52/5 Salinger

KOmplett

Minden évben január–február környékén újraolvasom Salinger könyveit. Nem sok van, két este alatt végzek velük. Fura módon nekem nem a Zabhegyező a kedvencem, azt épphogy csak kedvelem, hanem a Franny és Zooey, valamint a Kilenc történet (azon belül is a favoritom a Ficánka bácsi Connecticutban és az Alpári történet Esmenek, szeretettel címűek) állnak hozzám a legközelebb.

Ám a legtöbbet a Seymour: bemutatás című kisregényből tanultam. Mindenkinek megvannak azok a könyvei, amik hol kisebbet, hol nagyobbat fordítottak az életen. Nekem ez az, ami az egész íráshoz való viszonyomat meghatározta. Több részt bejelöltem belőle, a legfontosabb három gondolat álljon itt alant:

(Mindhármat Seymour írja levélben az elbeszélő új szövegéről)

„Azt hiszem, ez az új novellád éppen az, amire annyira vártál. És valamiképp én is vártam. Tudod, most elsősorban a büszkeség tart ébren. Azt hiszem, ez okozza nekem a legtöbb gondot. És épp temiattad kérlek: ne tégy büszkévé magadra. (…) Adj olyan novellát a kezembe, amely egyszerűen és megmagyarázhatatlan elevenen ébren tart. Tarts fenn hajnali ötig, csak azért, mert minden csillagod feljött, csak azért, és semmi másért.”

„Író vagy valóban, vagy pofás kis történetek szerzője? Nem pofás kis történeteket várok tőled. A zsákmányodra vagyod kíváncsi.”

„(…) a költészet ugye, mégiscsak valamiféle válságos állapot, ha nem az egyetlen válság, mely csakugyan a miénk, és amelyért felelősséggel tartozunk.”

Ezekben a depressziós időszakokban gyakran érzem úgy, hogy egyetlen ember van, aki közel áll hozzám, és az Seymour Glass, aki 1948-ban Floridában öngyilkos lett (pontos leírás az Ilyenkor harap a banánhal című novellában.) Amikor újra ott vagyok a szövegekben, konkrétan azt érzem, mintha mellettem lenne. Ülök álmatlanul, és a rosszkedvem átcsap hirtelen valami értelmezhetetlen életörömbe. És ilyenkor újra tiszta a fejem, tudom, hogy egyedül vagyok, és csak bámulok magam elé. Ez a két mondat jár ilyenkor a fejemben: „Nekem is aludnom kellene, de nem tudok. valakinek kell itt virrasztania a boldog ember mellett.” ; és hogy „Seymour mondta egyszer, hogy bármit tegyünk is egész életünk során, nem teszünk egyebet, mint hogy az egyik tenyérnyi megszentelt földről a másikra megyünk”.


A képen Bea barátnőmmel állunk 2004. augusztus 23-án, a Balaton partján, egy ház előtt. Véletlenül vettük észre az utcanevet és a házszámokat. És nagyon nevettünk, mert azt éreztük, a táblák azt sugallják, hogy ha eztán egy tapodtat se mozdulunk többé, akkor is haladunk, hogy nagyon jó kis hely ez a Szabadság út. Valahogy idekeveredtünk, és innen már könnyű: visz magával. És én tudom, hogy nekem Salinger jó utat mutatott pár mondatával. „Célozni célzás nélkül.”

Utószó, erős zárójelekkel:

Érdekesen vagyok kedvenc íróim külsejével. Távol tartom magam tőlük. Úgy értem, nem feltétlenül akarom tudni, hogyan néznek ki, mert engem nagyon befolyásol ez. (Hogy pontosan miért, arról máskor.) Salingerről is akkor láttam meg az első fotót, amikor már meghalt. Ez is véletlenül történt, épp a narancsos nekrológot illusztrálta a kép, ha a cikket el akartam olvasni, nem tudtam kikerülni. Megütött a látvány, órákon át csak bámultam, később még több képet akartam róla. És én még attól féltem, hogy ronda. Valahogy azt éreztem, hogy Seymourt mintázhatta magáról, sárga fogakkal, vékonyan, esetlenül. De nem: Salinger gyönyörű férfi, az egyik legszebb, akit valaha láttam. Nagy, fekete, erős férfi, hihetetlen pillantással. (Így már érthetőbb a sok fiatal szerető és feleség…)

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.