Késelés és tömegverekedés – mindennapi agresszió egy ózdi iskolában

  • Nagy Gergely Miklós
  • Kovács István
  • 2013. április 22.

Kis-Magyarország

Lányokat és fiúkat egyaránt bilincsben vittek el rendőrök nemrég egy ózdi középiskolából, miután a fiatalok olyan súlyosan bántalmazták egymást, hogy még vér is folyt. Miközben a hatósági beavatkozások kezdenek szokványossá válni, az iskola pedagógusai azt mondják, lehetetlen körülmények közt kell dolgozniuk. Mit lehet itt tenni?

„Én csak fegyháznak hívom ezt a sulit, mert itt a kisebbeket és a gyengébbeket megalázzák az erősebbek, éppen úgy, ahogyan a börtönben szokás.” Az ózdi Bolyai Farkas Szakképző egyik tanulója fakadt ki így érdeklődésünkre. Nem véletlenül: az iskolában évek óta rendszeresek a tanulói verekedések, ahogy lopások is gyakoriak az intézményben, de a sértettek félelmükben nem mernek szólni az ellenük elkövetett bűncselekményről. Ugyanakkor az elmúlt hónapok eddig nem tapasztalt feszültségeket produkáltak – állítják egyként pedagógus forrásaink, akik mindannyian ragaszkodnak a névtelenséghez. Decemberben például vér folyt a szakképzőben: két fiú – egy arlói és egy farkaslyuki – vitája késszurkálásig fajult, néhány órával később pedig az iskola folyosóján a farkaslyukiak próbáltak „revánsot venni” az arlóiakon. A tömegverekedésnek végül a rendőrök vetettek véget. Forrásaink megerősítették: a konfliktusok nem etnikai alapon törnek ki, hanem származási hely szerint. Korábban az arlói és a járdánházi fiatalok között tombolt a bandaharc annak bizonyítására, hogy kik az erősebbek, de mostanára a Farkaslyukból bejáró tanulók kerültek fölénybe, amivel állítólag vissza is élnek.

Képünk illusztráció


Képünk illusztráció

Fotó: MTI

Egyébként nem csak fiúkról beszélünk: januárban két lány verte egymást véresre az iskola folyosóján, mint utólag kiderült, szerelemféltésből. (Őket is bilincsben vitték el a rendőrök, akárcsak a többi ügy gyanúsítottját.) Pedagógus forrásaink elárulták: nem telik el olyan hét, hogy ne hívnának rendőrt a durva atrocitások megfékezésére.

Fegyelmi tárgyalások sorozatban

Úgy tudjuk, a Bolyaiban a 2012/2013-as tanévben eddig húsznál is több fegyelmi eljárás indult. Az iskolából eddig tucatnyi diákot kirúgtak, de voltak, akiket felfüggesztettek. Öt diákot más iskolába, néhányat másik osztályba helyeztek. Mint megtudtuk, 2007 decembere óta mintegy 150 fegyelmi tárgyalásra került sor az ózdi oktatási intézményben.

A kialakult helyzetre a pedagógusok és a szülők is a városi önkormányzat vezetőitől vártak megoldást. A problémát Márton Ferenc képviselő tárta a grémium elé. A képviselő-testület intézkedésének hatására 2011. december 2-től 2012. január 31-ig napi nyolc órában négy polgárőr segített az iskolai rendfenntartásban. A polgárőröket aztán visszarendelték, Fürjes Pál polgármester pedig Márton Ferenc újabb felvetésére kifejtette, hogy a szakképző (2013-tól – a szerk.) már nem városi fenntartású iskola, ezért oda nem tudnak biztonsági őrséget állítani.

Fokozottabb fegyelem

A rend fenntartása érdekében a Diósgyőri Szakképzőben az iskolai szünetekben becsukják a tantermek ajtaját, és ügyeletes tanárok tarják fenn a rendet a folyosókon. A fokozottabb ellenőrzés bevezetése óta csökkent a fegyelemsértések száma, de így is előfordul, hogy renitens diákokat kell másik iskolába áthelyezni – mondta az iskola egyik pedagógusa, aki az ózdi tanárokhoz hasonlóan szintén névtelenséget kért

A diákok szemével

Egy áprilisi délután, tanítás után érkezünk a szóban forgó iskola elé, ahol a hazafelé tartó diákoktól érdeklődünk a kialakult helyzetről. (A diákok nem szerették volna vállalni saját nevüket, ezért a keresztneveket is megváltoztattuk.) Zsolttól megtudtuk: két bátyját nemrég fegyelmi okok miatt kirúgták a szakképzőből. Egyikük most közmunkát végez, amiért nagyon kevés fizetést kap, másik bátyja viszont munka nélkül tölti mindennapjait. Zsolt azonban – mint mondja – tanult a rossz példából, és két év múlva elvégzi a gépész szakot, utána pedig megszerzi a technikusi oklevelet, és munkába áll. Idáig elkerülték az iskolán belüli balhék, mert ő nem bánt senkit, de azt sem szeretné, ha mások belekötnének. A magyarnarancs.hu tudósítójának beszélt az intézményen belüli rongálásokról, amikor az ajtókat vagy a piszoárokat rúgják szét iskolatársai – ezeket értelmetlen vandalizmusnak tartja a fiú.

Képünk illusztráció


Képünk illusztráció

Fotó: MTI

Alexandrának három testvére van, szülei régóta nem dolgoznak, és mivel nincs szakmájuk, nehezen találnak munkát. A lány tizedik évfolyamos vendéglátós, és arra törekszik, hogy megszerezze a szakmunkás-bizonyítványt. Most azt mondja, nem szeretne munkanélküliként tengődni, mert látja otthon a rossz példát. Havi bevételüket a családi pótlék és a szociális segély jelenti, amiből szinte lehetetlen megélni.

Márk egy környékbeli faluból jár az ózdi szakképzőbe, és gépész szakon tanul. Szüleinek folyamatos munkája van, így testvérével együtt úgy érzi, viszonylag jó körülmények között élnek. Szeretne biztonságosabb körülményeket az iskolájában, mert az állandó feszültség és félelem a tanulás rovására megy. Erre azonban nem tudja a megoldást, de szerinte ez nem is az ő feladata.

Belefásult pedagógusok

Egy Borsodban jól ismert, ma már nyugdíjas pedagógus szerint ki kell mondani, hogy a szakképzőben tanuló gyerekek többsége hagyományos pedagógiai módszerekkel nem tanítható, mert a háttérben súlyos társadalmi problémák állnak. Szerinte az iskolákban akár biztonsági őrök alkalmazásával is rendet lehetne csinálni. „A hagyományos pedagógia az ilyen esetekkel szemben már-már tehetetlen. Ilyenkor szigorral, büntetéssel, kényszerítéssel nem megyünk semmire. Nem lehet minden tanterembe rendőrt állítani. A mi felfogásunk a jelenség komplex kezelését támogatja” – véli ehelyett L. Ritók Nóra, a berettyóújfalui Igazgyöngy Alapítvány vezetője, elismerve, hogy a hatósági eszközök alkalmazása sajnos elkerülhetetlen. (Az alapítvány módszertanáról lásd később – a szerk.)

Az ózdi iskola


Az ózdi iskola

Fotó: MTI

Egy ózdi tanár a kialakult helyzetről elmondta: saját, pedagógusi helyzetüket már-már reménytelennek élik meg az intézmény oktatói. A tantermekben szinte lehetetlen a tanítás a hangoskodó, telefonáló vagy rádiózó diákok miatt. A tiszteletlen beszólásokat a tanárok inkább elengedik a fülük mellett. Belefásultak. A pedagógus azt is elmondta: a szép múltú szakmunkásképzővel a városi önkormányzat már nem is foglalkozik, noha az ominózus események a városházától néhány száz méterre történnek. A Bolyai Szakképző fenntartója ugyanis már egy ideje a Megyei Intézményfenntartó Központ (MIK) volt, a sorozatos központosítások után aztán az Emberi Erőforrások Minisztériumához került. A MIK vezetője, Koncz István írásban kérte az intézményben zajló eseményekkel kapcsolatos kérdéseinket, melyeket elmondása szerint továbbküldött az új fenntartóhoz. Választ azonban több hét eltelte után sem kaptunk felvetéseinkre.

Jelen kell lenni

„A hátrányos helyzetű régiókban működő szakközép-, illetve szakiskolákban az összkép ehhez hasonló, noha a rendőri beavatkozás ilyen foka azért nem jellemző” – véli L. Ritók Nóra. (A vele készült interjúnkat, illetve a térségben működő művészeti iskola munkáját bemutató riportunkat itt olvashatja.) A pedagógus hangsúlyozza: ezek a problémák már nem kezelhetők a tanterem falain belül, és a hatósági eszközök ezen a szinten már tagadhatatlanul szükségesek.
Főképp a halmozottan hátrányos területeken – amilyen például az ózdi – van létjogosultsága ennek a megközelítésnek, ahol szükséges a tanulói differenciálás alkalmazása L. Ritók Nóra szerint. A cikkben bemutatott tanulói viselkedésnek fontos megismerni az előzményét, magyarán azt, hogy otthon milyen környezetben él a diák. „A hagyományos oktatás nyakába nem lehet varrni, hogy kezelje ezeket a súlyos szocializációs problémákat. Erre külön energia és szakember kell. Mi eljárunk a környékbeli családokhoz, és a velük való foglalkozást, az ő bevonásukat a tanítással összefüggő feladatnak gondoljuk. A szülőt partnerré kell tenni ebben a folyamatban, és nem felülről elvárni tőle, hogy működjön együtt, zárkózzon fel. A családoknál járva sokszor tapasztalunk olyan problémákat, mint a tartós munkanélküliség, az uzsora, az analfabétizmus, az alkoholizmus vagy a prostitúció. Ráadásul a tanult tehetetlenségből fakadó passzivitás is jellemző. Egy ilyen közegből érkező gyerek olyan mintákat hoz magával, amelyekkel képtelenség érvényesülni a hagyományos iskolában.” Az Igazgyöngy Alapítvány épp ezért vállalja az értékközvetítést és a közösségfejlesztést, miközben a vele kapcsolatban álló családok és a külvilág (például hivatalok vagy közműcégek) közt is megpróbál közvetíteni. „Az ilyen helyszíneken napi jelenlét szükséges. Ott kell lenni. Mi itt rengeteget beszélgetünk, sokszor közösen főzünk, de emellett a családokat megpróbáljuk a munkával is felrázni. Nálunk sokan kertet művelnek, és biobrikettet is készítenek. És mindez együtt, egy idő múlva elkezd működni, a konfliktusok pedig mérséklődnek. Fontos tudni: minden közösségnek megvan a tudása, ahogy minden családban vannak pozitív értékek. Mi ezeket próbáljuk felerősíteni, és a negatívokat  csillapítani.”

Az ózdi helyzetre visszatérve a pedagógus megjegyzi: nem hiszi, hogy bármilyen hagyományos pedagógiai eszközzel eredményt lehetne elérni ebben az iskolában hosszú távon. „Ha odakerülnék, biztos nem a tanítással kezdeném. Megpróbálnék beszélni a diákokkal, és megérteni azt, hogy honnan jönnek, hogyan élnek, mik az ő problémáik. Sporttal és művészettel próbálnék közösségi élményt elérni. Tudom, hogy ez egyből nem működne, de lassan és nehezen azért jutnék valamire.”

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.