52/46. Kurt Vonnegut

KOmplett

Vannak időszakok, amikor jólesik magyarázatokat olvasni olyasmiről, aminek voltaképp nincs magyarázata, mert nem is lehet. Képtelen lelkiállapotokban tehát jöhet egy kis Vonnegut.

Nem véletlen, hogy a nagyon fiatalok kattannak rá elsősorban a szerzőre, én magam is nagyon fiatalon bukkantam rá. A kilencvenes évek elején-végén minden ismerősöm őt olvasta. Legalábbis a normálisabbak. Harmadikosok lehettünk a barátnőimmel, elvetettünk nagyjából minden szabályt. Legalábbis olyan szabályokat, hogy hogyan kellene kinézni, miképp kellene viselkedni. Például nejlonzacskóban cipeltük a cuccainkat, nagy, ronda, szétmálló darabokban, a tankönyvek közé behajigáltuk a zöldségeket – mert mást egy ideig nemigen ettünk –, és a halom tetején egy-egy olyan könyv pihent, amit éppen fontosnak tartottunk.

Mivel egymás között ment az állandó cserebere, nagyjából hasonló könyvek meredeztek ki mindegyikünknél, hirdetve ország-világ előtt, hogy éppen miben vagyunk elmerülve. Vonnegut jó ideig díszített minket. És a könyvekből vett idézetek a tankönyveinket, füzeteinket is. Képzőművésznek készülő barátnőm ugyan minden arcképet a történelem-, irodalom- és latinkönyvünkben Homonyik Sándorrá maszkírozott (erre sok év után sem tudott magyarázatot adni), de Sándor arcmásai alatt-mellett-fölött ott voltak a citátumok. Mivel jó ideje el vagyok merülve ezekben a régi emlékekben, fel kellett tűnjön, milyen sokat másoltam ki Vonneguttól. Konkrétan egy két éve elkezdett regényem (amit talán egyszer befejezek, mert nem rossz az alapgondolat, csak éppen hat fejezet után úgy éreztem, nem megy tovább) mottóját is tőle választottam, a nagy kedvencemből, a Macskabölcsőből:

„Hallottam, hogy így szól egy szomorú ember:

’Hova lett, hova a régi jó banda?’

Azt suttogtam a szomorú ember fülébe:

’A te régi jó bandád eltűnt a francba.’”


Fotó: Németh András Péter

Nem voltam bolond persze, nem vettem szentírásnak a könyvet, de igazán érdekesnek tartottam Bokonon világrendszerét. Én akkoriban csak azokat a könyveket szeretettem, amiben rengeteg konkrétan idézhető dolog van. Minden könyvem halálra volt jelölve, és idézetfüzetekbe gyűjtöttem a megállapításokat, kinyilatkoztatásokat. Épp ezért hajlottam arra, hogy csak olyan művek jussanak be, amik kissé didaktikusak, amiben fogódzókat találok. Aztán később alaposan összezavart, hogy néha – főképp ha egy szerzőtől – egymásnak homlokegyenest ellentmondó dolgokra bukkanok. Így aztán leszoktam arról, hogy regényekben kutassam a végső igazságot. (Pontosabban mondva régebben nem az irodalmi értéket néztem, hanem egyfajta bölcsességgyűjteményként kezeltem a szöveget, aztán leszoktam erről. Sokszor látom író-olvasó találkozókon ezt a hozzáállást, de még nincsenek szavaim, nincs érvrendszerem arra nézvést, ezt hogyan tudnám jobban körbeírni. Most se sikerül.)

Mindenesetre ma már nem életreceptként olvasom Vonnegutot sem, és a jó munkáit (számomra legkedvesebb Az ötös számú vágóhíd, Bajnokok reggelije és nagyon-nagyon a Börleszk, hehe). De változó hozzáállás ide vagy oda, azt feltétlenül a szerzőnek köszönhetem, hogy mániákus archiváló lettem, hiszen – szól az egyik Kalüpszó: „Írjatok le mindent. A múltnak pontos megörökítése nélkül hogyan várhatnánk el férfiaktól és nőktől, hogy a jövőben ne kövessenek el komoly hibákat?” Persze jól tudjuk, hogy a hibákat, hiába minden, mégis elkövetjük. Aztán jön az összeomlás, elővesszük megint Vonnegutot, és – nem lehet mit tenni – nevetünk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.