Több mint fél éves csúszás után adják át az új Ipoly-hidat

Kis-Magyarország

Üdülőövezeteket köthet össze a Helemba és Ipolydamásd között épült híd, melyet fél évnyi bizonytalanság és találgatás után a napokban adnak át. Az időközben dráguló projekt elhúzódását előre nem várt bonyodalmakkal indokolják. 

Július 28-án, pénteken lesz a Helemba és Ipolydamásd között létesülő új Ipoly-híd átadója – értesült a Narancs.hu. Az elmúlt hónapokban több, főleg szlovákiai magyar lap számolt be arról, hogy habár a 2021-ben elkezdett hidat tavaly novemberben átadta a kivitelező, az átadása folyamatosan csúszik, nem lehet tudni a pontos dátumot.

Folyamatos találgatások

A Dunakanyar Régió tavaly decemberben számolt be róla, hogy már a télen átadhatják a hidat, és megindulhat rajta a gépjármű- és kerékpáros forgalom. Rétvári Bence országgyűlési képviselő akkor azt nyilatkozta a lapnak, hogy az aszfaltozás után napokon belül elkezdődik az 58 méter hosszú, 12 métes széles híd terhelési tesztje. 

Az Újszó.com januárban arról írt, hogy a híd és a felvezetőút elkészült Helembán, már csak apróságok vannak hátra, de lehet, hogy az átadás csúszik, ugyanis a projekt magyarországi vezető partnere, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. megszűnt. A NIF feladatait az Építési és Közlekedési Minisztérium vette át, amely csak akkor állt még fel. A lap azt írta, hogy így az áprilisi átadás is csúszhat.  Rományik Ferenc, Ipolydamásd polgármestere azt nyilatkozta a lapnak, hogy a magyar oldalán minden elkészült, a szlovákiai oldalán vannak kisebb, elvégezendő munkák. 

A Napunk.sk szintén januárban azt írta, hogy a projekt három részből áll: a híd, valamint egy szlovákiai és egy magyarországi bekötőút megépítéséből. A fejlesztést az Interreg együttműködési program keretében finanszírozták, a teljes építkezés költsége pedig nettó 3,8 millió euróra rúgott. A lap akkor azzal számolt, hogy a hidat a második negyedévben adják át. 

Az Újszó.com-nak márciusban azt nyilatkozta Balkó József, Nyitra megye közlekedési osztályvezetője, hogy „a felvezető út technikai átadása is megtörtént, a jegyzőkönyv aláírására várunk, a jövő héten ez a folyamat is befejeződik. Ezt követi szlovákiai oldalon az ún. használatbavételi eljárás, azt pedig már az Érsekújvári Járási Hivatal közlekedési osztálya folytatja le”. Mivel sok az érintett, ezért a használatbavételi folyamat több hétig is elhúzódhat, illetve a lap szerint időközben drágult is a projekt. 

A Parameter.sk csodát várt a hídtól májusban, amely megnyithatja az utat Párkány és Vác között. Farkas Iván, aki a Nyitra Megyei Önkormányzatban a Szövetség párt frakcióvezetői posztját tölti be, azt mondta, a szlovákiai oldalon a létesítményre vezető út megyei beruházásként épült és csupán áprilisban adták át. Ennek oka, hogy előre nem látható bonyodalmak léptek fel, különösen az esővíz elvezetését illetően. Májusban kezdődött az építkezés műszaki, hatósági átadás-átvétele, és ez a felülvizsgálat még mindig folyamatban van. Ezért a használatbavételi engedélyezés is elhúzódhat. Ekkor már gyalogosok és kerékpárosok használták a hidat. 

A Napunk.sk legfrissebb témában született cikke szerint a hidat július végén adhatják át. Ipolydamásd önkormányzata azt írta a Facebookon, hogy „sajnos a híd átadása a szlovák oldali forgalomba helyezési eljárás elhúzódása miatt csúszik. Ez egy bonyolult folyamat, amire innen Magyarországról senkinek semmilyen ráhatása nincs. (…) Magyar oldalon a híd minden szükséges engedéllyel rendelkezik, átadásra kész”. Akkori információk szerint július végén megtörténhet a híd átadása. 

„A június 25-i Hídünnepet már hónapokkal ezelőtt leszerveztük, sajnos elhalasztani nem tudjuk.

Jó lett volna, ha addig sikerül átadni a hidat, de most egyelőre örüljünk annak, hogy van hidunk, gyalog és kerékpárral már járható.

Az autósoktól pedig már csak egy pici türelmet kérünk! Annál nagyobb lesz az öröm, amikor végre megnyílik” – tette hozzá Ipolydamásd Község Önkormányzata.

Átadásra kész

„Tervezetten 2023. július 28-án (pénteken) 10:00 órakor kerül megrendezésre az Ipolydamásd - Chl’aba (Helemba) Ipoly-hídátadó sajtótájékoztatója.

Az »Ipolydamásd – Chl’aba (Helemba) közötti határmenti kapcsolat fejlesztése« c. projekt kivitelezési munkái korábban elkészültek, műszaki átadás-átvétele sikeresen megtörtént. Az Ipoly-híd átadására ugyanakkor csak valamennyi, magyar és szlovák hatóság általi forgalomba helyezési eljárás sikeres lezárását követően kerülhet sor.

Az Ipoly-híd ideiglenes forgalomba helyezési engedélye, valamint a magyar oldali útcsatlakozásra vonatkozó határozat hatóság általi kiadása korábban megtörtént.

A szlovák útcsatlakozás kapcsán a forgalomba helyezési eljárás – információink szerint – 2023. július hónapban zárul. Ezen eljárás sikeres lezárása a feltétele a híd forgalomnak történő átadásához. Hivatalosan a fenti átadó időpontjától lehetséges a híd használata mind a gépjárművek, mind pedig a gyalogosok és kerékpárosok számára” – írta megkeresésünkre az Építési és Közlekedési Minisztérium. 

 
Rétvári Bence KDNP-s országgyűlési képviselő, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára, Andrej Dolezal szlovák közlekedési és építésügyi miniszter, valamint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b-j) az Ipolydamásd és a felvidéki Helemba (Chľaba) közötti Ipoly-híd alapkőletételi ünnepségén 2021. július 2-án Fotó: MTI/Komka Péter

Végre van időpont

Megkerestük Farkas Ivánt, a Nyitra Megyei Önkormányzatban a Szövetség párt frakcióvezetőjét, aki válaszai leközléséhez csak úgy járult hozzá, ha azt teljes terjedelmében publikáljuk. 

Narancs.hu: A híd átadása hónapok óta csúszik, még most sem lehet tudni a pontos dátumot. Mi ennek az oka? 

Farkas Iván (FI): A Helemba és Ipolydamásd között megépült Ipoly-híd ünnepélyes átadásának időpontja 2023. július 28., péntek, 10.00 óra.

Narancs.hu: A csúszás sajtóértesülések szerint azzal indokolható, hogy a szlovák oldalon vannak még elvégezendő munkák. Milyen munkák ezek pontosan? 

FI: Nem beszélnék szlovák oldalról, hiszen a mi oldalunkon, az Ipoly jobb partján is zömében, döntő többségben magyarok élnek, élünk…. Megfelelőbb kifejezés talán a szlovákiai oldal. Nos, a szlovákiai oldalon volt némi késés, a következő ok végett: maga a híd 2022 decemberére megépült. Ám a szlovákiai oldalon, az Ipoly jobb partján a hídra felvezető út építése közben alakultak ki előre nem látható, súlyos bonyodalmak. Itt a felvezető út teljes egészében a szlovákiai társberuházó, vagyis Nyitra megye hatáskörében van. Az előre nem látható, komoly műszaki bonyodalmakat a víz elvezetésének megoldása okozta. Ennek köszönhetően csupán 2023 tavaszának végére sikerült megépíteni a felvezető utat. Azt követően a szlovákiai oldalon kezdetét vette a híd, valamint a felvezető út műszaki ellenőrzése és a mű hatósági jóváhagyása. Ezt szlovákiai állami hatóság végezte és e folyamat 2023. július 12-én fejeződött be. Majd következett a mű átadása / átvétele. E folyamattal veszi át a beruházó a kivitelezőtől az elkészült művet. Majd a fent olvasható időpontban következhet a híd ünnepélyes megnyitása.

Narancs.hu: Pontosan mekkora forrásból valósult meg a beruházás?

FI:

A híd és mindkét oldalon a felvezető utak megépítésének összköltsége nagyjából 5 millió euró (1,8 milliárd forint – B. M.) volt.

Narancs.hu: Mit várnak a fejlesztéstől? 

FI: Mindenekelőtt tudni kell, hogy az új Ipoly-híd üdülőövezeteket köt majd össze. A Dunakanyart – a folyam bal oldali, északi partját – Kovácspatakkal (amely Helemba külterületén található) és Párkánnyal. Vagyis az egyik-másik oldalról eddig elzárt üdülőövezeteket köti majd össze, megnyitja számukra az észszerű megközelítés lehetőségét. Mindez új lendületet adhat mindkét kistérségnek. Ezen felül új közlekedési folyosó nyílik meg, ám csupán a személygépkocsival közlekedők számára. Mivel az előző évtized derekán népszavazást tartottak az egyik érintett településen, Helembán, ahol azzal a feltétellel járult hozzá a helyi lakosság a híd megépítéséhez, ha a hídon áthaladó gépkocsik tömegének közlekedési (KRESZ) határértéke legfeljebb 3,5 tonna lesz. Ezt további két közlekedési ponthiba is megerősíti, mely Helemba és Párkány között korlátozza majd az áthaladó forgalmat csupán személygépkocsik és kiszbuszok számára.

Narancs.hu: Sok a környéken az ingázó?

FI: Helembáról Párkány irányába nyilván nincsenek sokan, akik ingáznak. Hiszen Helemba esetében kis lélekszámú, festői zsáktelepülésről beszélhetünk. Inkább az üdülők, kirándulók, borkóstolók, ínyencek megnövekedett forgalmára számítok. Itt, Helembán található ugyanis a térség, a borrégió legimpozánsabb látványpincészete. Sőt, kiváló lehetőségeket kínál a régió a kerekezők és a vízi turizmus számára. Ezen felül az áthaladó magyarországi járműforgalom lehet számottevő a szobi kistérség és Vác térsége, valamint Esztergom között. A Letkésen és Szalkán áthaladó gépkocsiforgalom egy része fog kisebb kerülővel mint eddig, erre haladni. Ám az ebből fakadó kellemetlenségeket hatványozottan túlszárnyalja majd a két üdülőövezet számára megnyíló új közlekedési folyosó. Szinergiát fog képezni számukra, idővel akár összenőhet a Budapesttől nem is oly távol található két üdülőövezet. Meggyőződésem, hogy mindkét kistérség számára ez ma a legfőbb kitörési lehetőség.

*

Megkerestük Pest Megye Önkormányzatát, amely a projektben azzal tudott segíteni, hogy „jó diplomáciai kapcsolatunkat kihasználva éveken át napirenden tartottuk a témát és a testvérmegyénk, Nyitra megye támogatását is kértük az ügyben”. Tájékoztatásuk szerint Nyitra végig pozitívan állt a kérdéshez. „Az előző elnökük, Milan Belica, rendszeresen egyeztetett erről Szabó István elnökkel.”

Pest Megye Önkormányzatának azért fontos a híd, mert megvalósulhat a határszakasz társadalmi-gazdasági kapcsolatainak aktívvá tétele, ugyanis a közlekedési kapcsolatok hiánya miatt az együttműködés meggyengült az Ipoly túloldalán lévő településekkel.

„A Budapest és Bécs közötti Eurovelo-6 kerékpárút jelenleg Szobon véget ér, majd Esztergomnál folytatódik. Ez most kitolódik egészen Helembáig (már kész van a kerékpárút Szobtól az új hídig).

A Dunakanyar is átjárhatóbb lenne, Szob és Vác irányából elérhetővé válnának az esztergomi és párkányi munkahelyek, amelyek eddig hosszú kerülővel közelíthetőek meg”

– tájékoztatott Pest Megye Önkormányzata. Válaszukban mellékelték az átadó meghívóját is, melyből kiderül, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter, Peter Dovhun szlovák gazdasági miniszter, valamint Rétvári Bence országgyűlési képviselő (a Belügyminisztérium államtitkára) is beszédet mond. 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.