Könyv

A feloszlathatatlanok

Bánkuti Gábor: Jezsuiták a diktatúrában - A Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya története 1945-1965

Könyv

"Hát megvallom, az én reálpolitikám a Szentlélek Úristen" - fogalmazta meg álláspontját a hetvenes évek közepén a hivatalosan akkor már két és fél évtizede feloszlatott magyarországi jezsuita rendtartomány provinciálisa, Kollár Ferenc, s ő aztán igazán jól tudta, miféle áldozatokat is követel Jézus katonáitól az állampárti diktatúra.

A szerzetes és tehetséges egyházi lapszerkesztő ugyanis 1955-ben ügynöki állományba lépett, s utóbb rendtársai tudtával (ha nem is áldásával) tette meg jelentéseit - védve és áttételesen is irányítva az államilag el nem ismert szerzetesrend belső életét. Elődeinek sorából a megelőző négy provinciális alig pár esztendő leforgása alatt kivétel nélkül börtönbe került, míg Kollár utódát, az 1978-tól tartományfőnökként működött Tamás Jánost a fogság és a beszervezés megaláztatása egyaránt megtalálta.

A Bánkuti Gábor munkájából kiolvasható rendtörténet egyszerre kínál hosszanti metszetet a kommunista állam és a katolikus egyház magyarországi koegzisztenciájának erőszakosabb és békésebb-rafináltabb szakaszaiból, valamint példát a jezsuita rend kifejlett túlélőképességére. Hiszen a jezsuitákat korántsem a huszadik században érte utol első ízben a világi és felsőbb hatalmak drasztikus ellenszenve, elvégre a rend, túl a kiűzetések egész során, még a pápai föloszlató döntést is átvészelte a XVIII. század utolsó harmadában. Így hát, ha a negyvenes-ötvenes évek magyar jezsuitái személyesen először tapasztalták is meg az üldöztetés és a szétszóratás nehéz próbáját, azért a rend kollektív emlékezetében igenis ott élt az évszázados tapasztalat. S persze ott munkálhatott a rend magatartását meghatározó simulékony taktikai érzék és politikai tehetség is - vélné a jezsuitaellenes közhelyeken nevelkedett olvasó, ám a történész szerző nem hangsúlyoz ilyen jegyeket az 1945-öt követően gyors ütemben és minden finomkodás nélkül defenzívába szorított magyarországi rendtartomány történetében. Figyelemre méltó mozzanatok azonban így is bőségesen akadnak a sajnálatosan kacskaringós narrációjú, a távlatteremtő szándékú kitérőket olykor túlhizlaló kötetben. Ilyen például az önfeladó egyezkedésre kényszerített püspöki kartól elhatárolt "missziós egyház" hamvába holt terve 1954-ből, amely egyfajta katakombaegyház kiépítéséhez kívánt Rómától felhatalmazást nyerni. Ugyancsak ilyenként említendő a Vatikánnal csendben egyezkedő rezsim rendőri-igazságszolgáltatási sakkhúzása, a (volt) jezsuitákra lesújtó ún. "világszolidarizmus-per" 1965-ből. S persze okvetlenül szólnunk kell a jezsuita túlélési stratégiák egyik legfontosabbikáról, az "emkádéizmus" praxisáról, melynek koncepciója a börtönben is derűs Pálos Imre tartományfőnök atya nevéhez fűződik, feloldása pedig imigyen hangzik: Meg Kell Dögleni.

L'Harmattan - Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya - Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára, 2011, 272 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.