Rendőrrel szállították le a kerekesszékes anyukát kisgyermekével a veszprémi buszról

Kis-Magyarország

A Veszprém Busz Kft. sofőrje rendőrt hívott egy kerekes székes anyukára és kétéves gyermekére arra hivatkozva, hogy kísérő nélkül utazva, a gyerek rögzítése nélkül veszélyeztetnék az utasbiztonságot, mindkettőjüket leszállították a járműről. Az diszkriminatív eljárás miatt a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordult, mivel olyat várnak el mozgássérült utastól, amit mástól nem.

Adrienn és kétéves gyermeke június végén szeretett volna utazni Veszprémben, a helyi autóbuszvonalakat üzemeltető városi közlekedési vállalat, a V-Busz Kft. egyik járatán. A busz vezetője azonban nem volt hajlandó elindulni, mert úgy ítélte meg, a kerekesszékkel közlekedő anyuka nem tudja gyermekét biztonságosan rögzíteni. Rendőri intézkedést kért, karhatalmi segítséggel szállították le az anyát és gyermekét a buszról.

A V-Busz Kft. a Narancs.hu megkeresésére közleményében az utasra hárította a felelősséget. „A felszállás során a sofőr segített az utasnak, mert a padka és a busz közé szorult. Majd arra kérte, hogy a kétéves gyermekét az utazás során rögzítse az utazás biztonsága érdekében. Erre nem volt hajlandó, a gyermek közben rohangált a buszon. A járművezető a diszpécser tanácsára így nem vállalta a szállítást. Kénytelen volt rendőrt hívni. A kiérkező rendőrök a járművezetőnek adtak igazat, a hölgyet gyermekével leszállították a buszról.”

A V-Busz nagyon bízik benne, tették hozzá, hogy utasuk „megértette, hogy az intézkedés nem ellene, hanem éppen ő, kisfia és a többi utas érdekében történt.”

Ilyen buszról szállították le Adriennt és gyermekét

Ilyen buszról szállították le Adriennt és gyermekét

Fotó: wikipedia.org

A rendőrség az utasbiztonság miatt lépett

A Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság a Narancs.hu kérdésére szintén az utasbiztonságra hivatkozva indokolta fellépésüket, amelyet a buszvezető kért. „Elmondása szerint egy kerekesszékes utas kísérő nélkül és egy kisgyermekkel szeretne utazni, azonban a gyermeket nem rögzíti megfelelően, ezért ilyen módon az utazásban nem vehetnek részt. A Veszprémi Rendőrkapitányság járőrei a helyszínen meghallgatták az érintett feleket, majd tájékoztatták az utast, hogy a gépkocsivezetőnek be kell tartania a foglalkozására vonatkozó szabályokat. Az utas ezt tudomásul vette, lemondott az utazásról, majd a leszálláshoz segítséget kért a rendőröktől. Az eset kapcsán rendőrségi eljárás nem indult” – írták érdeklődésünkre.

Az anyuka nem először utazott gyermekével buszon, ám eddig nem hozták ilyen megalázó helyzetbe. Visszaemlékezése szerint gyermeke csak addig mozgott szabadon a buszon, ameddig a jármű a rendőrt várva vesztegelt a megállóban. A történtek szempontjából fontos, hogy a V-Busz, miközben elvárja a mozgáskorlátozottaktól a gyermek rögzítését, addig a járművén a kerekesszékesek számára biztosított helyre nem szerelt fel biztonsági övet. Azt pedig a sofőr elégtelennek ítélte, hogy ölébe vegye a gyereket, mint más anyuka.

A társaság képviselője a kísérővel való utazást várta volna el utasától, ám ilyen feltételt csak magatehetetlen emberek számára ír elő. Szabályzata szerint akkor tagadható meg az utazás, ha a magatehetetlen ember kísérő nélkül, vagy ha valaki ittas állapotban akarná igénybe venni a szolgáltatást. A kerekesszékesekkel szemben egyetlen elvárás, hogy biztonságosan helyezkedjenek el a járművön.

A rendelkezés így fogalmaz: „A fogyatékos személyeknek biztonságosan kell elhelyezkedniük a többi utas és a saját egészségük, valamint testi épségük védelme érdekében. Az utazás akkor kezdhető meg, ha az eszköz menetiránynak háttal, a támlához nekitolatva befér az erre a célra kialakított helyre, valamint a fogyatékos személy és eszközének együttes tömege nem haladja meg a 250 kilogrammot.”

Kerekesszék: utazási kihívások

Kerekesszék: utazási kihívások

Fotó: narancs.hu

„A mozgáskorlátozottak nem másodrendű állampolgárok!”

A történtek miatt a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordult. Álláspontjuk szerint „a V-Busz Kft. súlyosan megsértette az egyenlő bánásmód követelményét, amikor diszkriminatív utazási feltételekhez kötve kizárta a kerekesszékes anyukát és gyermekét az utazásból Veszprémben” – tájékoztatta a Narancs.hu-t a MEOSZ.

Az érdekvédelmi szervezet elfogadhatatlannak tartja, hogy a V-Busz a kerekesszékkel utazó szülőtől elvárják a kísérővel való utazást, vagy a gyerek magához rögzítését az autóbuszos utazás során, mivel ezt sem fizikai, sem szellemi állapotuk nem indokolja, s mindezt csupán arra hivatkozva, mert kerekesszékben él. „A mozgáskorlátozott emberek nem másodrendű állampolgárok, ugyanolyan jogaik vannak, mint bárki másnak!” – hangsúlyozza a MEOSZ.

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége a diszkriminációt nem csak abban látja, hogy a járművezető és a busztársaság szerint a kerekesszékes anyuka kizárólag kísérővel utazhatott volna, hanem abban is, hogy nem volt elegendő, hogy más, gyermekkel utazó nem kerekesszékes utashoz hasonlóan, önállóan közlekedve csupán az ölébe veszi és magához öleli a gyermekét.

„Határozott álláspontunk, hogy a V-busz Kft. nem biztosította az egyenlő esélyű hozzáférést a közösségi közlekedéshez, fogyatékossága alapján hátrányosan megkülönböztette a kerekesszékes édesanyát, amikor az utazásához kísérőt kért, illetve, amikor azért zárta ki az utazásból, mert gyermekét nem tudta rögzíteni” – tájékoztatta portálunkat Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke.

Jogsértő és megkülönböztető

A jogsértőnek tartott intézkedés miatt az érdekvédelmi szervezet belső vizsgálat lefolytatására kérte a V-Busz Kft.-t, amit a veszprémi közlekedési társaság elutasított. Ezek után a cég tulajdonosi jogait gyakorló önkormányzat vezetőjét, Veszprém fideszes polgármesterét, Porga Gyulát kérték arra, tegye meg a szükséges lépéseket a mozgáskorlátozott utasok egyenlő esélyű hozzáférése érdekében.

Kovács Ágnes: Megkülönböztetés történt

Kovács Ágnes: Megkülönböztetés történt

Fotó: meosz.hu

Kovács Ágnes a V-Busz utazást megtagadó eljárásával összefüggésben emlékeztetett az egyenlő esélyű hozzáférés követelményéről rendelkező a hazai és nemzetközi jogszabályokra is. „Az ENSZ fogyatékos emberek jogairól szóló egyezménye is előírja, a fogyatékossággal élő személyek önálló életvitelének és az élet valamennyi területén történő teljes körű részvételének lehetővé tétele érdekében másokkal azonos alapon kell biztosítani a közlekedéshez való hozzáférést. A fogyatékossággal élő embereknek is joguk van ahhoz, hogy a közlekedési szolgáltatást másokkal egyenlő eséllyel, önállóan vegyék igénybe, akkor is, ha egyedül kívánnak utazni, és akkor is, ha kisgyermeküket is magukkal viszik” – szögezte le MEOSZ elnöke.

Aki szerint a V-busz Kft. eljárása túl azon, hogy jogsértő, még szembe is megy a magyar állam által a fogyatékos emberek érdekeit képviselő értékekkel.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.