Gyulaj

Nyulakkal, kapával

  • Miklós Kálmán
  • 2012. február 3.

Kis-Magyarország

Tolna megye egyik legszegényebb falujában jártunk, ahol több programmal, de saját erőből próbálnak előrébb jutni. Az életre nevelést már az óvodában elkezdik.

Ritkán fordul elő, hogy Orsós Janika első valamiben. Ám most őt tartják Gyulajon a leggondosabb nyúltenyésztőnek. A hatodikos fiú arra lehet büszke, hogy az ő állatai hozták az első szaporulatot a faluban, méghozzá azokban a ketrecekben, amelyeket az egykor szebb napokat is látott parasztház mögötti, kicsit sötét, kamraszerű helyiségben állított fel. Az üzlet még ősszel kezdődött, akkor határozta el, hogy nyúltenyésztő lesz.

A gyulaji nyulak
Janiéval együtt húsz gyulaji család vesz részt a Nyúl-unk a munkáért programban, amelyet a Zika Szövetkezet és a Nagyhajmási Gazdaszövetkezet indított útjára a múlt év júniusában. A faluban húsz, az országban összesen kétszáz család jutott a nyertes pályázatok után térítésmentesen nyúlketrecekhez, tenyészanyákhoz és bak nyúlhoz. Tartottak nekik elméleti és gyakorlati képzést, járt mindehhez oktatási segédanyag, továbbá kaptak a nyulak kezdeti tartásához szükséges takarmányt és eszközöket. Tolna megyében a Szekszárdtól mintegy ötven kilométerre fekvő Gyulaj önkormányzata volt az egyetlen, amely sikerrel vett részt a kiíráson, a támogatások összértéke családonként mintegy százezer forint volt. Gyulajon egyébként alig több mint ezren élnek, az aktív korú lakosság megközelítőleg harminc százaléka munkanélküli, a faluban élők több mint fele pedig roma származású.

 

A képek ősszel készültek


A képek ősszel készültek


Az igazgatónő
A nyertes pályázatot Lacza Zoltánné, a helyi iskola igazgatója készítette. Három éve, amikor az iskola vezetője lett, pedagógiai programját arra a tényre építette, hogy a lakosság fele roma. „A továbbtanuló gyulaji gyerekek sokszor, sok helyen kudarcot vallottak. Nehezen fogadták be őket a városi társaik, sokba került a szülőknek a visszautazásokat fizetni és a kollégiumok elvárásait teljesíteni. A sok kudarc iskolai hiányzásokhoz, lógásokhoz vezetett. Így merült fel, hogy helyben indítsunk képzést a középiskolai oktatásból kiszorult iskoláskorúaknak. Mivel ehhez szinte csak a szabad földterületünk volt adott, kézenfekvő volt, hogy az iskolában mezőgazdasági szakmacsoportot indítsunk. Ezt is tettük.”
A fiatalok így lassan olyan ismeretekre tettek szert, amelyek segítségével otthonuk eddig gazos, elhanyagolt kertjeiben zöldségeket, burgonyát, paradicsomot, paprikát, uborkát termelhetnek. „Most a 9–10. évfolyamokon összesen 25 gyermekünk van, akik egy 800 négyzetméteres területet gondoznak. Hamarosan megérkezik a faluba a megrendelt vetőmag, s tavasszal újrakezdődhet a kerti munka, mindenki a saját parcelláján termeli majd a különféle zöldségeket.” Az igazgató hozzátette azt is, hogy a gyerekek saját parcellákat kaptak az önkormányzat sokáig szintén műveletlen területén.

 

 



Az óvodában kezdik
A tinédzserek sikereit látva határozták el az iskola pedagógusai, hogy ezt a programot felmenő rendszerben, az óvodás korúakkal kezdve működtetik. „Az ovisprogram célja, hogy megismertesse, megszerettesse a különböző egészséges alapanyagokat. Az ovisok a növénytermesztés folyamatát a 9–10. osztályosok kertjében nézhetik meg és tanulhatják. A folyamatot könnyíti, hogy szinte minden nagyobb gyereknek van ovis testvére” – emelte ki az igazgató.

A diákok sorsának javítására emellett egy tehetséggondozó programot is kidolgoztak a gyulaji iskola szakemberei. Most épp az országos általános iskolai nemzetiségi tanulmányi versenyek között szereplő cigány népismereti-műveltségi verseny írásbeli fordulójára készülnek. Az iskola diákjai tavaly az első és a második helyet is megszerezték.
A Kunyhóból a csillagokba elnevezésű projektjükkel az Oktatásért Közalapítvány Tehetségsegítő szolgáltatások térségi hálózatának kialakítására című pályázatán egymillió forintot nyertek 2010-ben. Ebből az összegből azt finanszírozzák, hogy a gyulaji iskola tanárai a környékbeli hátrányos helyzetű települések pedagógusainak átadhassák tapasztalataikat a tehetséggondozásról, valamint egy közös munkatervet dolgozzanak ki az együttműködésre. Lacza Zoltánné szerint ezek a pályázatok adnak esélyt arra, hogy az  ilyen kistelepülésen élők is közösséget alkossanak, és kicsit derűsebben lássák az amúgy meglehetősen borús helyzetet.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.