Villamosról álmodik, kisvasútra készül Nyíregyháza

  • Cservenyák Katalin
  • 2014. március 20.

Kis-Magyarország

Kötöttpályás közlekedésének újraindítását fontolgatja a város, már tanulmányt is rendelt róla. A nyíregyházi villamost 1969-ben állították le: azóta nosztalgia tárgya lett helyben. Most egy hasonló funkciót betöltő kisvasút jöhet.

Egy bizottság a kötöttpályás közlekedés újraindításának lehetőségeit vizsgálja Nyíregyházán – értesült a magyarnarancs.hu önkormányzati forrásból. A tervek elkészítésével egy konzorciumot bízott meg a nyíregyházi önkormányzat, jelenleg a tervezés folyik a szakemberek, illetve a konzorcium bevonásával.

Megbízható forrásból úgy tudjuk, több lehetséges útvonal is felmerült. Jelenleg azt vizsgálják, a felvázolt vonalak közül melyeknek van realitása: az egyik elképzelés szerint a város két nagy lakótelepét kötnék össze, egy másik szerint pedig a vasútállomásról elindulva a városközpont, illetve a két kórház lenne a célpont. Noha korábban járt már villamos Nyíregyháza utcáin (erről keretes írásunkban olvashat bővebben), a pálya nem maradt meg, mert időközben leaszfaltozták. Azaz, ha létesülne kötöttpályás (kisvasút, esetleg villamosos) közlekedés Nyíregyházán, a sínt újra kellene építeni.

Kiállítva a régi villamos

Kiállítva a régi villamos

 

A tervezés lényege, hogy feltárják azokat a vonalakat, amelyeknél teljesen egyértelműen kifizetődő a városi vasút. Április 9-ére kell elkészülnie a komplett anyagnak, amely már működő vagy valószínűleg működő nyomvonalakat tartalmaz, alapvető geometriai adatokkal.

Kötött pályán

Egy általunk megkérdezett, az ügyre rálátással rendelkező szakember szándékosan nem villamosról, hanem városi vasútról beszél. Szerinte ugyanis az olcsóbb üzemeltetési költségek miatt könnyebben elképzelhető, hogy dízelvontatású lesz a tömegközlekedési eszköz, nem pedig villamos. Vagyis a jármű síneken közlekedik majd, de pöfög. Fajlagosan azonban lényegesen kevesebb üzemanyagot használ, akár negyedét annak, amit a buszok, ami környezetvédelmi szempontból se utolsó egy olyan városban, ahol az utóbbi időszakban rendszeresen a figyelmeztetési vagy egészségügyi határérték fölé emelkedik a szálló por koncentrációja.

Egy másik járat, a Nyírvidéki Kisvasút Nyíregyháza és Sóstó közötti szakaszának újraindításáról is szó van a tervekben. Vasúti szakemberek szerint a kisvasút újbóli elindításának nincs komoly akadálya, a vasútállomás előtt ugyanis jó helyen és rendben van a kisvasút megállója, ahonnan minden könnyen elérhető: helyi buszok megállói, buszpályaudvar. A hajdan Nyíregyháza és Dombrád között közlekedő Nyírvidéki Kisvasútnak a nyíregyházi MÁV-állomás és Sóstógyógyfürdő közötti szakasza – kis nyomvonal-korrekcióval – hasznosítható lenne. A korrekció érinthetné a nyíregyházi főiskolát, közelben van a városi rendőrkapitányság, a városi stadion, két középiskola, a Sóstói úti kórház – mind-mind jelentős utasforgalmat eredményezne. A kórháznál adott az átszállási lehetőség több helyi járatú buszra. Korábban nem volt megállója a kisvasútnak a Nyíregyházi Állatparknál, de a sín most is ott vezet el mellette – tekintettel arra, hogy ez az ország legtöbbet látogatott vidéki állatparkja, megérné oda is kiépíteni egy peront. Egy elképzelés szerint a szerelvény befordulna a Sóstói Múzeumfaluba, hogy megálljon annál a pajtánál, amely egyébként kisvasúti raktárként szolgált hajdan, a közeli Nagyhalászban. Tudomásunk szerint további két-három vonal realitását is vizsgálják a legzsúfoltabb buszjáratok (5, 7, 8, 12) vonalán, vagyis a vasútállomás és a kórház, a város két nagy lakótelepe, illetve a vasútállomás és a belváros között.

Nosztalgiával gondolnak rá

A nyíregyháziak a mai napig nosztalgiával gondolnak az 1969-ben felszámolt villamosra, amely hajdan a vasútállomás közeléből indult, végigzötyögött a belvároson, és egészen Sóstóig szállította az utasokat; nyáron nyitott kocsikkal. A villamost 1969-ben azzal az indokkal állították le, hogy akadályozza a forgalmat. Helyére buszokat állítottak be, a mai napig ezek szolgálják a tömegközlekedést a városban. Elindulásának 100. évfordulóján, 2011-ben még emléktáblát kapott a nyíregyházi villamos, az egyik belvárosi parkban pedig a mai napig mementóként áll egy villamoskocsi, nem messze attól a helytől, ahol évtizedekig közlekedett. A jármű magántulajdonban van, folyton keresik számára a funkciót, hogy megtöltsék tartalommal, de sikertelenül. A kegyelemdöfést a nyíregyházi kötöttpályás közlekedésnek a Nyírvidéki Kisvasút bezárása adta meg 2009. december 12-én. 104 évig szolgálta az áru- és személyszállítást Nyíregyháza és Dombrád, majd Balsa, később Sárospatak és Sátoraljaújhely között, utóbb viszont már csak Nyíregyháza és Herminatanya között. Ezen szállították a városi homokbányából a kőművesmunkákhoz a homokot. A város egyik legszebb, szecessziós épületéhez, a 20. század elején épült Nyírvíz-palotához is síneken hordták a téglát Tiszabercelről, miután épp a telek előtt vezetett a kisvasút pályája.

 

Érdeklődtünk a városházán is az említett elképzelésekről, de egyelőre részletes tájékoztatást nem kaptunk, arra való hivatkozással, hogy ez még egy folyamat eleje. Veres István, Nyíregyháza főépítésze röviden azonban annyit elmondott: a közlekedési operatív program keretében Nyíregyháza hosszú távú közlekedési koncepciója készül. Ennek része, hogy a kötöttpályás közlekedés lehetőségét is meg kell vizsgálni.

Kampányban előkerül

Könnyen déjà vu érzése támadhat annak, aki a 2014-es választások előtt arról hall, hogy a kötöttpályás közlekedés kialakításának lehetőségeit vizsgálják Nyíregyházán.

Anno

Anno

 

A 2006-os parlamenti választáskor az egyik szocialista képviselőjelölt, Tukacs István kampányában egészen komolyan felmerült a villamosközlekedés újraindításának gondolata, aztán feledésbe merült. De akkor legalább, bár egyre lassabban, még járt a Nyírvidéki Kisvasút. Amikor 2009 decemberében több szárnyvonalon a közlekedés ideiglenes szüneteltetéséről született döntés, az akkor már csak Nyíregyháza és Herminatanya között járó kisvasút is beleesett a szórásba. Az MSZP és a Függetlenek Egyesülete (FE) koalíciója alkotta városvezetés 2010 áprilisában, nem sokkal az országgyűlési választások előtt megcsillantotta a reményt: tárgyalásokat kezdett a MÁV-val, hogy a nyári szezonban vállalná az üzemeltetést Sóstóig. Végül nem lett belőle semmi, mert – mint az akkori alpolgármester, Giba Tamás (FE) egy sajtótájékoztatón elmondta – „a vasút árajánlatától a városvezetők dobtak egy hátast”. Összeget azonban nem árult el. Úgy tudjuk, a MÁV a végén még önköltségi ajánlatot is tett, ami feltehetően már nem volt akkora összeg, hogy ne indulhasson újra a kisvonat, ha komoly a szándék. De nem volt az, ráadásul a következő, őszi önkormányzati választásokat a Fidesz–KDNP nyerte, így a terv füstbe ment.

Kisvasút annó

Kisvasút annó

 

Habár ellenzékben a bezárt szárnyvonalak újraindítását követelte – hatalomra kerülve több vonalat el is indított – a Fidesz–KDNP, a 2010-es országgyűlési választások után a Nyírvidéki Kisvasút életre keltése már szóba sem került.

Mennyibe kerül?

Ha a város és a környező települések képesek lennének összefogni, együtt pályázni, több helyről is szerezhetnének hozzá támogatást, hisz turisztikai, energetikai, környezetvédelmi szempontból is indokolható a Nyírvidéki Kisvasút létjogosultsága. Úgy tudjuk, két kilométer pályát 100 millió forintból lehet kiépíteni, újonnan. A nyomvonal-korrekcióval a nyíregyházi szakasz 10 kilométeres pálya lenne, az igazán nagy tétel a közműkiváltások, a közutat érintő átépítések. Összehasonlításképpen: a 17 kilométer hosszú pályán közlekedő, debreceni Zsuzsi vonat éves költségvetése 30 millió forint. A Nyírvidéki Kisvasút teljes hossza 67 kilométer, ebből 8 kilométer az érintett, nyíregyházi szakasz.