Itt vannak a tervrajzok: Etyek mellett Bicskén is kaphatnak a helyiek a felcsúti kisvasútból

  • Magyar Krisztián
  • 2016. február 24.

Kis-Magyarország

A nyomvonal Bicske egy részén is közel haladhat a lakóházakhoz. Megszereztük a hivatalos tervezetet, ezen jól látszik: igenis magánterületeken vezetnék át a síneket Etyeken.

A Felcsút és Alcsútdoboz között már átadott kisvasút folytatásaként egészen Etyekig fektetnék le a síneket úgy, hogy a település határában olyan ingatlanokon is keresztülvezetne a nyomvonal, amelyek magánkézben vannak – erről két hete írt a magyarnarancs.hu. A SpeciálTerv megvalósíthatósági tanulmánya és a beruházást előkészítő bizottság által is javasolt elképzelés szerint a bicskei központi vasútállomás közeléből indulna a sínpár, áthaladna a város peremén, majd az egyik halastó mellől az etyeki kőbánya felé venné az irányt, megkerülné a szőlőültetvényeket, elhaladna az Etyekhez tartozó Botpuszta mellett, és így jutna el az etyeki pincesorhoz.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: MTI

Ezt a szakaszt nagyjából nettó nyolcmilliárd forintból lehetne megépíteni, és további nettó egymilliárdba kerülne, ha a Bicske és Felcsút közötti részt is kialakítanák. Hogy biztosan megépül-e, azt még nem lehet tudni, az viszont biztos, hogy a munkálatok előkészítésére egy egészen komoly bizottságot rántottak össze, amelyet Tessely Zoltán, a térség országgyűlési képviselője és miniszterelnöki biztosa vezet. Az origo.hu értesülései szerint ebben a testületben ott vannak a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF), a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK), a Magyar Államvasutak (MÁV), a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) munkatársai és az érintett települések küldöttei is.

Nem baj, ha másé

Az Etyekhez tartozó Botpusztát Bicske felől elérő nyomvonal keresztülmenne olyan ingatlanon, ahol egy családi ház és egy lovarda is található, a vonat a ház sarkától néhány tíz méterre haladna el. De nem ez az egyetlen magánkézben lévő terület, amit bekebelezhet a beruházás, hiszen a lovardához közel az egyik megállót is olyan helyre tervezték, amely tulajdonosának esze ágában sincs megválni a birtokától. Innen a vonat a botpusztai Kolumbusz utca házai mögött menne tovább az etyeki pincesorhoz megálmodott végállomás irányába. Kerényi Ferenc a lovarda és a családi ház tulajdonosa hetekkel ezelőtt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) budapesti központjában meg is nézhette a tervezetet, de hiába kérte el a dokumentumot, akkor nem kapott másolatot, még fotókat sem készíthetett az útvonalról.

A magyarnarancs.hu azonban hozzájutott a tervrajzokhoz, amelyekről pontosan leolvasható, hogy a sínpár tényleg kettészeli az Etyek határában élő család udvarát és a tőlük nem messze található, másik magánterületet is. Lentebb mutatjuk is a hivatalos térkép azon részletét, ahol ott van a két ingatlan; a preferált nyomvonal fehérrel látható, Kerényiék birtokát bekarikáztuk, a mellette lévő, szintén magánkézben lévő ingatlant – az oda tervezett megállóval – pedig körberajzoltuk.

false

 

A környéken élők – akik már egy egyesületet is alapítottak, hogy azon keresztül próbálják védeni az érdekeiket – nem értik, miért kell bevezetni a síneket magánterületekre, hiszen a közeli kőbányába járó teherautóknak már régen kialakítottak egy murvás utat, amely mentén a vonat egyenesen roboghatna a végállomás felé. (Piros vonallal jelöltük a lakók szerint egy fokkal ésszerűbb megoldást.) Habár azért az sem tetszik többüknek, hogy a kimondottan csendes övezetbe kaphatnak egy hangosan zakatoló, és a környezetet is károsító dízel hajtású vonatot. A térképen kevésbé látható, de ahogy az első etyeki megállóról elindul a szerelvény a település pincéi felé, nagyon közel elhalad egy olyan magánszálláshely mellett is, amely úgy ajánlja magát, hogy ott megtapasztalható a „csend hangja”.

false

A környéken élők már Orbán Viktornak is írtak egy levelet, de a miniszterelnök nem válaszolt - ahogy nekünk sem az előző cikkünk óta, pedig a sajtósán keresztül próbálkoztunk mi is. Kerényi Ferenc néhány hete feljelentést tett a Fejér Megyei Főügyésznél, de nem járt sikerrel, keresetét elutasították. Az erről szóló hivatalos értesítést furcsa körülmények között kapta meg: sima levélként érkezett meg hozzá az általában ajánlott küldeményként és tértivevényként kézbesített irat, és a borítékon lévő pecsét szerint február 11-én a posta lepecsételte Székesfehérváron, majd február 16-án a Szarvas mellett található Legyesbényén, ezután néhány nappal jutott el Etyekre. „Nem számítottam másra, hiszen már a NIF-ben is gyakorlatilag kinevettek, amikor fennakadtam azon, hogy mindenféle előzetes értesítő nélkül készítenek és fogadnak el egy olyan nyomvonalat, amely a saját területemen megy keresztül” – hangsúlyozta a magyarnarancs.hu-nak Kerényi, akiben nő a gyanú, hogy tudatosan akarják tőlük elvenni az ingatlanjaikat. Ezt erősítheti az is, hogy közvetlenül a botrány kirobbanása előtt az egyik tulajdonosnál érdeklődött egy kormányzati körökben otthonosan mozgó ismerőse arról, hogy eladná-e a területét.

Bicskén is?

Azok közül, akik a Nemzeti Infrastruktúra Zrt.-nél megnézték a terveket, többen is azt állítják, hogy az általuk látott térképen alig lehetett látni a kisajátításra is esélyes ingatlanokat. Ahogy a szőlők, a közeli bánya vagy éppen a Korda Filmpark is külön jelzést kapott, úgy a magáningatlanokat is ki lehetett volna emelni – állítják.

Erre hívta fel a figyelmünket Kerényi Ferenc is, aki szerint a NIF-nél nekik bemutatott változat alkalmas lehetett arra, hogy a helyismerettel nem rendelkező döntéshozókat abban a hiszemben hagyja, hogy a nyomvonaltervezet „indokolatlanul aránytalan mértékben nem sért magántulajdont, lakóingatlant vagy vállalkozást”. Vagyis a projekt-előkészítő bizottság tagjai nem is biztos, hogy tudták: az Etyekre érkező és onnan Bicskére visszainduló kisvasút például egy családi ház mellett haladna el. Azt mondják az ott élők, hogy már beszéltek erről a település polgármesterével is, aki benne van a beruházást előkészítő bizottságban, de amikor nyomvonalról szavaztak, ő állítólag kivonult. Garaguly Tibor településvezető egy magánbeszélgetés alkalmával úgy nyilatkozott a helyieknek, hogy a döntés alkalmával látott dokumentumokban szerinte sem voltak egyértelműen felismerhetők az ingatlanok. Etyek első emberét korábban mi is kerestük, de érdeklődésünkre csak annyit mondott, hogy korai még a felháborodás, közel sem biztos, hogy a bizottság által is megszavazott nyomvonalon fog haladni a kisvasút. A polgármester azt is közölte velünk, hogy ő nem adhat bővebb információt az ügyben, mert ez egy állami ügy, de amikor megkapja a felhatalmazást, tájékoztatja majd a lakosságot és a nyilvánosságot. A NIF pedig azt reagálta portálunknak, hogy a „SpeciálTerv Kft. által készített megvalósíthatósági tanulmány 7 különböző, 8-15 kilométeres nyomvonalváltozatra tett javaslatot. A nyomvonalvezetést a vasút kötött pályája és a domborzati viszonyok határozzák meg. Sem a végleges nyomvonalról, sem a további feladatokról, sem a kivitelezésről nem született döntés”. Tehát szerintük, ha a projektet előkészítő testület már dönt egy előzetes nyomvonalról, még akkor sem szabad aggódni senkinek attól, hogy kisajátíthatják az ingatlanát.

Ugyanakkor nem csak Etyeken, de a szomszédos Bicskén is okozhat kellemetlenséget a kisvasút – derül ki a magyarnarancs.hu birtokába került dokumentumokból. A Fejér megyei város szélén ugyanis olyan helyen is elhalad majd a vonat a dokumentumok szerint, ahol közel lesz a lakóházakhoz. Az Aradi vértanúk és a Hunyadi között található utcák végénél jobb esetben is csak néhány tíz méter lesz a sínpár és az ingatlanok között. Bicskén lakossági tiltakozásról – Etyekkel ellentétben - jelenleg még szó sincs, igaz, több helyi lakóssal is beszéltünk, akik meglepetéssel fogadták a hírt: lehet, hogy kertjük mellé kisvasutat kapnak.

false

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.