Megszűnő vasútvonalak: hivatalos értesítést még nem kaptak

  • narancs.hu
  • 2023. július 26.

Kis-Magyarország

A helyieknek a vasút a munkába, iskolába, kórházakba, hivatalba járást jelenti.

Mint arról lapunk is beszámolt, a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium augusztus 1-től be akar zárni tíz vasúti mellékvonalat, a hivatalos közlés szerint további intézkedésig vonatpótló autóbuszokkal biztosítják a forgalmat az érintett szárnyvonalakon. Ezek közül az egyik a Nagyatád-Somogyszob mellékvonal, ahol naponta 16 vonatpár közlekedik, biztosítva a dél-somogyi kisváros lakóinak a vasúti csatlakozást a Budapest-Dombóvár-Kaposvár-Gyékényes országos, sőt, nemzetközi fővonalra, s a kényelmes bejutást többek között a somogyi megyeszékhelyre.

A Népszava riportjában Nagyatád ellenzéki polgármestere elmondja, "hivatalos információt még nem kaptunk, így reménykedünk, még nem biztos, hogy megszűnik a vonalon a személyszállítás". Ormai István szerint "elképesztő szakmaiatlanság lenne, ha mégis buszok váltanák a vonatokat a nyolc kilométeres szakaszon". A sajtóhírek alapján a Bz motorvonat által utassérüléseket okozó hodászi baleset miatt született a döntés. „A probléma valós, ezekkel a motorvonatokkal évek óta rengeteg a probléma, mi is tapasztaljuk, csak az elmúlt hónapokban többször járt vonatpótló a vonalon, mivel meghibásodtak a Bz-k”. Vagyis – folytatja Ormai István – nem új keletű gondokról beszélünk, melyekre éppen ezért az évek alatt lehetett volna más megoldást is találni. Például felújítani a járműparkot, vagy használt szerelvényeket venni: a csehektől állítólag olcsón lehet jó állapotú Bz-ket szerezni. Ezért is írtam Nagy Bálint közlekedési államtitkárnak, kérve, ne állítsák le a személyforgalmat, vagy ha elkerülhetetlen, akkor a leggyorsabban állítsák vissza, ugyanis

a helyiek életének szerves része a vonatozás.

Talán nem véletlen, hogy noha már két kormány is tervbe vette korábban, hogy bezárja ezt a szárnyvonalat, végül mindkét alkalommal visszakoztak."

"A helyieknek és a környékbelieknek a vasút a munkába, iskolába, kórházakba, hivatalba járást jelenti. Ez itt nem kirándulóvonat, hanem hivatásforgalmi, komoly kihasználtsággal. Amit most senki nem is vitat, vagyis nem gazdasági kérdés a szárnyvonal fenntartása, hanem műszaki és közlekedésszervezési, hiszen jármű- és személyzeti gondok adódtak. Ezeket viszont kellő hozzáértéssel meg kell oldani", állítja Ormai István. Hozzátette: a vonatpótló busz nem alternatíva, már csak infrastrukturális okokból sem. „Ezek alapján bízom benne, ha született is döntés, megváltoztatják, s mégsem szüntetik meg augusztus 1-vel a személyforgalmat”.

Hasonlóban reménykednek a megkérdezett atádiak és környékbeliek. 

A magyar államvasutak tragikus helyzetéről ebben a cikkünkben elmélkedtünk:

Tavaly nyár közepén aktuális esetekkel mutattuk be a MÁV leépülését:

Ez az írásunk pedig egy átlagos nyári, vasárnapi balatoni vonatozás tanulságait fogalja össze kiterjesztve arra: Magyarországon gyakorlatilag alig-alig működnek egyes állami szolgáltatások.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.