És hogyan írsz? 1. rész

KOmplett

Azt hiszem, ez az a kérdés, amit eddigi életem folyamán a legtöbbet feltettek nekem, ha interjút kértek tőlem, ha társaságban arról került szó, hogy mivel is foglalkozom, vagy csak úgy, jobb híján, ha döglődött a beszélgetést. Általában kitérő választ szoktam adni, mert nem igazán gondoltam eddig bele, tényleg, hogyan is írok.

Az biztos, hogy az évek folyamán nagyon megváltozott az íráshoz – most elsősorban a versírásra gondolok – való hozzáállásom. Amikor fiatalabb voltam, gondolok itt a gimnáziumi időkre, csak úgy ömlöttek belőlem a sorok. Egyszerűen mindenből verset csináltam, ami körülöttem és bennem történt, legyen az egy tényleges vagy képzelt élmény, egy olvasmány (ezért is használtam igen gyakran mottókat), zene, hangulat. Olyan egyszerűen jött minden, hogy én csodálkoztam rajta a legjobban. Valahogy természetes volt az egész. És a legérdekesebb a dologban az, hogy a sok-sok írás között (mert tényleg grafomán voltam, írtam a buszon, az ágyban, a kádban, órákon) egy-egy akadt, ami ért is valamit. Én magam persze nem tudtam szelektálni, jónak tartottam egyszerűen mindent, ami kifutott a kezem közül. Ez a kritikátlanság pedig újabb és újabb írásművekre sarkallt. Volt, hogy naponta egy-két verset is megírtam. Főleg szerelmes költemények lettek ezek, mindig az aktuális lovagomhoz címezve. Szó szerint is: legtöbbször elküldtem imádottamnak a neki írt szövegeket. Akadt, akinek rögvest az eredeti (még kézzel írt) változatot küldtem, így történhetett meg az is, hogy sok zöngeményem nekem magamnak nincs is meg már. Volt egy hatalmas szerelmem, amikor gimi negyedikes voltam. Ő egy évvel idősebb volt nálam, egy punk együttesben gitározott és énekelt, ahol az egyik akkori haverom volt a basszusgitáros. Nos, a fiú, M. csodálatosan nézett ki, hosszú, szőke haja volt, kék szeme, és a tanárképzőre járt. (Így kerültem én is oda – miatta jelentkeztem.) Ő persze menekült előlem, elég furcsa volt akkoriban a fiúzási taktikám. Gondolkodás nélkül átváltottam ugyanis kullancs-üzemmódba. Mindenhol megjelentem, érdekből összebarátkoztam a körülötte lévő emberekkel, nem nagyon menekülhetett. Ott voltam a zenekari próbákon, a koncerteken, a backstage-ben, később aztán az iskolában mindenhol belém botlott, a folyosón, a büfében. Soha nem felejtem el a jeges rémületet a szemében, mikor észrevette, hogy a két legjobb barátját is behálóztam, így kénytelen velem teázgatni és borozgatni, ha nem akar teljesen egyedül maradni. De nem csak követtem ugyebár, hanem a verseimmel is ostromoltam. Szinte hetente kapta postán a cuccokat, a nevére írt akrosztikonokat, a több oldalas érzelmes és terjedelmes vallomásokat. Aztán a láng egyszer csak kihűlt. Érdekes módon a fiú nagyon jó taktikát talált, hogy leállítson: a menekülést felváltotta egyfajta különös udvariasság. Már nem rezdült össze, ha meglátott, sőt elébe ment a követésnek: ő maga hívott el egy-egy buliba. Normálisan beszélgetni kezdtünk. És egyszer csak azon kaptam magam, hogy jóban vagyunk, sőt elég jóban. (Ez a mai napig így van.) És akkor hirtelen nem tudtam már miről írni. Hol volt a kínlódás, hol a láng? Azt valahogy nem tartottam versbe illőnek, hogy ma is jót beszélgettünk, én pedig nem éreztem magam ma sem az ájulás határán azért, mert hozzám szólt. Pár éve, mikor erről a régi őrületemről beszélgettünk, azt mondta, hogy egy régi verset sem dobott ki, megvan neki az összes. Kétségbeesve kérleltem, hogy adja vissza, hiszen belegondolva így, az évek távlatából, azt hiszem, azoknál a borzadályoknál cikibb dolgok nem léteznek a földön. Ám ő azt felelte, hogy egy fenét adja vissza. Szuper zsarolási alap lesz, ha megromlana köztünk a viszony… Nos, ebben igaza van, tényleg bármit megtennék, hogy azok a sorok soha ne lássanak napvilágot…

Folyt. köv.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”