„Tegnap este tudtuk meg, hogy ez az utolsó nap, aztán mehetünk a Szent Benedekbe. A hétfői tüntetés után még bíztunk benne, hogy megmenekülünk. Legalább a Rogers, mert azt már tudtuk, hogy az alapítvány másik iskolája, a Szefi biztosan bezár” – kezdi az egyik tanuló a szegedi Rogersben szerda reggel. „Miután megtudtuk, hogy nekünk sincs tovább, azt beszéltük anyuékkal, lehetetlen, hogy nincs 50 millió forint, amivel működhetne legalább ez év végéig a gimi. Többen még a polgármesternél is jártak, aki azt válaszolta, hogy együtt érez velünk, de az önkormányzat nem tud segíteni. Pedig azt gondoltuk, hogy a polgármester szoci, akik meg ezt csinálták, a fideszesek. Szóval azt hittük, Botka majd segíteni fog. Nem így történt.” (Botka László levelét keretes írásunkban olvashatja.)
| ||
Szerda reggel járunk az intézményben, ahol a gyerekek – mintha ez is egy átlagos nap lenne – várják az utolsó tanórákra érkező tanárokat. A folyosón már gyertyát is gyújtottak, ám a gimnazisták mintha fel sem fognák, hogy ma utoljára vannak ebben az osztályteremben. Jelenleg egyébként úgy állnak a dolgok, hogy a Rogers négy gimnáziumi osztályát átveszik más szegedi intézmények. „A fenntartó azonban az iskolavezetés kérésére csak pénteken jelenti be a megszűnést, hogy kétnapnyi igazgatói szünet még rendelkezésre álljon a diákok elhelyezésére és az adminisztráció elvégzésére” – írja a delmagyar.hu. A lap információi szerint a végzős gimnáziumi osztályt és a Szefi esti gimnazistáit tanárokkal együtt veszi át a Baptista Szeretetszolgálat EJSZ Móra Felnőttoktatási Gimnázium. „A két kilencedikes osztály a Szent Benedek Szakközépiskolába kerül. A bencéseknél ugyan gimnázium helyett szakközépiskolai képzést kapnak, de legalább ők is megmaradnak egész osztályként. A tizedikes évfolyam viszont szinte biztos, hogy széthullik. Az Eötvös gimnázium ugyanis csak úgy venné át őket, ha beolvasztja saját osztályaiba a diákokat. Tárgyalások folynak a Wesley iskolával is, mely az egész osztályt egyben tartaná, ám oda a diákok egy része nem szívesen menne tanulni.” A tanárok helyzete sem jobb: tőlük többet „átvesz” a másik intézménye, többekkel egyelőre azonban még nem tudni, mi fog történni.
Lógnak a levegőben
Nagyobb gondban vannak az első szakmát tanulók, mivel ők itt ingyen tanulhattak, de például a szakácsoknak Szegeden csak fizetős intézményben van lehetőségük folytatni a tanulmányaikat.
Az igazgatói iroda előtt ácsorog egy asszony a fiával, várják a papírt, amivel – ezt mondták nekik – mehetnek beiratkozni a másik iskolába. Az édesanya azt magyarázza, hogy egy 30 kilométerre levő faluból járatta ide a fiát, mindig voltak tanulási nehézségi, de reménykedtek abban, hogy itt ki tudja tanulni a szakács szakmát, hiszen itt kedvesen bánnak a fiúval. „Ez más, mint a szokványos iskola, de nincs mit tenni. Hogy miből fogjuk kifizetni az ottani tandíjat, meg valami regisztrációs mifenét is kérnek, hát azt nem tudom. Közmunkában vagyok, hát abból, valahogy.”
| Botka László levele „Tisztelt Tanulók, Kedves Gábor és Viktória! Levelüket megkaptam, és biztosíthatom Önöket, a gimnázium tanulóit, a szülőket és a pedagógusokat, hogy együtt érzek Önökkel, magam is mélyen felháborodtam. A képviselőikkel találkozónk során személyesen is közöltem: véleményem szerint a középiskola év közbeni bezárása ellenkezik a szakmaiság és az emberiesség valamennyi szabályával, méltatlan és méltánytalan. Ennek ellenére el kell mondanom, hogy az önkormányzatnak sem jogi, sem pénzügyi lehetősége nincs a középiskola „megmentésére”, fenntartói feladatokat nem vehet át, különösen abban az esetben, ha – mint az Államkincstárral és az Emberi Erőforrások Minisztériuma illetékes szerveivel történt egyeztetés során kiderült – a fenntartó magánalapítványnál olyan súlyos gazdasági, pénzügyi visszaélések, törvénytelenségek történtek, amelyek hatására a közpénzek folyósítását azonnal fel kellett függeszteni. Támogatok ezzel szemben minden olyan megoldást, ami a helyzet gyors és minél kevesebb problémával, töréssel járó áthidalását jelenti. Szeged, 2015. január 20. Botka László” |
Egy másik, szintén a cukrásznak tanuló fiának helyet kereső anyuka azt mondja, ők is ebben a cipőben járnak. Azt már kiderítették, hogy az egyik szegedi iskolában 60, a másikban 80 ezer forintot kell fizetni a szakácsképzésért. Angyal Anikó, a Rogers igazgatója nem kívánt nyilatkozni, folyamatosan a fülén lóg a telefon, intézi a gyerekek elhelyezését. A beszélgetésekből az szűrődik ki, hogy a „masszőrök problémásak”, mivel Szegeden ilyen profilú képzés nincs. „Vannak matracaink, olajunk, eszközeink, tanáraink, odaadjuk, csak helyet biztosítsanak nekik” – mondja valakinek a telefonba az igazgató. A hallottakból az derül ki, hogy még legalább 50 fiatal sorsa a levegőben lóg. Még van két napjuk.
Érettségi előtt hova vigyem?
Az Hátrányos helyzetűekért Alapítvány 2003 óta működik. Kezdetben felnőttképzéssel foglalkoztak, erre hozták létre a Szegedi Felnőttképzési Intézményt, a Szefit, amelynek már „leányvállalatai” működtek Bács - Kiskun és Jász – Nagykun- Szolnok megyében is. A Rogers Gimnáziumot négy évvel ezelőtt indították, most 100 tanulóból 20 sajátos nevelési igényű fiatal - két év óta pedig vakokat és gyengén látókat is fogadnak. A gimnáziumi osztályok mellett szakmai képzést is indítottak, zömében első szakmát tanulók számára, nekik ingyenesen (a Rogersbe is ingyen járhattak a diákok). A külföldieknek és a második szakmájukat tanulóknak kellett tandíjat fizetni.
A Szefi bezárását már tegnap, hivatalosan is bejelentette a Csongrád Megyei Kormányhivatal, továbbítva a fenntartó Alapítvány döntését. Itt több mint 1000 diák tanult, mindnyájan a tanköteles koron túliak. A Rogersről váratlanul tegnap este értesültek a diákok. Ez vaskos meglepetés volt, ugyanis ennek további működésében bíztak, ezért is szerveztek még hétfőre tüntetést.
| ||
Most se a szülők, sem a diákok, de valójában a tanárok sem értik, miért nekik kell bűnhődniük az intézményt fenntartó szabálytalan adminisztrációja miatt (az esetről hamarosan bővebben). „Mi nem véletlenül jöttünk ebbe az iskolába, itt teljesen személyre szabottan nevelték a gyerekeinket. Háromhavonta úgynevezett szerződést kötöttek a pedagógusok a gyerekekkel, amiben lefektették az egymással szembeni elvárásokat” – magyarázta a hétfői tüntetésen Orlovszky Andrea magyarnarancs.hu-nak, akinek két gyermeke is jár az intézménybe. „A fiam állatorvosira készül, akkor most gondolhatja, hogyan fog egy új iskolában, új tanterv, új tanárok és osztálytársak mellett teljesíteni. A diákok között akad olyan is, aki 70 kilométerre lakik Szegedtől, pontosan a speciális pedagógiai program miatt választották az iskolát. Azok, akik szakmát tanultak az intézményben és ráadásul fizettek a képzésért, nemcsak az iskolájukat, de a pénzüket is bukhatják.”
Az iskoláért tüntetők több száz aláírást gyűjtöttek, levelet írtak a köztársasági elnöknek, az oktatási államtitkárnak, amelyben azt kérik, legalább az év végéig biztosítsák számukra a megszokott iskolájukban a tanulást, ahogy a köznevelési törvény előírja. Mindhiába.
Ez indította el a lavinát
Még 2013–ban indult vizsgálat a Szegedi Felnőttoktatási Intézményben, a Szefiben. Tavaly nyár elején derült ki, hogy a szokásos magyar államkincstári vizsgálatokon túl a NAV is vizsgálatot indított különösen nagy értékű költségvetési csalás gyanújával.
Mind a NAV, mind az Államkincstár azt gyanította, hogy a normatívát több diák után igényelte az intézmény, mint ahányan valójában tanultak az iskolákban. A NAV vizsgálata a magyarnarancs.hu információi szerint még tart. Az iskolában a NAV által vizsgált 2012-es évben igazgatóként ott dolgozó képviselő, Hűvös László (Fidesz–KDNP) állítása szerint nem hallgatták meg az ügyben, amennyiben bővebb információval rendelkezik, áll a sajtó rendelkezésére. (Hűvös ma már más intézményt vezet. Nemrég abban a sándorfalvi iskolában pályázott meg igazgatói posztot, ahol a korábbi igazgató is aspirált, akit a szülői munkaközösség és a tantestület is támogatott, a Klik mégis a fideszes szegedi politikust választotta – Sz. R.)
Az Államkincstár viszont, bár korábbi vizsgálati alkalmával nem észlelt rendkívülit, a tavalyi évben a fenntartó alapítvány szöveges érvelését ugyan elfogadta, de számszakilag nem, így 50 millió forintos bírságot szabott ki a fenntartóra, ami ellen az fellebbezett.
A vizsgálatkor az intézmény azzal védekezett, hogy a vizsgált 2012-es évben az intézményben tanulók dokumentumait, mivel ők már végeztek, megsemmisítették – így nem tudják alátámasztani, hogy valóban odajártak a diákok. A 2013-as évben folytatott vizsgálatok idején azt állapították meg, hogy a 2014-re igényelt támogatások nem megalapozottak, így a normatív támogatást felfüggesztették. Az Alapítvány a felfüggesztés ellen fellebbezett, ebben még nincs jogerős döntés, ám az Államkincstár álláspontja az, hogy nekik nincs mérlegelési lehetőségük, a jogszabály szerint kell dönteniük. Az alapítvány kasszája mostanra már kimerült, és nem tudja tovább finanszírozni az oktatást az intézményekben.
Szanka Ferenc, a Csongrád Megyei Főügyészség sajtószóvivőjétől megtudtuk: az Esély a Hátrányos Helyzetűeknek Alapítvány esetében a nyomozás jelenleg is folyik. A szóvivő arról is beszámolt, hogy egy másik szegedi alapítványnál is feltételezhető, hogy jogosulatlanul igényeltek az általa fenntartott intézményekben normatívát a nem létező diákok után, ez utóbbi vezetőjét előzetes letartóztatásba is vehetik. Megkerestük az Alternatív és Magániskolák Egyesületének (AME) vezetőjét, aki érdeklődésünkre annyit mondott, hogy a most iskolái bezárására kényszerülő Alapítvány nem volt tagja az AME-nak, így információjuk sincs, a másik esetről pedig egyelőre nem hallottak. Horn György annyit elmondott, hogy januártól módosultak a jogszabályok: míg korábban az Államkincstár által feltárt szabálytalanságok esetén az intézmény fellebbezésével a normatíva folyósítása folytatódott, mostantól hiába nem nyert bizonyságot egy jogosulatlan igénylés, az Államkincstár így is felfüggesztheti a pénz utalását.
Egyenlők közt egyenlőbbek
A szülők fejében eközben csak sorakoznak a kérdések: miért írja felül az államháztartási törvény a
| Az egyetemi tanár szerint Máté Tóth András, a Szegedi Tudományegyetem Vallástudományi Tanszékének vezetője szerint fontos szerepet töltenek be az alternatív oktatási intézmények. A történtekkel kapcsolatban megjegyezte: „A strukturális bűn a katolikus társadalomtan egyik kulcskifejezése, amely azt hivatott keretbe illeszteni, hogy a legjobb szándékú döntések sorozata is produkálhat negatív következményeket. A másik értelme pedig az, hogy lehetnek olyan rendszerek, amelyek az embereket rákényszeríthetik arra, hogy a két rossz közül a kevésbé rosszat válasszák. Ezzel a konkrét üggyel kapcsolatban is az érhető tetten, hogy elindult egy döntéssorozat, egy túlkapássorozat, ami megy a maga útján, és a hibásan elindított sorozatot senki nem állítja meg.” |
köznevelési törvényt? (A Szegedi Tudományegyetem 2013 nyarán készített költségvetést, holott az államháztartási törvény a februári határidőt írja elő, a jogszabály szerint szankcionálnia kellett volna az Államkincstárnak, ám ezt nem tette, utalta az állami pénzt – Sz. R.) Miért nem lehetett fenntartót váltani, hiszen a Baptista Egyház átvette volna az iskolákat? Csakhogy arra hivatkozva, hogy év közben nem lehet fenntartót váltani, ez is meghiúsult.
„Mindenki mellettünk áll, de senki nem segít?” – értetlenkednek a diákok. Sokan még külföldről is biztatták őket.
Ma már, akik tudják, hol kell folytatni tanulmányaikat hétfőtől, csoportosan látogatják a befogadó intézményeket, mások egyelőre telefonálgatnak. Mindenki mehet, amerre lát. „Nem tudjuk, hogy történhetett ez. Nem csináltunk semmi rosszat, mégis minket büntetnek.”

