SallaI R. Benedek kénytelen volt kirúgni a túrkevei strand dolgozóit

  • B. T.
  • 2020. április 15.

Kis-Magyarország

Az elmaradt kormányzati mentőcsomag, az önkormányzat 130 milliós forráskiesése és a járvány miatti 40 millió forintos többletköltség miatt a túrkevei strand dolgozóinak nagy részét elbocsátják.

Mindezt drámai hangú Fb-bejegyzésben jelentette be a Sallai R. Benedek, a Jász-Nagykun-Szolnok megyei kisváros polgármestere, aki korábban az LMP színeiben az Országgyűlés tagja volt. „A mai nap valószínűleg a strand történetének egy olyan gyásznapja lesz, amire sok évtizeden keresztül emlékezni fogunk. A strand több mint pusztán egy idegenforgalmi szolgáltató, városi identitásunk egyik alapköve” – kezdi bejegyzését a 9 ezres település első embere.

Sallai R. Benedek kifejti, feltett szándéka volt, hogy ebben az önkormányzati ciklusban a fürdőben jelentős fejlesztések valósulnak meg. Bár erről nem tett le, a hetek óta tartó egyeztetések nem jártak eredménnyel, ezért meg kell vállniuk a strand dolgozóinak túlnyomó többségétől. Ez 30 ember elbocsátását jelenti.

A túrkevei strand fekete szalaggal

A túrkevei strand fekete szalaggal

Fotó: Sallai Róbert Benedek/Facebook.com

Bíztak a kormányzati mentőcsomagban

A túrkevei polgármester azt írta, nagyon bíztak a kormányzati mentőcsomagban, hogy lesz valamiféle támogatás a státuszok megmentésére. A várt támogatás azonban elmaradt, miközben az önkormányzatnak nincsenek szabad forrásai. A kormány 130 millió forintot vont el a várostól és a védekezés eddigi költségei 40 millió forintra rúgnak. Emellett a strand működtetése csökkentett munkaórában is úgy visz el havonta milliókat, hogy a bezárt létesítmény egyetlen fillér bevételt sem termel.

„A város érdeke az, hogy a strand megmaradjon, aminek most sajnos ez az ára” – írta Sallai R. Benedek. „Rettenetesen sajnálom, hogy nem látok más megoldást. Felelősen sajnos más döntési lehetőség nincs.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.