt kedden botrányba fulladó országgyűlési vita és a héten zajló egyeztetések után sem lesz a javaslatban túl sok engedékenység.

A jelenlegi szabályozásban az évenként elrendelhető 250 óra rendkívüli munkaidő csak kollektív szerződés alapján emelhető háromszáz órára. Kósa Lajos és Szatmáry Kristóf egyéni indítványa ezt emelte volna 400-ra, törölve az utalást a kollektív szerződésre. A vállalkozásfejlesztési bizottság javított volna ezen: meghagyta volna a maximum 250 órát általános szabályként, és csak kollektív szerződés esetén engedett volna 300 helyett 400 túlórát.

A Hende Csaba vezette törvényalkotási bizottság azonban egy másik verziót véglegesített benyújtásra: alapszabályként megtartaná a 250 túlórát, amely kollektív szerződés esetén lehet 300 óra, de „a munkáltató és a munkavállaló írásbeli megállapodása alapján” felemelhető 400 órára –kollektív szerződéstől függetlenül. Ez lenne az ún. önként vállalt túlmunka.

Ez tehát az a végső verzió, amelyről szerdán szavazni fognak.

A másik vitatott kérdésben, hogy a munkaidőkeret akár 3 év is lehet, és csak ennyi idő után számolják ki, hogy túlórázott-e valaki, semmi nem változott. Hiába mondta Gulyás Gergely miniszter a kormányinfon, hogy a kormány nem támogat egy évnél hosszabb elszámolási időszakot, erre vonatkozóan egyik bizottság se nyújtott be módosító indítványt, vagyis úgy látszik, marad a három év.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.