A fóti képviselő-testület a 2013. november 21-i rendkívüli ülésén felhatalmazta Pozderka Gábor (Fidesz) alpolgármestert, hogy együttműködési megállapodást írjon alá a Fóti Ökumenikus Közművelődési Egyesülettel (FÖKE). A megállapodás szerint az önkormányzat évi 35 millió forintot ad a FÖKE által fenntartott Fóti Ökumenikus Általános Iskola és Gimnázium épületeinek működtetésére, a közüzemi költségek fedezésére, az iskola igazgatója és a FÖKE irányításában közvetlenül közreműködők munkabérére.
|
A szerződésben szerepel továbbá egy nyelvtanilag homályos pont, amelyből kiderül, hogy a támogatás feltétele 11 terület „fejlesztése és maradéktalan ellátása” is. Ezek között szerepel az iskolai könyvtár kialakítása, a diákok délutáni ellátása, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelői feladatok ellátása.
Maga felé hajlik
Az önkormányzati határozat egyik előterjesztője Lévai Sándorné, a pénzügyi fejlesztési bizottság fideszes elnöke volt, aki egyben a FÖKE alapító tagja és jelenleg is intézőbizottsági alelnöke. Az előterjesztéshez csatlakozott Bartos Sándor és Földi Pál is, ők szintén a többségben lévő fóti jobboldal prominensei, bár pár nappal később már egymás ellen indultak az időközi polgármester-választáson (erről lásd keretes írásunkat, illetve a botrányos előzményekről korábbi cikkünket). Az ülés jegyzőkönyve szerint Lévai Sándorné konkrétan azt mondta, hogy a FÖKE vezetése (tehát saját egyesületének tagjai – T. Sz.) képviselői fogadóóráján kereste meg a támogatás rendezésével kapcsolatban.
A javaslattal szemben az MSZP-s Fábry Béla fogalmazott meg kifogást. Szerinte az „enyhén szólva is jogszerűtlennek tűnik”, mivel a FÖKE és az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) között 2012-ben létrejött közoktatási megállapodás kimondja, hogy az államilag finanszírozott tanulók után közoktatási megállapodás keretében önkormányzati támogatást nem vehet igénybe az iskola (ezt a kitételt egyébként a FÖKE és az önkormányzat szerződése sem hallgatja el).
Fábry azzal érvelt, hogy az önkormányzatnak „nem szabad támogatást nyújtania a pedagógiai program szerinti alapfeladatok ellátásához, illetve a pedagógiai program szerinti alapfeladatok ellátásához szükséges működési költséghez”. Ehelyett javasolta, hogy a 35 millió forintból hozzanak létre egy pályázati alapot, amelyből a pedagógiai programon túlmutató fejlesztésekre pályázhatna valamennyi fóti iskola.
Miután ezt a testület leszavazta, a szocialista képviselő megpróbálta elérni, hogy a másik fóti magánintézményt, a Szabad Waldorf Iskolát is támogassa a FÖKE iskolájához hasonló mértékben a város, ám ez a felvetés sem nyerte el a többség szimpátiáját. Így a fideszes előterjesztést azzal a módosítással hagyta jóvá a testület, hogy a támogatás kifizetése havi ütemezésben történjen, és vonatkozzon 2013 novemberére és decemberére is.
Waldorf: évek óta mostohagyerek
Fábry Béla szerint különösen felháborító, hogy míg a FÖKE iskoláját 1994 óta rendszeresen támogatja a jobboldali többségű önkormányzat – a közoktatás államosítása előtt már több mint évi 100 millió forinttal –, addig a helyi Szabad Waldorf Iskola ilyen juttatásokat sosem kapott. A kivételezést Fábry és több más fóti forrásunk is Lévai Sándorné személyével köti össze, aki az említett időszakban lényegében folyamatosan képviselő – egy ciklusban pedig a pénzügyi bizottság külsős tagja – volt.
|
Az MSZP-s városatya a határozat ellen törvényességi észrevételt nyújtott be Tarnai Richárdhoz, az önkormányzat működését ellenőrző Pest Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottjához. Ebben azt is megemlíti, hogy „az előterjesztést a jegyző nem szignálta, és távollétében az aljegyző a testületi ülés vitájában képviselői kérdésre elmondta, hogy az értelmezése szerint jogszabályba ütközik”.
A kormányhivataltól ezek után az a válasz érkezett, hogy mivel az Emmi és a FÖKE közötti megállapodás nem számít jogszabálynak, annak vizsgálata nem is képezheti a törvényességi felügyelet tárgyát. „A szerződésben rögzítettek betartásáért kizárólag az érintett felek tartoznak felelősséggel” – érvelt Tarnai Richárd hivatala.
Négy felekezet fészke
Az üggyel kapcsolatban megkerestük Lévai Sándornét is. Szerinte az Emmivel kötött megállapodás csak a további közoktatási megállapodást tiltja, ennek megfelelően a FÖKE fel is mondta korábbi önkormányzati szerződését, és új – ezúttal már együttműködési – megállapodást kötött. „Három épületben működünk négy felekezet (baptista, evangélikus, katolikus, református) fenntartásában, arculatunk nem megszokott, ez is növeli a költségvetést. Minden évben január 31-ig kell elszámolnunk az önkormányzati támogatással, ebben nyilván olyan tételek szerepelnek, amelyeket az állam nem finanszíroz” – mondta Lévainé. Arra a felvetésre, hogy nem összeférhetetlen-e előterjesztői mivolta az egyesületben betöltött tisztségével, úgy reagált: a FÖKE-ben társadalmi munkát végez, fizetést onnan nem kap.
Jogsértő eset? Visszaélés? Ha Ön vidéken él, és jogsértő eset vagy hatalmi visszaélés jutott tudomására, kérjük, írjon nekünk a címre, és mi utánajárunk! |
A minisztérium a magyarnarancs.hu-val azt közölte: „mivel az Emmi köznevelési szerződésekkel/közoktatási megállapodásokkal foglalkozó szakterülete, a Köznevelésért Felelős Helyettes Államtitkárság, illetve az Oktatáspolitikai Jogi Osztály hivatalosan nem kapott tájékoztatást az együttműködési megállapodás megkötéséről, sem Tarnai Richárd kormánymegbízott úr állásfoglalásáról, így a megállapodás tartalma, illetve a megkötött közoktatási megállapodással való összhangja, ellentéte nem ítélhető meg.” Elvi szinten ugyanakkor kimondták, hogy a közoktatási megállapodásban foglalt kitétel értelmében a támogatás feltételeként előírt feladatok – tehát a törvény szerinti közoktatási szolgáltatások – után nem igényelhető plusztámogatás. Ezen feladatok „maradéktalan ellátása” szerepel az önkormányzati szerződésben, az ugyanakkor nem teljesen egyértelmű, hogy a közüzemi számlák, bérek és járulékok fizetése – amire a FÖKE beszámolója szerint novemberben és decemberben az önkormányzati támogatásból költött – közoktatási feladatnak minősülnek-e.
Nem példa nélküli
Horn György, az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének elnöke szerint az épület fenntartása is hozzátartozik a közoktatási feladatokhoz, így az önkormányzati támogatás például akkor lehet indokolt, ha az épületeket más célra is hasznosítja a FÖKE. Hozzátette ugyanakkor, hogy a köznevelés jelen ciklusban történő átalakítása előtt nem volt példa nélküli a kettős – önkormányzati és állami – finanszírozás. Ma pedig még azok az intézmények sincsenek túlzottan eleresztve anyagilag, akikkel az Emmi megállapodást kötött, így a plusz 35 milliónak akár jó helye is lehet.
Hiába érdeklődtünk hetekig, a támogatás jogszerűségéről a végső szót egyelőre sem a kormányhivatal, sem a minisztérium nem hajlandó kimondani. Árulkodó ugyanakkor, hogy Fót 2014-es költségvetéséről szóló előterjesztésben a FÖKE-nek ítélt 35 millió céljaként „közoktatási feladatok ellátása” van feltüntetve. Információnk szerint a kihirdetett határozat e helyén Lévai Sándorné módosító javaslatára már az egyesületi munka támogatása szerepel.
Támogatás kampányfinisben Fábry Béla azt is kifogásolja, hogy a FÖKE támogatásáról három nappal a novemberi időközi választások előtt, rendkívüli ülésen döntött a testület úgy, hogy a választáson két előterjesztő is érintett volt: Földi Pál a Fidesz, Bartos Sándor a Fóti Gazdakör támogatásával indult a polgármesteri székért. A választást ennek ellenére a baloldali ellenzék jelöltje, Takács István nyerte, de a Budapest Környéki Törvényszék döntése alapján a szavazók egy részének szervezett szállítása miatt március 2-án új választást kellett tartani. Ezen már Bartos Sándor kapta a legtöbb voksot, akit ezúttal a Fidesz is támogatott. Ezúttal viszont Takács támadta meg az eredményt a helyi választási bizottságnál. Fábry tájékoztatása szerint a Fót 2014-es költségvetéséről szóló, a FÖKE idei támogatását is magában foglaló határozatot megint pár nappal a választások előtt, rendkívüli ülésen fogadta el a testület. |