52/5 Salinger

KOmplett

Minden évben január–február környékén újraolvasom Salinger könyveit. Nem sok van, két este alatt végzek velük. Fura módon nekem nem a Zabhegyező a kedvencem, azt épphogy csak kedvelem, hanem a Franny és Zooey, valamint a Kilenc történet (azon belül is a favoritom a Ficánka bácsi Connecticutban és az Alpári történet Esmenek, szeretettel címűek) állnak hozzám a legközelebb.

Ám a legtöbbet a Seymour: bemutatás című kisregényből tanultam. Mindenkinek megvannak azok a könyvei, amik hol kisebbet, hol nagyobbat fordítottak az életen. Nekem ez az, ami az egész íráshoz való viszonyomat meghatározta. Több részt bejelöltem belőle, a legfontosabb három gondolat álljon itt alant:

(Mindhármat Seymour írja levélben az elbeszélő új szövegéről)

„Azt hiszem, ez az új novellád éppen az, amire annyira vártál. És valamiképp én is vártam. Tudod, most elsősorban a büszkeség tart ébren. Azt hiszem, ez okozza nekem a legtöbb gondot. És épp temiattad kérlek: ne tégy büszkévé magadra. (…) Adj olyan novellát a kezembe, amely egyszerűen és megmagyarázhatatlan elevenen ébren tart. Tarts fenn hajnali ötig, csak azért, mert minden csillagod feljött, csak azért, és semmi másért.”

„Író vagy valóban, vagy pofás kis történetek szerzője? Nem pofás kis történeteket várok tőled. A zsákmányodra vagyod kíváncsi.”

„(…) a költészet ugye, mégiscsak valamiféle válságos állapot, ha nem az egyetlen válság, mely csakugyan a miénk, és amelyért felelősséggel tartozunk.”

Ezekben a depressziós időszakokban gyakran érzem úgy, hogy egyetlen ember van, aki közel áll hozzám, és az Seymour Glass, aki 1948-ban Floridában öngyilkos lett (pontos leírás az Ilyenkor harap a banánhal című novellában.) Amikor újra ott vagyok a szövegekben, konkrétan azt érzem, mintha mellettem lenne. Ülök álmatlanul, és a rosszkedvem átcsap hirtelen valami értelmezhetetlen életörömbe. És ilyenkor újra tiszta a fejem, tudom, hogy egyedül vagyok, és csak bámulok magam elé. Ez a két mondat jár ilyenkor a fejemben: „Nekem is aludnom kellene, de nem tudok. valakinek kell itt virrasztania a boldog ember mellett.” ; és hogy „Seymour mondta egyszer, hogy bármit tegyünk is egész életünk során, nem teszünk egyebet, mint hogy az egyik tenyérnyi megszentelt földről a másikra megyünk”.


A képen Bea barátnőmmel állunk 2004. augusztus 23-án, a Balaton partján, egy ház előtt. Véletlenül vettük észre az utcanevet és a házszámokat. És nagyon nevettünk, mert azt éreztük, a táblák azt sugallják, hogy ha eztán egy tapodtat se mozdulunk többé, akkor is haladunk, hogy nagyon jó kis hely ez a Szabadság út. Valahogy idekeveredtünk, és innen már könnyű: visz magával. És én tudom, hogy nekem Salinger jó utat mutatott pár mondatával. „Célozni célzás nélkül.”

Utószó, erős zárójelekkel:

Érdekesen vagyok kedvenc íróim külsejével. Távol tartom magam tőlük. Úgy értem, nem feltétlenül akarom tudni, hogyan néznek ki, mert engem nagyon befolyásol ez. (Hogy pontosan miért, arról máskor.) Salingerről is akkor láttam meg az első fotót, amikor már meghalt. Ez is véletlenül történt, épp a narancsos nekrológot illusztrálta a kép, ha a cikket el akartam olvasni, nem tudtam kikerülni. Megütött a látvány, órákon át csak bámultam, később még több képet akartam róla. És én még attól féltem, hogy ronda. Valahogy azt éreztem, hogy Seymourt mintázhatta magáról, sárga fogakkal, vékonyan, esetlenül. De nem: Salinger gyönyörű férfi, az egyik legszebb, akit valaha láttam. Nagy, fekete, erős férfi, hihetetlen pillantással. (Így már érthetőbb a sok fiatal szerető és feleség…)

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.