Múltját keresi a falu – példaértékű kutatás a legszegényebb magyar településen

  • Stemler Miklós
  • 2013. június 27.

Kis-Magyarország

A baranyai Gilvánfa fiataljai a kis falu múltja után eredtek. Közösségformáló projekt a mélyszegénység kapujában, korabeli fotókkal.

Zarándokhellyé alakult a gilvánfai templom az elmúlt napokban. E szerény külsejű épület ad otthont annak a helyi fiatalok által gyűjtött helytörténeti kiállításnak, amely több száz fotót, családfákat és a falu határában egykor húzódó cigánytelepek alaprajzát is tartalmazza. A kiállítás fontos esemény a baranyai Gilvánfán: ami a fiatalok számára izgalmas detektívmunka volt, az az idősebb helyieknek egy rég elmúlt aranykor felidézése (s az egyházi vezetők is kifejezetten örültek a kezdeményezésnek).

A cigányok bejövetele
A több mint fél évtizede zajló múltkutató projekt (amelynek a magyarmecskei zsidó közösség életét és végzetét feltáró mellékszála az izraeli nagykövetet is lehozta az ormánsági faluba) a 19. század első feléig ásott le a helyi cigány közösség történetének feltérképezésében. A munkát nehezítette, hogy a cigány néphit szerint a visszajáró halottak távoltartása érdekében a korábbi generációk tagjai haláluk után elégették rokonaik fotóját, és az idősebbek manapság sem szívesen mutatják meg a megmaradt képeket. Az első interjúk és az első előkerült fotók azonban láncreakciót indítottak el: mindenki a történet részesévé akart válni, a kiállítás megnyitása pedig újabb hullámot indított el.

Cigánytelep vezető vajda az 1930-as években

Cigánytelep-vezető vajda a 30-as években

 

Az első fotók az 1930-as, 1940-es évekből maradtak fent, és a falu melletti két telepen élő teknővájó cigányok életébe engednek betekintést. A második világháború alatt kijutott a szenvedésből mind a telepieknek, mind a falubelieknek: a németek inkább a cigányokat sanyargatták, az oroszok már nem válogattak. (A mindkét oldal katonáinak nőket szállító, magát mind németül, mind oroszul megértető áruló alakját megőrizte az emlékezet: a visszaemlékezések szerint a háború után egy időre – jól felfogott érdekében – eltűnő férfit az 1956-os forradalom során érte el a gyilkos bosszú egy vaskos szódásüveg formájában, immár újra Gilvánfán.)

Cigánytelep Gilvánfa mellett az 1940-es évek elején

Cigánytelep Gilvánfa mellett a 40-es évek elején

 

Az ötvenes évek nagy változásokat hozott a falu életébe: miután a Gilvánfát a begyűjtésben „élenjáró községgé” tevő kommunista tanácselnök egy új telepet hozott létre a korábbi kettő kiváltására. Az új telep erénye volt, hogy száraz földre épült, szemben a mocsaras talajra felhúzott elődeivel, ám a megoldás szépséghibájaként ezek voltak a falu termőföldjei is, így mondani sem kell, hogy a földjüktől megfosztott parasztok nem voltak túl boldogok. 1956 októbere – a bosszúesetet leszámítva – mondhatni „civilizált” módon zajlott Gilvánfán: a cigányok és parasztok olyan megállapodást kötöttek, ami meghagyta a telepet, de a föld egy részét visszajuttatta a földműveseknek. A helyi demokrácia szép pillanatának a bevonuló oroszok vetettek véget.

Ahol Kádár óta nem történt semmi
A szocializmus éveiben a „leggazdagabb falu volt ez a környéken” – mondja nekünk egy hatvanas éveiben járó nő. A kézművességből élő cigányokat beszippantotta a szocialista nagyipar, miután a teknővájó szakma már nem volt annyira jövedelmező, meg a kommunista rezsim nem is nézte jó szemmel a saját vállalkozásokat,  bármilyen szerények is voltak. A kubikosok mellett a messze földön keresett gilvánfai muzsikusok is felbukkannak a korszak fotóin, mulatozó parasztok társaságában – bár alaposan megfogyatkozva, de a muzsikushagyomány ma is él Gilvánfán. „Mióta Kádár elment, azóta vége” – summázza az elmúlt lassan negyedszázad történetét egy annak idején kubikosként dolgozó férfi, akit annyira megragadott a kiállítás, hogy megtekintése után a képekkel álmodott.

Muzsikosok a helyi parasztokkal a hatvanas években

Muzsikusok a helyi parasztokkal a 60-as években

 

A leggazdagabb falu hanyatlása hirtelen volt és visszafordíthatatlan. A nagy szocialista vállalatok megszűnése egy csapásra munkanélkülivé tette a helyiek túlnyomó többségét, az először átmenetinek gondolt állapot aztán évekre, majd évtizedekre nyúlt. Aki tehette, elköltözött, a kétezres évek közepére pedig Gilvánfa elnyerte a legszegényebb magyar település baljóslatú címet.

Hógolyózás az '50-es évekből

Hógolyózás az 50-es évekből

 

A múltkutatás ugyan nem hoz gazdasági fellendülést, ám összetartozást és identitást adhat annak a közösségnek, ahol az élet több mint két évtizede a nyomorról és a kilátástalanságról szól. A projekt megszervezésében oroszlánrészt vállaló tanodavezető, Heindl Péter nagy álma egy állandó, interaktív kiállítás létrehozása, mindehhez azonban pénzre lenne szükség. A történelemtől rendesen megcincált Gilvánfa egyszerre egyedi, mégis oly jellemző története pedig jó lenne, ha minél többekhez eljutna országszerte.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.