„Ha olyan leszek, mint Hoffmann, pofozzanak fel!” – Baranyában turnézott a Bajnai-csapat

  • Stemler Miklós
  • 2013. április 23.

Kis-Magyarország

Zártkörű fórumot tartott az Együtt 2014 több baranyai városban, mivel a szimpatizánsok a helyi hatalom retorziójától tartottak. A pécsi azonban már nyílt esemény volt. Juhász Péter itt elmondta: amit Bajnai és Mesterházy művelt az elmúlt napokban, csak egy előre kigondolt koreográfia volt. Hoffmann Rózsáról pedig érdekes dolog derült ki.

„A mai egy olyan Magyarország, ahol nem lehet a politikáról nyíltan beszélni” – mondta a magyarnarancs.hu-nak Juhász Péter Pécsett. Az Együtt 2014 (E14) társelnöke ezt annak kapcsán jegyezte meg, hogy miközben az E14 és a Párbeszéd Magyarországért (PM) baranyai villámturnét tartott hétfőn, nemcsak Szigetváron, de Siklóson is zártkörű fórumot kellett tartaniuk, mivel szimpatizánsaik közül többen jelezték: retorzió érheti őket, ha nyíltan felvállalják pártszimpátiájukat. A kirándulás része volt az E14 most indult országjáró körútjának, amely során a párt vezetői mindennap az ország különböző részeit célozzák be. Baranyába Juhászon kívül még a PM-s Szilágyi László utazott el.

Mérsékelt érdeklődés
A kisvárosoknál szabadabb szellemiségű Pécsett már nem a félelem befolyásolta a résztvevőket, hanem az időjárás és az alulszervezettség. A Széchenyi téri kora esti kitelepülésnek egy hirtelen zápor vetett véget, a Slyven Rendezvényközpontba megszervezett fórumra pedig összesen mintegy húszan voltak kíváncsiak. (Alighanem azért, mert az eseményt csupán saját levelezőlistáján hirdette meg az E14, ráadásul vasárnap este.)

Juhász Péter Budapesten szónokol


Juhász Péter Budapesten szónokol

Fotó: MTI

A kisszámú közönség mégis aktív volt: többen aggodalmukat és értetlenségüket fejezték ki az E14 és az MSZP legújabb kommunikációs csörtéje miatt – ennek kapcsán Juhász igyekezte megnyugtatni a jelenlévőket, mint mondta, mindez csupán a politikai koreográfia része, a maga részéről pedig ő biztos abban, hogy lesz együttműködés a két ellenzéki formáció között, hiszen ez „közös érdek”. A Milla korábbi aktivistája szerint irányadó lehet saját tapasztalata: a Baranya megyében még aktívnak mondható MSZP-tagság ugyanis örömmel fogadta az E14-et. A PM-nek azonban nehezebb dolga van itt – derült ki Szilágyi László szavaiból, miután szemben Budapesttel, az LMP lényegében egész baranyai tagsága az anyapártban maradt. (Az LMP vidéki bázisáról szóló korábbi cikkünket itt, míg a PM szervezkedéséről szólót itt olvashatja.) A PM pécsi sejtje jelenleg most alakul.

A fórum felszólalóinak egyike szerint az E14–PM legfőbb problémája a „kisemberek” megszólítása lesz – ehhez ugyanis egyszerű üzenetek kellenek, ezen a téren pedig a Fidesznek óriási előnye van. Válaszában Juhász két területet emelt ki: az egyik az adórendszer szociálisan „érzékenyebbé tétele” a többkulcsos adó által, a másik a közmunkások helyzetének javítása, amely Baranyában is érzékeny téma.

Hoffmannék betiltották
Juhász azt is megosztotta a pécsi közönséggel, hogy egykori középiskolájában – amelynek Hoffmann Rózsa volt az igazgatója – be volt tiltva a Fidesz: a fővárosi Németh László Gimnáziumban ugyanis 1988-ban nem engedték a diákoknak, hogy megalapítsák a párt helyi szervezetét. Juhász szerint az, hogy most Hoffmann a Fidesz-kormány oktatási államtitkára, mindent elmond az ország abszurd helyzetéről. Ő maga nem készül hasonló bűvészmutatványokra, és arra kérte a jelenlévőket, hogy amennyiben azt látják, hogy elfelejti eredeti célkitűzéseit, pofozzák inkább fel.

A pécsi közönség soraiban felbukkant néhány korábbi politikus is, így például Bretter Zoltán, az SZDSZ korábbi országgyűlési képviselője. Juhász Péter ennek kapcsán elmondta: a kérdés nem az, hogy valaki politizált-e korábban vagy sem, hanem az, hogy megőrizte-e hitelességét. Az E14 most ezeket az embereket keresi országszerte, a fogadtatás pedig eddig egyértelműen pozitív a politikus szerint. „Reménytúrán vagyunk” – summázott Juhász.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.